Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal den have en chance? Det fik den...  (Læst 22665 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Skal den have en chance? Hurtige bud ønskes...
« Svar #30 Dato: 09 August , 2009, 03:12 »
Her til formiddag var der klækket yderligere 4 kyllinger under Mutter Skruk. To af de resterende 4 æg var undervejs med klækning, og de sidste to var der ikke noget at se på endnu. Men... Mutter Skruk forlod reden med de 4 tørre kylllinger!
Jeg tog dem derfor fra hende i håbet om, at hun igen ville få interesse for reden - og det fik hun. (Jeg har så været til bryllup hele dagen, så jeg må vente til morgenstunden med at se, om det har reddet de sidste kyllinger.)

Men i hvert fald; Lille-Pip fik selskab af de fire søskende, og de har det alle rigtigt fint.  :D

De fire søskende kommer dog retur til Mutter Skruk i morgen, når hun er klar til at tage sig ordentligt af alle sine unger!

Fortsættelse følger...  ;)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #31 Dato: 09 August , 2009, 09:43 »
Sikke en gyser!! :o Stå nu op! :D

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 09 August , 2009, 10:44 »
Ja kom ud af fisposen ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #33 Dato: 09 August , 2009, 11:12 »
Den eneste undskyldning for tavshed, er at du er gået i fødsel...

Det er da forøvrigt en mærkelig adfærd at mutter skruk har forladt reden med levende kyllinger i.  /d

hoejberg

• Gæst
« Svar #34 Dato: 09 August , 2009, 11:19 »
Kom nu. Vi er en del der venter spændt.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 09 August , 2009, 11:38 »
Lene....tror det skal forstås sådan at skrukken tog kyllingerne med sig. som så blev taget fra hende for hun skulle lægge sig på reden igen.
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #36 Dato: 09 August , 2009, 15:43 »
Marie-Louiiiiiiiiiiiise............. Hvordan har Lille-Pip og søskende det? Vågn nu op  ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 09 August , 2009, 15:52 »
Måske hun rentfaktisk er gået i fødsel  <A... Jeg ved ikke hvornår hun ventede sig ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #38 Dato: 09 August , 2009, 17:10 »
Hmmmm, Mikkel - måske har du ret. Hun skriver jo selv at hun er højgravid, så mon ikke et bryllup og en gang kyllinger kan sætte gang i hormonerne?
Hvem mon så passer Lille-Pip ???
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 09 August , 2009, 18:11 »
Ja det er jo ikke godt at vide, men mon ikke en af hendes nabo, eller en af hendes drenge gør det ;)?.. Jeg ved ikke, ellers sover hun ihvertfald MEGET længe ;D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #40 Dato: 09 August , 2009, 19:39 »
Er der ikke noget med at flere-gangs-fødende bliver smidt ud fra fødeafdelingerne så snart navlestrengen er underbundet? Hvor bliver hun dog af? Er efterhånden bekymret for Lille-Pip m.fl...
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #41 Dato: 09 August , 2009, 19:42 »
Jeg kunne godt forestille mig, at med 5 børn derhjemme, så tog man gerne frivilligt lige en dag ekstra på barselsgangen med sin lille nyfødte *e :D

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #42 Dato: 09 August , 2009, 20:21 »
Christina, det skal jeg nok.... I dag tror jeg nok at det var varmen  ;).
Meeeen, jeg synes nu alligevel at det er lidt letkøbt at henvise til Darwin hver gang man vælger den lette løsning og afliver.
Selvfølgelig går jeg ikke ind for at holde liv i væsener, der er så fejlkonstruerede at de åbenlyst lider (og det gør vi sådan set ofte med mennesker). Til gengæld synes jeg at det må komme an på om man har overskud til at kompensere for manglerne - så kræet kan få et NORMALT liv. Hvis vi skulle tage den fulde konsekvens af Darwin skulle vi jo f.eks. undlade at give medicin. Kan de ikke klare Coccidiosen eller hønselammelsen - så er det nok for det bedste!

For mig er det på ingen måde den "lette udvej" at aflive et dyr. Hverken når det er sygt, ej heller når det er "grydeklar" og der er for mange høns i hønsegården.

Ankerine, dit argument om anvendelse af medicin forstår jeg simpelthen ikke; hvis nu der fandtes medicin, der specifikt kunne helbrede læsioner i hovedbunden på kyllinger, mon ikke så alle fortalere for aflivning i denne tråd i stedet ville have henvist til det? Problemet er jo, at vi ikke ved, hvad der er galt med det lille kræ, og derfor kan man enten eksperimentere med dyret, alternativt aflive det. "Garvede" hønseavlere (også dem med færre end 30.000 individer!) vil som regel hælde til at aflive, for der kommer altid en sporvogn og en kylling til... Det er bare os "nye" hønseavlere, der har et romantisk syn på kyllingerne...

Håber i øvrigt at menneskefødslen er gået godt! Held og lykke til den efterhånden store familie!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #43 Dato: 09 August , 2009, 20:57 »
"Ankerine, dit argument om anvendelse af medicin forstår jeg simpelthen ikke; hvis nu der fandtes medicin, der specifikt kunne helbrede læsioner i hovedbunden på kyllinger, mon ikke så alle fortalere for aflivning i denne tråd i stedet ville have henvist til det? "

Så vil jeg prøve at udtrykke mig mere forståeligt ;D: HVIS vi skal gå efter kun at avle på dyr, der kan klare sig selv - så begår vi en fejl ved at give medicin når de bliver syge. Så bliver de jo mildest talt hjulpet.
Og ja, jeg har selv et hold kyllinger, der er vaccineret mod hønselammelse (de er importeret og dermed vanskelige at erstatte). Har også brugt Esbetré mod blodige diarreer for nogle år siden.
I dette tilfælde er det jo nok ikke medicin, kyllingen har brug for, men omsorg. Det jeg skriver er så, at hvis man kan yde den omsorg og kyllingen i øvrigt ikke lider, så er der ikke noget galt i det. Hvis ikke, så synes jeg da også at det er i orden at aflive den. Den skal da ikke gå og have det dårligt. Men at hale Darwin ind i diskussionen hver gang den er oppe, synes jeg er for letkøbt. Måske fordi jeg er sygeplejerske og dagligt "griber ind" for at forlænge/forbedre livet. Af og til går det ikke som forventet. Men stort set alle patienter hænger ved livet trods ringe vilkår.
Nå, det var et sidespring - jeg mener bare at jeg ikke kan se noget galt i at Marie-Louise prøver at redde kræet. Hvis det var medicin, der skulle til havde de fleste nok syntes at det var OK ;).
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #44 Dato: 09 August , 2009, 21:41 »
Hold op, hvor er I sjove - ja, undskyld, men jeg kom da godt nok til at grine... UNDSKYLD UNDSKYLD UNDSKYLD, at jeg ikke lige har haft tid til at sidde ved computeren i dag  ;D

Og jeg har ikke født endnu - men det kan være når-som-helst, for jeg har termin på torsdag  ;) Jeg skal nok tjekke, om der er internetadgang på patienthotellet, så I kan holdes ajour - og ja, - jeg skal lige blive der et par dage for ikke at komme hjem til det helt store ståhej (særordning jeg har fået lavet - normalt er det ud-af-vagten efter et par timer for flergangsfødende).

Lille-Pip har det mægtigt  /o  Min lillesøster på 17 passede to børn, hund, høns og kyllinger i går.

Jeg har netop her til aften sat tre af Lille-Pips fire søskende ned under Mutter Skruk, som her i formiddags fremviste en enkelt, levende kylling. Den anden lå i reden og var død (hun fik trådt på ægget i går, da hun gik tilbage til reden, og dét har den så ikke helt kunne tåle, og jeg var jo ikke hjemme til at redde den :-[), mens de to sidste æg ikke var klækket - og de viste sig så ikke at have været befrugtet.

Det gik i øvrigt helt uproblematisk at sætte de tre kyllinger ind til hende og putte dem under hendes vinger.

Årsagen til, at Lille-Pip nu har selskab, er, at jeg er blevet fortalt, at hvis én kylling skiller sig særligt ud, så kan hønen finde på at 'ville af med den'. Og der var lige en enkelt sort kylling iblandt de små lysegule.

Nogle af jer anbefalede jo også ligefrem, at Lille-Pip skulle have selskab. Det klarede jeg i første omgang med (hold godt fast nu: ) et af børnenes overflødige tøjdyr  ;D Lille-Pip blev helt rolig og puttede sig op ad det lige med det samme, så det var vist ikke så åndsvagt, som det lyder (men grin I bare). I morgen bestiller jeg en varmeplade, så de to stuekyllinger kan slippe for arkitektlampens ulideligt klare lys.

Sov I bare roligt, alle sammen - vi skal nok klare den sammen, mig og Lille-Pip (som jeg i øvrigt aldrig kunne finde på at spise, så jeg håber virkelig, det viser sig at være en høne).
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond