Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isa Warren - en underlødig race?  (Læst 8360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
Isa Warren - en underlødig race?
« Dato: 01 Marts , 2008, 19:31 »
Der hersker en vis negativ stemning omkring "æglæggere", som er vores betegnelse for hønseracer, der er særlig god til at producere æg i lange baner. Nogle af racerne er (angiveligt, jeg har ikke personlig erfaring med dem) ikke brugbare til andet end at lægge æg, de har (igen: angiveligt) mistet mange af deres naturlige instinkter pga intensiv avl efter æglægning.

Jeg købte for godt en måned siden tre Isa Warren ungpiger, da ræven havde taget vores eneste æglæggende høne samt den eneste kandidat til at lægge æg indenfor den nærmeste fremtid (læs:  halve år). Dette var en beslutning, der ikke var glad, da jeg jo som så mange andre mente at æglæggere er noget snavs, idet de jo ikke er "rigtige" høns.

MEN!!! Nu har jeg haft disse tre herlige damer i over en måned, og de er absolut velfungerende individer. De tog godt nok nogle dage om at turde begive sig ud af hønsehuset, men nu søger de føde, tager støvbade, færdes i flok, hygger sammen, og gør alt det, mine andre høns har gjort. Og så er de helt og aldeles tamme, jeg kan samle dem op uden stort påstyr, hvilket er rigtig rart!

Så mit oprigtigt mente spørgsmål er: Er de underlødige? Er det fordi de er hybrider, der ikke er racefaste, at man ser skævt til dem (og deres slags), eller er der andre årsager til dette "snobberi"? De skrukker ikke, men det er der jo rigtig mange "rigtige" racer, der heller ikke gør...

Som et lille "PS" kan jeg sige, at jeg netop nu har bestilt 10 af "min første kærlighed", de flotte orpington'er i ikke helt raceren kvalitet fra Lystrup Byggelegeplads. Hanne har i sin venlighed ellers tilbudt mig æg, men når jeg nu kan få levende kyller kun 6 km herfra, benytter jeg lejligheden til at blive på samme genetiske trappetrin fremfor at træde et skridt ned - denne stamme mener jeg skal bevares, for de er så flotte og velfungerende, synes jeg!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Isa Warren - en underlødig race?
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2008, 20:18 »
Jeg mener de hedder Isa Braun, og kun bruges til æglægning, jeg synes ikke de er underlødige, men de lægger ikke æg i mere end ca 1 år, og spise dem det kan du ikke for der er ikke meget kød på dem.
Men de er meget rare og venlige,
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Helen Ørndorf

• Administrator
  • Sej gammel høne
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2008, 20:28 »
Jeg mener da ikke "man" ser ned på hybrider, men som racefjerkræopdrætter arbejder man jo ikke med dem. Det er en fremavlet hybrid, der får sine fremragende æglægnings egenskaber fra en krydsning mellem 2 racer. Derfor skal man altid tilbage til udgangspunktet for at få samme egenskaber igen, altså man skal købe nye hønniker hvert år.

Gamle æglægningsracer som Italieneren kan man derimod selv holde æglægnings egenskaben ved lige ved, gennem egen avl.

Offline Ravennest

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2008, 22:33 »
Jeg har haft hybrid høns i 10 år.. Og de kan ligge æg i op til 4 år.. De store hønseavlerer har dem kun i 1 1/2 år fordi at så falder ægproduction meget.. Man siger at en ISA Brown høne i gennemsnit ligger 300 æg det første år-- Det er skam dejlige høns og jeg har haft en par skykker som rugede og mine kyllinger er også udruget af en Isa brown høne--Og de elsker at grave huller og støv bade men det er mest om sommeren..  :) Min onkel har også haft Isa brown høns og nogle af dem blev vidst omkring 8-9 år gamle men han fodrede dem eller ikke med kraftfoder (hønsepiller) Hvilken nedsætter deres levetid meget hvis det udelukkede blir fodret med det..

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Marts , 2008, 22:47 »
Der er også noget, der hedder Isa Brown, men dem jeg har er altså Isa Warren.

Tak for tilbagemeldingerne, jeg har nu læst lidt om hybrider, og det er ikke spændende, men ikke just opmuntrende læsning. Mine erfaringer er begrænset til de tre hyggelige og rare individer, der går rundt i min have og fungerer godt i min lillebitte flok, og isoleret set (både individ- og tidsmæssigt) er det ideelle havehøns.

Men efter at have fået et lille kig ind i "F1-høns"enes verden må jeg nok indrømme, at jeg ikke har lyst til at støtte en så industriel behandling af fjerkræ ved at købe hybridhøns en anden gang. De tre jeg har, skal have det godt og rart hos os, de kan jo ikke gøre for hvor de kommer fra, og om ræven vil skal de have lov til at blive gamle også, om de lægger æg eller ej!  8)

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2008, 23:16 »
Det der kan give problemmer er at sygdomme fra erhvevs besætningerne kan spredes til det man kalder hobby høns, som vi så i tilfældet med Newcastle Disease for nogle år siden. Jeg selv ville aldrig turde have erhvervs fjerkræ på min grund. Erhversfjerkræ har ofte et dårligere imunforsvar i forhold til de racer vi arbejder med, som er hærdet gennem flere generationer.
Hvis man vil have nogle sædeles stærke høns og ikke går så meget op i at de er ens at se på, er krydsninger mellen forskellige racer et sædels godt alternativ. Nogle racerene dyr er dårlig æglæggere eller der kan være andre ufordelagtige ting der kan give problemmer. Modsat er der også som det nævnes Italiener, Australops, Succex, New Hampshire og mange andre der giver mange æg og er en stærk og sund høne. Det der er lidt facinerede ved de forskellige racer er at det næsten altid er muligt at finde en race der netop passer til ens temprament.
For mig at se er krydsnings høns ikke noget underlødigt. Det der kommer an på er den fornøjelse menesker har ved at omgåes dyrene.
Bjarne.
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2008, 12:03 Fra Bjarne Andersen »

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #6 Dato: 02 Marts , 2008, 11:55 »
Succes
:D ja, lige netop - Succes-høns  ;D
(selvom deres rigtige navn er Sussex efter det område i England de kommer fra...)

undskyld, Bjarne  <G - det var ikke for at drille dig, men jeg kalder netop mine Sussex for Succes-høns, fordi jeg flere gange har hørt at man udtaler det sådan i Jylland, og det synes jeg er meget slående ifht at Sussex-hønen har så mange gode egenskaber... ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02 Marts , 2008, 12:35 »
Undskyld.
Er rettet.
Bjarne.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #8 Dato: 02 Marts , 2008, 16:06 »
Bjarne, jeg håber du forstod at det ikke var min mening at gøre nar?
Der er i hvert fald ingen grund til at undskylde - og hvis der er, er det mig der skal undskylde  :-[
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #9 Dato: 02 Marts , 2008, 21:54 »
Ja, der er flere her på Forum, der skriver Succes høns, og det er jo helt sikkert fordi de mener, at netop denne race er både nem at have med at gøre, og er god, både som æglægger og som middagshøne, *gg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Marts , 2008, 22:38 »
En kæmpe succes  <L

Det er vel med høns som med så meget andet. Nogle passer bare perfekt  ;D
Hilsen Susanne

helle skøtt

• Gæst
« Svar #11 Dato: 12 Marts , 2008, 19:44 »
Godaften.
Nu har jeg læst indlæggene i denne tråd, og der popper selvfølgelig et par spørgsmål op.  ??? :D
Christian - hvad er det, du har læst, der gør, at du pludselig selv holder 'F1-hønsene' ud i strakt arm? Det kan ikke kun være Helens oplysning om, at det er krydsningshøns...?
Bjarne - du skriver, at du ikke vil have dem i din have pga et dårligere immumforsvar - men samtidig slår du til lyd for at krydsningshøns er 'særdeles stærke høns'. Men er hybriderne ikke netop krydsninger?
Du skriver også, at de kan give problemer med 'erhvervs-sygdomme'. Hvordan det? Bliver æggene ikke udruget i et aldeles sygdomsfrit miljø - eller hvad? 

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #12 Dato: 13 Marts , 2008, 00:24 »
Det jeg mener er problemet er ikke hybrid høns, ( hybrid betyder krydsning af 2 racer) der er krydsning af forskelig race, men erhvevsfjerkræ, der på grund af den måde de er holdt og opdrættet på gennem gernerationer har midstet noget af deres imunforsvar og dette er arveligt og ligger i generne. Samt at alle har samme arve egenskaber.
Jeg kan se at flere økologiske hønseavlere har deres dyr gående ude i alt slags vejr. Jeg formoder at der her er tale om nogle speciele høns der er fremavlet til dette.
Det jeg frygter er det vi så for nogle år tilbage hvor det meste af landet blev ramt af ND. på grund af at nogle syge og udslidte erhvervs fjerkræ blev spredt i det meste af Danmark og solgt til bilig penge, og ikke mindst de restriktioner vi blev pålagt efterfølgende.
Personligt vil jeg foretrække race høns eller krydsninger heraf, fremfor erhvervs fjerkræ.
Bjarne.   
« Senest Redigeret: 13 Marts , 2008, 00:31 Fra Bjarne Andersen »

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 13 Marts , 2008, 07:03 »
Christian - hvad er det, du har læst, der gør, at du pludselig selv holder 'F1-hønsene' ud i strakt arm? Det kan ikke kun være Helens oplysning om, at det er krydsningshøns...?

Bjarne giver en god del af svaret, men det var erkendelsen af at man kører med to ekstremt indavlede linier af dyr, og så krydser man dem efter F1-princippet, således at man får præcis én generation med ekstremt ensartede egenskaber (samme tid om at nå til æglægning/slagtestørrelse, ensartet størrelse, etc), men på bekostning af ikke-produktionsrelevante egenskaber såsom modstandskraft overfor sygdom og den slags.

Jeg fandt faktisk en reklamefolder for ISA-koncernen, hvori de beskrev deres forskellige produkter, bl. ISA Warren og ISA Brown, og det var ærgerlig læsning, der fik mig til at beslutte at mine tre dejlige ISA Warren høner også er de sidste, jeg nogensinde køber af den slags, simpelthen for aldrig igen at støtte den slags produktion.

Offline Jens Nyborg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 13 Marts , 2008, 08:18 »
Du kan til gengæld gøre noget tilsvarende selv.

Køb nogle race høns med gode produktions egenskaber.

Og en ubeslægtet hane, for at være sikker så vælg en anden race, men husk at hans produktions egenskaber også skal være i top.

Når dine høns så skal 'afløses' så lad deres egne (krydsnings-)døtre overtage, og køb en ny ubeslægtet hane (for at være sikker så vælg en tredje race).

Dine høns bliver mere 'spændende' og livskraftigere og producerer mere end vores andres indavlede race høns.

Vi får til gengæld ikke så mange overraskelser (gode som dårlige) i avlen som du gør (og du bliver nødt til hele tiden at skaffe haner fra os).