Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nix-creme til kalkben  (Læst 9540 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
Nix-creme til kalkben
« Dato: 14 Juni , 2009, 00:08 »
Hej.
Er der nogen som der kan give mig en "brugsanvisning" på hvordan jeg skal bruge nix creme til kalkben. Jeg har købt cremen på apoteket, men er lidt usikker på, hvordan jeg skal gribe det an??? ??? ::)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

pylle pylle

• Gæst
Sv: Nix-creme til kalkben
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2009, 08:37 »
du smører det på hele benet, venter 10-12 timer, og vasker det så grundigt af igen. jeg har så gjort det at jeg har ´smurt vaseline på bagefter. men tror ikke det er et must.. og husk at vaske fingrene godt bagefter..

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2009, 10:00 »
Der er ingen tvivl om, at det er godt at smøre eks. vaseline på bagefter, og evt gøre dette flere gange.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2009, 11:41 »
Hjælper vaselinen ikke med at opbløde alt det kalk som sætter der også?? eller er det bare en hjemmedyrket teori?

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2009, 20:28 »
Det kan godt være teorien er hjemmedyrket, men så er den godt dyrket ;D Jeg er af helt samme opfattelse! Den fortsætter også Nix'ens arbejde med at myrde, hvis ikke cremen har fået alle miderne med.

hoejberg

• Gæst
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2009, 21:38 »
Kan man bruge Nix shampoo i stedet for creme?

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2009, 15:51 »
Jeg tror da Nix bare fåes som shampoo. Det er jo et lusemiddel. Det er oven i købet lyserødt og dufter meget af blomsterparfume, så der er en gevaldig duft i hønsegården efter sådan en omgang.
Jeg smurte godt med Nix på benene (hønsenes ;)) og lod det sidde et par dage. Vaskede det så af og smurte benene med vaseline. Jeg tror, som I også siger, at vaselinen er for at opbløde "kalken" så den ikke bliver revet at og der derfor opstår et sår på benet.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Juni , 2009, 16:23 »
Jeg tror da Nix bare fåes som shampoo. Det er jo et lusemiddel.

Nix shampoo bruges til lus og Nix creme bruges mod fnat.

Jeg tror at cremen er bedst til kalkben da cremen er mere vedhæftene.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 17 Juni , 2009, 16:28 »
Vaselinen hjælper også med til at slå miderne ihjel. De kan ikke trække vejret når de er dækket af fedt/vaseline etc.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Juni , 2009, 17:32 »
Shampooen fungerer også. Jeg har brugt det. Futterne ned i en balje med nixsæbevand, og skrubbe med en tandbørste. Derefter smøre med vaseline. Jeg vaskede det ikke af og det fungerede. Det var ikke en super skrap blanding.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline KatKN

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Juli , 2009, 15:27 »
Lige et lille efternøler ? her.. Når man har ordnet fusserne, sidder miderne så stadig ikke i underlaget i hønsehuset, jeg bruger feks spåner.. Det skal vel skiftes eller hvordan, og hvor tit når amn behandler mod kalkben? Eller har det ingen betydning? :)

Offline morten

• Bruger
« Svar #11 Dato: 06 Juli , 2009, 16:28 »
vi er blevet frarådet spånerne og de går nu på almindeligt sand. Miderne vil opholde sig i spånerne og så er du lige vidt.
2 stammer af trefarvet sussex, stor race

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #12 Dato: 06 Juli , 2009, 16:36 »
Mider vil opholde sig alle steder, så om du bruger sand, spåner, strøelse eller flis eller hvad man nu kan finde på, så er det et fedt.
Mider kan også være på siddepindene, og i sprækker, ja stort set alle mulige steder, kun en total desinficering vil fjerne dem.
Men kalkmider er ikke så smittefarlige, som f.eks blodmider.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #13 Dato: 06 Juli , 2009, 22:32 »
Mon ikke det hjælper at sprede lidt descinficerende pulver ud i hønsehuset efter en grundig rengøring? Eller er miderne ligeglade med det? Jeg bruger 'staldren'...
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond