Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om Jersey Kæmper  (Læst 37238 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
Sv: Spørgsmål om Jersey Kæmper
« Svar #15 Dato: 22 ſeptember , 2009, 23:58 »
Kan jo være du har været heldig at få INDEN der kom nye haner ind over  :)

Kan jo også være de ikke kommer samme sted fra!!!

Mht renavlede dyr er det vel op til en selv at kontrollere det man køber, og godkende. Også med æg. Tjek forældrene og kan man ikke det: Vær glad for det som kommer, race eller suppe!!!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 23 ſeptember , 2009, 08:42 »
@ Bettina
Vi kan nok finde ud af nogle rugeæg til næste år.

@ Jørgen
Ikke for at være lyseslukker, så skal de have grøn glans og ikke blå/lilla dette er desværre en stor fejl.
Desuden er 4½ kg for en udvokset hane alt for lidt, de skal min. veje min. 5,9 kg og gerne mere.
Dette er bestemt ikke nemt at opnå, det er meget nemmere at lave dem for små.
Mere egne haner ligger også for lavt med ca. 5,5 kg.
Udvoksede hønerne skal veje min. 4,9 kg.
En god ide er at veje dem og så sortere de alt for små ud.
Men det er jo desværre en race, hvor man ikke lige kan køre til naboen og hente nyt.

Dem som har hvide eller brune fjer. Dette tyder på indblanding af andre racer.

« Senest Redigeret: 23 ſeptember , 2009, 08:52 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 23 ſeptember , 2009, 10:37 »
Ok, ved nærmere eftersyn er det nu også grøn glans. Hvad ved man om det kl 12 om natten. S.
Og vægten er som sagt på en gl. vægt, den og mig minus mig. Kan vel godt snyde lidt. men 5,9 bliver det nu nok ikke.

Mvh   Jørgen

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 23 ſeptember , 2009, 19:09 »
Hej Jersey freaks

Her en lille quiz :)

John og Thomas Black skabte i 1870 det vi dag kender som Jersey kæmper.Formålet var at skabe en hønse race der i størelse og vægt kunne over gå en Kalkun(sygt at tænke på).Racerne sort orpington,sort java,sort langhans blev brugt men hvilken race blev også brugt til formålet?

Hvad hed Jersey kæmperne førhen og hvem stod bag denne ændring?

Drilske hilsner Jesper
« Senest Redigeret: 23 ſeptember , 2009, 19:20 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 23 ſeptember , 2009, 19:34 »
Her i Irland er der af og til Jersey kæmper kyllinger tilsalg og jeg vil tror at man også kan få rugeæg, jeg formidler gerne en kontakt hvis det skulle være?

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 23 ſeptember , 2009, 19:58 »
Hej Jersey freaks

Her en lille quiz :)

John og Thomas Black skabte i 1870 det vi dag kender som Jersey kæmper.Formålet var at skabe en hønse race der i størelse og vægt kunne over gå en Kalkun(sygt at tænke på).Racerne sort orpington,sort java,sort langhans blev brugt men hvilken race blev også brugt til formålet?

Hvad hed Jersey kæmperne førhen og hvem stod bag denne ændring?

Drilske hilsner Jesper.

Jersey Kæmper blev i starten kaldt Black Giants, men blev "omdøbt" af Dexter P. Upham af Belmar, New Jersey.
Den sidste race der mangler i blandingen er sort Brahma...

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 23 ſeptember , 2009, 20:03 »
Hej Bjørn

I Jersey folk kan jeres kram /o

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #22 Dato: 23 ſeptember , 2009, 20:18 »
@ Bettina
Vi kan nok finde ud af nogle rugeæg til næste år.

Lyder rigtig godt Lene, det vil jeg glæde mig til. Jeg kontakter dig når jeg får gang i rugemaskinerne igen <L <L <L <E
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #23 Dato: 23 ſeptember , 2009, 21:27 »
Mht renavlede dyr er det vel op til en selv at kontrollere det man køber, og godkende. Også med æg. Tjek forældrene og kan man ikke det: Vær glad for det som kommer, race eller suppe!!!

@Jørgen
Jeg er som sådan ikke uenig i at man skal se sig for, men en egentlig kontrol er vist ikke så ligetil som du angiver.
Hvis man har med en at gøre, der måske ikke er helt fin i kanten, kan den kontrol du taler om i virkeligheden være begrænset til at besigtige de, i dette tilfælde, angiveligt 6-8 uger gamle silkekyllinger af stor race.
Der var masser af voksne og ganske raske store silkehøns på matriklen, faktisk så jeg ingen der viste tegn på dårligdom.
Men jeg var jo ligesom tvunget til at stole på at de kyllinger han havde til salg faktisk stammede fra disse dyr og ikke fra nogle høns der nu lå i hans fryser eller var blevet spist, fordi de havde skavanker med bentøjet.
Så hvis man skal lave den kontrol du henviser til skal man strengt taget se hanen træde hønen, vente på at ægget kommer ud, og sikre sig at det er det æg der udruges til den kylling man skal aftage. Og den proces skal gentages for alle 10 kyllinger.
I min bog bliver det, ved disse kontrolforanstaltninger, lidt vel besværligt at købe kyllinger eller æg for den sags skyld.

Så nej, den kommentar var for letkøbt. Køb af kyllinger eller æg, bliver et langt stykke hen ad vejen en tillidssag, og netop derfor, bliver der et behov for at prøve at begrænse virket for eventuelle brådne kar.

Jeg er sikker på ikke alle er enige i dette synspunkt, men jeg står stadig bag det.
Mvh
Erik Andersen

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 23 ſeptember , 2009, 21:45 »
Jersey Kæmper blev i starten kaldt Black Giants, men blev "omdøbt" af Dexter P. Upham af Belmar, New Jersey.
Den sidste race der mangler i blandingen er sort Brahma...

Yaaay, Bjørn  /o
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline kokki

• Passiv bruger
  • Rebecca Kok
« Svar #25 Dato: 24 ſeptember , 2009, 11:55 »
Min hanekylling er fra foråret. Han vejer 4.3kg mit spørgsmål er så. Når han at blive større? hvornår er jersey kæmper helt udvokset?
Med venlig hilsen Rebecca
 Lykkelige ejer af:
0,1 wyandotteblanding
1,5 Jersey kæmpe blå
0,4 Jersey kæmpe sort

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #26 Dato: 24 ſeptember , 2009, 19:37 »
Hvad med de hvide jersey kæmper, findes de i DK? Har netop opdaget i dag at jeg synes kæmpestore hvide høns er vildt flotte :D men jeg falder desværre for racer der er (næsten) umulige at få fat på ;) men jeg fik da mine trefarvede sussex
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 25 ſeptember , 2009, 20:03 »
Hmm...I Jersey har i farverne sort,hvid,blå findes der ikke gråstribet?og er der andre farver på vej?
mvh Jesper

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 25 ſeptember , 2009, 20:16 »
Jersey Kæmper findes som Jesper skriver i farverne Hvid, Sort og Blå, der er også en Spættet som ikke er en anderkendt farve, den Spættede kommer ved at krydse Blå med Blå, ved at krydse Sort med Spættet kommer der 100% Blå ud af det.

Avl med Blå :

http://www.orpington.dk/avl_med_blaa_orpington.htm
« Senest Redigeret: 25 ſeptember , 2009, 20:19 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 25 ſeptember , 2009, 20:36 »
Kunne man ikke prøve at lave sort hvidplettet?Der dukker altid sorte dyr op med hvide fjer.Jeg er godt klar over det vil tage mange år,men muligheden er der. /o
mvh Jesper