Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Isa Warren - en underlødig race?  (Læst 8361 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Isa Warren - en underlødig race?
« Svar #15 Dato: 13 Marts , 2008, 10:50 »
Jeg fandt faktisk en reklamefolder for ISA-koncernen, hvori de beskrev deres forskellige produkter, bl. ISA Warren og ISA Brown, og det var ærgerlig læsning, der fik mig til at beslutte at mine tre dejlige ISA Warren høner også er de sidste, jeg nogensinde køber af den slags, simpelthen for aldrig igen at støtte den slags produktion.

Jeg forstår godt dine argumenter, men ligesom dig fik jeg hønsehuset tømt af ræven. Så er valget - skal jeg købe æg et halvt år indtil nye kyllinger bliver æglæggere eller skal jeg anskaffe mig et par æggemaskiner? Jeg valgte det sidste - for vi kan ikke undvære vores egne friske æg. Og faktisk føler jeg også at jeg har "reddet" de fire individer, de har i hvert fald fået et bedre liv hos os end som skrabe/øko høns i et eller andet storbrug. De får økologisk foder, rester fra køkkenet og grønt. Og de trives. Og lægger æg til vores familie på 4 og et par venner, som højt lovpriser mine æg.

Allerhelst havde jeg haft min Sussex-flok, der nu lagde æg og skrukkede, men eftersom jeg prøver at være praktisk-økologisk orienteret, har jeg valgt den næstbedste løsning.

PS. Jeg har haft en hybrid, der blev skruk og passede kyllinger ganske udmærket. Og måske har jeg p.t. en på vej. Jeg synes i hvert fald, der lugter af skruk-bæ ;)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

MartinJ

• Gæst
« Svar #16 Dato: 13 Marts , 2008, 10:54 »
Bjarne er inde på noget meget væsentligt!
Det er yderst uheldigt at sælge (eller give væk) høns fra erhvervsbesætninger til hobbybrug.
Newcastle Disease epedemien blev katastrofal fordi en smittet besætning blev spredt mere end 50 steder ved salg af høner. Det gjorde det næsten umuligt overskue problemet. Hver gang man fandt en høne der stammede fra dem famøse besætning, skulle der oprettes sikkerhedszoner hvor mange fjerkræproducenter blev fanget og ikke kunne levere æg eller slsgtekyllinger. Der var flere der led tab på 6 og 7 cifre. Efter 5 år fik de en lille erstatning.

Jeg skal ikke lege politi eller lyseslukker, men det er egentlig ulovligt at sælge (gi væk) dyr fra produktionsbesætninger til hobbybrug. Så det er nok bedst at la være. Der er en grund til man lavede forbuddet. ND affæren kostede nogle hundrede millioner, hvis man havde håndteret problemet "rigtigt" kunne det sagtens isoleres til en max. to besætninger i Himmerland.
Konsumægshøner har en dødelighed i produktionsperioden (ca et år) på mellem 3,5 og 10 %.
Produktionsdyr avles til at kunne producere bedst og billigst. Hvordan hønerne ellers ser ud er ligegyldigt. Forbrugerne køber aldrig det der er dyrest. Forstået på den måde at ingen køber de dyreste buræg, og ingen køber de dyreste skrabeæg. Hvis ægget et påstemplet et økomærke eller et burmærke er det kriteriet man går efter. Sådan er vedreen indrettet og det tilpasser branchen sig efter. Stiger salget af skrabeæg, stiger produktionen senest året efter og vice versa.

m.h.t. avl. Hybrider fremkommer ved krydsning af såkaldte "rene linier". På same måde har man lavet forskellige prydfjerkræ. Det er nok lige stærkt nok at kalde det indavl. Man kigger på helt specifikke genetiske egenskaber, kun nogle få - måske kun en, denne egenskab avler man sig frem til i ren form - altså en homozygote. Disse to liner krydser man og får en hybrid. Man har f.eks. fremavlet rene liner der har resistens mod Mareks og andre sygdomme, så det er forkert at sige at rene liner og hybrider i alle tilfælde har dårligere immunitet. Man avler efter mange egenskaber. Vigtigst er naturligvis produktivitet, men det nytter ikke noget hvis f.eks. benstyrke, æggeskalstyrke, resistens, foderudnyttelse levbarhed ikke følger med.

Jeg nævner lige til almindelig orientering: Dødeligheden ved slagtekyllinger f.eks. er de første 7 dage 1 %, døde indtil slagtning (38 dage) er 3 - 3,5 %. Det er ikke sån helt voldsomt højt. CA. 1-2 % får salmonella, under 1 % bliver behandlede med antibiotika. Det er da en rimelig sundhed.

Offline Jens Nyborg

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 13 Marts , 2008, 11:31 »

m.h.t. avl. Hybrider fremkommer ved krydsning af såkaldte "rene linier". På same måde har man lavet forskellige prydfjerkræ. Det er nok lige stærkt nok at kalde det indavl. Man kigger på helt specifikke genetiske egenskaber, kun nogle få - måske kun en, denne egenskab avler man sig frem til i ren form - altså en homozygote. Disse to liner krydser man og får en hybrid. Man har f.eks. fremavlet rene liner der har resistens mod Mareks og andre sygdomme, så det er forkert at sige at rene liner og hybrider i alle tilfælde har dårligere immunitet. Man avler efter mange egenskaber. Vigtigst er naturligvis produktivitet, men det nytter ikke noget hvis f.eks. benstyrke, æggeskalstyrke, resistens, foderudnyttelse levbarhed ikke følger med.

Hvis du kender andre metoder til at fremstille "rene" dvs. stærkt homozygote linier end indavl, så må du meget gerne dele.  ;D

Med hensyn til at du kalder det "lige stærk nok at kalde det indavl" så er en spade altså en spade, og et ret selvfølgeligt værktøj at vælge når man skal have gravet et hul.  ;)

De rene linier lider så vidt jeg ved ofte under forskellige former for indavls degeneration, men du har selvfølgelig ret i at hybriderne er endog særdeles egnede til de forhold man har tænkt sig at give dem.  :-\ (Eller ihvertfald meget bedre egnede end andre høns.)
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2008, 21:45 Fra Jens Nyborg »

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #18 Dato: 13 Marts , 2008, 23:31 »
Bjarne er inde på noget meget væsentligt!
Det er yderst uheldigt at sælge (eller give væk) høns fra erhvervsbesætninger til hobbybrug.

Enig, men jeg kan ikke se sammenhængen til denne tråd. Jeg har ikke købt fra en erhvervsbesætning (hvis der med "erhvervsbesætning" ovenfor menes enten æglæggerflok eller kødflok), og mht at lege politi/lade være, så registrerede sælger mig i sit kartotek, så reglerne er faktisk fulgt her. Jeg har en kvittering på mit køb, så hvor utroligt end det lyder, vil jeg endda påstå at der er betalt både skat og moms af transaktionen...

De nævnte hybrider er avlet efter at trives under helt specielle forhold, bl.a. et absolut fravær af sygdomskim. Det mener jeg siger en hel del om hvad man har avlet efter af egenskaber, husk igen på at i erhvervssammenhæng er sundhed = fravær af sygdom.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Filimus

• Bruger
« Svar #19 Dato: 14 Marts , 2008, 19:25 »
Da vi købte vores gård i 2003 fulgte der 4 stk. Isa Brown høns og en Orpington hane med, den sidste af disse høns levede indtil sidste sommer hvor hun blev 9 år gammel, jeg mener at hun lagde æg noget længere end 4 år. Det var nogle meget personlige og søde høns, som elskede deres liv i haven, forståeligt nok når man ved hvor de kom fra... så uanset om de er hybrider eller ej, er det da rart (og en lidt god gerning) at nogle af disse ender deres liv som have/hyggehøns, så de ikke alle ender som suppehøns eller dyrefoder når de er 1½ år gamle. :)

Når det er sagt kan man jo bare håbe at mange flere ville holde høns selv ligesom os herinde i dette forum, og derved selv producere deres æg og høns, for sikke et dejligt hønseliv alle vores dyr har, i modsætning til industrihønsene... ;D

Hvad er forskellen på en Isa Brown og en Isa Warren høne ? er der nogle der har billeder af disse to hønsehybrider ? 
Mange hilsner fra Anne Fernandez

1,0 border/golden blandings hund (som elsker høns og katte), 2,1 neutraliserede katte inde og 1,1 neutraliserede katte ude, 1,2 Australorps/faverolles blandinger, 0,4, faverolles.

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 15 Marts , 2008, 11:32 »
Er australorps egentlig ikke også en blanding af to racer, mener  'lorps er orpingtondelen??

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #21 Dato: 15 Marts , 2008, 11:49 »
Jo, de fleste racer er på et eller andet tidspunkt en blanding. Australorps er så en forholdsvis ny race, så der er oprindelsen nogenlunde kendt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 16 Marts , 2008, 00:11 »
Til Filimus

Her er et billede af en Isa Brown høne. Og som I måske kan fornemme er den meget tam.
Måske lidt for tam  ;D

Håber andre kan vise en Isa Warren frem.

Meget spændende snak. Jeg står selv og skal til at fylde hønsegården og denne gang tror jeg at jeg vælger en racehøne - bare for at prøve noget andet. Men jeg har også spekuleret på hvorfor Isa Brownen var så "upopulær", den er jo umiddelbart en sød høne der giver mange æg og det er jo lige hvad en familie med havehøns har behov for.
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline Brolykke

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 23 Marts , 2008, 16:04 »
For snart længe siden lavede Johan Gadegaard en video med en flok Isa Brown som han havde købt på et hønseri. Hønsene havde gået sammen med flere hundrede andre udelukkende for ægllægningens skyld, og så vidt jeg husker skulle hele kolonien sælges til dyrefoder efter endt brug.

Det var fantastisk at se hønsene komme sig, lære at skrabe og støvbade ligesom racehøns. Faktisk fik jeg tårer i øjnene af at se den.

Findes filmen et sted i gemmerne, så vis den igen. Jeg har købt mine to fra små og udelukkende fordi ingen af de få jeg havde lagde æg endnu. Når jeg køber nye høns skal de fortsat have det godt hvis de ikke er for skrappe ved de nye. Som der blev sagt en en af trådene, så er de meget rare og lige til at tage op, men de er barske ved madskålen overfor de andre.
Mange hilsener Brolykke

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 23 Marts , 2008, 16:28 »
ÅH ja Brølykke, det er rigtigt den vil vi se igen!!

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #25 Dato: 23 Marts , 2008, 16:36 »
Det var nu ingen video - men en dagbog i billeder. I kan finde den her: http://www.signalhorn.dk/burhoens.htm
Johan Gadegaard

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 23 Marts , 2008, 21:10 »
Tak Johan - den er ret fantastisk!

- og så fandt jeg ud af hvorfor du hedder Signalhorn ;D

Offline Mimi Trædmark

• Passiv bruger
  • Vild med hanegal!
« Svar #27 Dato: 24 Marts , 2008, 09:33 »
Ja Johans billeder har jeg også set mange gange hvilket den ikke bliver dårligere af-det var dog kun første gang jeg fik tårer i øjnene. Det som rørte mig mest tror jeg er udseendet af hybriderne da de kom til Johan. Lidt som Kz fanger som lige er sluppet ud efter et års rædsler hvilket skinner så tydeligt igennen på deres udseende. Og så den triste fornemmelse i maven jeg får når jeg ser hvordan vi mennesker skalter og valter med liv for at få så meget som muligt. Jeg er sikker på at hvis billedserien blev vist over køledisken i et supermarked ville de ikke sælge et eneste buræg.
Om hybridhøns vil jeg sige at jeg aldrig selv kunne drømme om at anskaffe mig dem af den simple grund at de kun er avlet til produktion og intet andet. Jeg ville heller aldrig anskaffe mig et andet dyr som er avlet udelukkende efter egenskaber som er til skade for dyret eks. en skaldet hund som altid skal have tøj på for ikke at fryse eller de der hunde som har sådan en flad næse at de har problemer med tandstilling og vejrtrækning. En hybridhøne er for mig en stakkel, et produkt som er avlet uden tanke for adfærd og naturlige instinkter. Og jo jeg har godt set at Johans høns heldigvis kunne tilegne sig mange instinkter igen.
Og så vil jeg tilføje at der også findes racehøns som bliver avlet primært fordi de skal se flotte ud ligesom indavl i en racebesætning kan give de eftertragtede ensartede dyr men desværre også andre skavanker. Men som hovedregel vil jeg dog påstå at de fleste raceavlere også har tanke for en sund og naturlig adfærd hos deres høns, nyt blod i stammerne og at sortere dyr fra som kan videreføre dårlige gener.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #28 Dato: 24 Marts , 2008, 11:24 »
Jeg vil nu heller ikke tale varmt for at anskaffe hybridhøns, selvom jeg nu kører på 3. hold. Om ikke for andet, så fordi jeg aflivede den sidste af dem fra foto-dagbogen, før jeg havde haft dem i 2 år. Æglægningen stoppede langsomt efter godt og vel et år. Nu er jeg spændt på, hvor længe det nye hold kan holde den gående. De blev nemlig, til forskel fra de foregående, anskaffet som 18-ugers, før de blev proppet i burene. De gamle blev hentet 14 dage før aftjent værnepligt i burene.

Et andet minus er, at de egner sig dårligt til videre avl. Til gengæld ser jeg dem ikke som stakler, hvis bare de får en ordentlig behandling, og bliver aflivet inden de bliver for sølle. Til forskel fra de mest fladnæsede hunderacer ser hybridhøns ikke ud til at have skavanker, der forringer deres mulighed for at leve et rigtigt hønseliv. Ikke noget jeg kan se i det mindste.
Johan Gadegaard

Offline Helen Ørndorf

• Administrator
  • Sej gammel høne
« Svar #29 Dato: 24 Marts , 2008, 20:10 »
Citér
Til forskel fra de mest fladnæsede hunderacer
Der er skam også fladnæsede hunderacer der trives :D

må jeg præsentere min dejlige Jade.