Så har jeg fået nok af mine Isa Warren!!!
Vi har 10 kyllinger, købt til at være Orpington, men de 9 af dem er vist nærmere hvide italienere, klækket et par uger før påske i år. Vores tre Isa -høns begyndte som beskrevet først i denne tråd med at opføre sig eksemplarisk, men efter de begyndte at lægge æg har de ændret sig meget - og ikke til den positive side!

De spiser HELE TIDEN, hvis ikke der er mad på bordet, så at sige, så søger de selv føde, og det er med en dedikation, der får selv de mest maniske spiseforstyrrelser til at se fredelige ud! Kroen kan være fyldt til bristepunktet med mad (og alt, der ligner mad!), det stopper dem ikke i at søge føde. Vi har som nævnt tidligere relativt gode vilkår til høns her på matriklen, men de er paniske i deres fødesøgen og spiser og spiser og spiser, hele tiden...
Det får så være, det afgørende problem er, at de - trods adgang til både korn, kraftfoder, grønt, kalk, sandbade, jordbade, en sund hane, etc, - trods alt dette alligevel spiser fjer. Og ikke bare sig selv og hinanden, de fanger en kylling i et hjørne og hakker i den, så de kan spise fjerene!!!
Jeg ville selv have svært ved at tro det, hvis ikke jeg havde set det med mine egne øjne, men de står som en flok bøller efter skoletid og venter på at en kylling passerer forbi, og så springer de i samlet flok på kyllingen, holder den nede med deres kroppe og fødder, og hakker på den! Jeg har set det ske tre gange nu, og den opførsel er altså så skæv, at jeg er nødt til at finde min universalløsningsmetode frem - de skal af med knoppen! (godt for verden at jeg ikke blev født til at være diktator i en bananstat).
Det gode er, at vores naboer ikke tror på at industriæglæggere smager dårligt, så de bytter de tre skingrende sindssyge høns for en rådyrsteg. Jeg må nok hellere stå klar med en god rødvin som kompensation senere, så det gode naboskab bevares, for det risikerer at blive en rigtig dårlig byttehandel for dem!