Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben  (Læst 14230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

hoejberg

• Gæst
Sv: Kalkben
« Svar #15 Dato: 07 ſeptember , 2009, 08:31 »
Du kan også give siddepindene en gang madolie.

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #16 Dato: 07 ſeptember , 2009, 16:44 »
hoejberg.. Uhh det var da en god og billig løsning.. Og også ufarlig  *f Og de kan jo ikke leve i fedtet miljø?

Hjælper det mon så også mod andet form for utøj?
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 07 ſeptember , 2009, 20:10 »
Vil lige påpege at madolie og silkehøns giver meget funny fjerdragt  ::)
Med venlig hilsen Søs

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #18 Dato: 07 ſeptember , 2009, 20:16 »
Er det i stegt version eller?  ;D Nåh nej så er fjerdragten jo af.. og skindet har en sjov farve

Ej så er det godt jeg ikke har silker  /o

Tak for info :)
0,1 puttemor i minderne.
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

hoejberg

• Gæst
« Svar #19 Dato: 07 ſeptember , 2009, 20:31 »
Jep. Godt og billigt og så er det noget de fleste har eller kan skaffe selv om det er weekend. Er det ikke næsten altid i weekenderne man opdager sådan noget skidt, og der er det ikke til at få fat i alt muligt på apotek og hos dyrelæge ;)

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #20 Dato: 07 ſeptember , 2009, 20:33 »
Uhh lige et spørgsmål mere.. Jeg følger Finn´s råd og har så idag købt Nix shampoo (lus). De havde ikke det mod fnat.. Og det findes så åbenbart også kun i en form for creme/salve sagde de på apoteket.. De gloede altså også meget mærkeligt på mig, da de sagde la la la du skal sådan og sådan.. Ja men det er altså til mine høns  ;D

Så ser jeg i artikler/ der ikke forefindes videre viden om lige det Nix.. Men hvordan og hvorledes skal jeg så håndtere den shampoo?? Skal jeg bare skumme det op i noget vand? og så en blød opvaskebørste.. tørre og derefter slutte af med vaseline..  eller skal jeg bare tage et par dråber på børsten.

De havde ikke en gang Virkon-S  ??? men det kommer så i morgen. Men fik da købt stampet kalk og fandt også ud af, jeg på ingen måde har nogle anelse om hvad der er hvad og nok ikke bør begive mig ud i byggemarkeder alene igen.. Ja kalken står derude i trælasten.. Der var sgo da ikke noget læsket kalk derude  ;D
0,1 puttemor i minderne.
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #21 Dato: 07 ſeptember , 2009, 23:12 »
Hoejberg.. Nej og så er det vel egentlig heller ikke til at betale sig fra? man skal vel betale konsultation med weekendtillæg nærmest, bare man træder ind af døren hos dr. dyr i weekenden. Ja som oftest rammer ulykkerne jo for det meste i weekenderne.  ;)

Så det var et godt råd.. Havde masser af madolie i huset  ;D (rapsolie) til hønseguffen. Men bruger dog mest oliven til det.. Så havde en hel flaske næsten.

Ja det er billigt.. 10 kr for en l. i fakta.. Meget at spare i forhold til dr. dyr. Så klager ikke.. Og vil bruge det efter rengøring af hønsehuset.. Træet kan vel heller ikke klage over at blive mættet lidt? nu det er ubehandlet.

Gad så godt vide om det mon hjælper mod anden utøj/bakterier

Men er der slet ingen der ved om det der luseshampoo mon ikke skal skyldes af igen?  ???
0,1 puttemor i minderne.
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #22 Dato: 08 ſeptember , 2009, 06:23 »
Lisbeth Kristines opskrift her

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4912.msg45112.html#msg45112

Den der med at det er til hønsene, den vækker vist alm. jubel..
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4031.msg34212.html#msg34212
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #23 Dato: 08 ſeptember , 2009, 16:33 »
Mange takker Finn..  :)

ja men så er der vist ikke andet at sige til den sag end.. at gå igang Pernelle :)
0,1 puttemor i minderne.
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

GKV

• Gæst
« Svar #24 Dato: 08 ſeptember , 2009, 18:35 »
Jeg er ved at få myrekryb af alle disse historier om diverse mider og andet utøj!!!

Disse der kalkben, er der en mulighed for, at opdage at dyrene er angrebet, inden de får direkte kalkskorper?

Jeg har gået og nedstirret alle mine høns og nogen af dem er da lidt mere ru på benene end andre, men ikke noget der ligner, at det skulle være kalkben.

Mange af benene ser ådan her ud, men er det ikke normalt???

Kan man nå at tage det i opløbet og hvordan ser det ud "i begyndelsen"?

Jeg har idag været rundt og stikke mine bare hænder og arme ned i div. redekasser uden at blive ædt på nogen måde og jeg har heller ikke indtrykket af, at nogen af dyrene er angrebet.

De "almindelige" høns bor jo i hestestalden og sover oppe på spærrene, det har de gjort altid, de lidt "finere" lever også frit, men har så deres egen stald eller småhuse, når der skal soves.

Hestestalden er jo kæmpestor og der er 8 m. til loftet, så jeg ville ikke ane, hvordan jeg skulle kunne komme det til livs, hvis vi fik et angreb derovre.

Alle nyankomne høns har været i karantæne inden de er blevet sluppet sammen med de andre og jeg har heller ikke haft mistanke til at de skulle have bragt noget som helst med hertil.

VH Gunni.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 08 ſeptember , 2009, 19:02 »
Det ser ikke umiddelbart ud som om der er kalkben, men ville nok være nemmere med et nærbillede af fusserne  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #26 Dato: 08 ſeptember , 2009, 19:18 »
Kalkben kommer meget sjældent på unge dyr, det er typisk ældre høns der får det.

Og jeg kan godt forstå at du begynder at få myrekryb.. Det er jo som at slå op i et lægeleksikon og straks har man symptomerne på alle sygdommene :D Men husk at det er jo kun lusene, blodmiderne, kalkbenene vi hører om her, aldrig dem(os) som ikke har noget. Så glæd dig over det men husk samtidig at kigge efter....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #27 Dato: 08 ſeptember , 2009, 19:25 »
jeg vil lige høre... For måske at forebygge kommende kalkben.. Vil det så måske være en god ide, samt mulighed at tage dem ind på samlebåndet f.eks en gang om måneden og pensle med madolie/vaseline eller andet..

Vil også gerne lige komme med en lille update.. Jeg syntes at skimte min lille Clara allerede er i bedring, blot ved madolien. De virker i hvertfald ikke helt så tørre  *y Det må da tyde på bedring. Og vel også hun har det bedre..

Hun fik vasket tæer i aftes.. det tog hun også i stiv arm... Og hun er en nysgerrig sjæl.. så ikke så megen basken eller andet.. Mere dejlig klukken og strakte egentlig benene ud da vi kom med børsten og skrubbede løbene.. Der duftede også meget dejligt i huset  :D. Og så blev hun sat på siddepinden igen for at sove videre.. Dejlig høne hun er altså..
0,1 puttemor i minderne.
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #28 Dato: 08 ſeptember , 2009, 19:30 »
Hmm Finn når du skriver ældre dyr? Betyder det så de er over de 2 eller lign?.. Fik jeg læst mig til på dyrlægevagten.dk.. At kalkeben som oftest rammes af dyr over de 2-3 år.

Fik af vide hun var fra sidste forår.. det kan man jo selvfølgelig ikke være sikker på når der ingen ringmærkning er.

Og ja jeg er da blevet mange erfaringer rigere siden Puttemor kom til.. Det er jo godt ovenpå det skidte. Så er det jo gode sager at DFF findes :)
0,1 puttemor i minderne.
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #29 Dato: 10 ſeptember , 2009, 12:32 »
Virker "Lus A' Shampoo" også eller er det kun "Nix"???
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr