Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal den have en chance? Det fik den...  (Læst 22657 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Skal den have en chance? Hurtige bud ønskes...
« Svar #15 Dato: 07 August , 2009, 20:55 »
Jeg syntes da den skulle have chancen ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 07 August , 2009, 21:29 »
På billedet synes jeg bare det ligner lidt hinde der endnu er friskt og ikke røget af under klækningen.

Men mangler den hud/skind, så ville jeg aflive den.
Hilsen Susanne

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #17 Dato: 07 August , 2009, 22:47 »
Det er selve skindet, der mangler. Men det er tørret fint op i løbet af dagen. I morges væskede det - men Lille-Pip er sej og har det tilsyneladende godt  :) Nu er jeg spændt på, hvordan det går med varmen i løbet af natten. Jeg har et stegetermometer hængende lidt ned i kassen, så jeg kan holde øje med 'udviklingen'.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #18 Dato: 07 August , 2009, 23:05 »
Stegetermometer...Langtidsstegt minikylling ??? Der kan da ikke være meget kød på den fugl *g *g *g
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 08 August , 2009, 01:25 »
Af din profil kan jeg se du har en del høns og kyller i forvejen, så omsorgen for det lille kræ bunder ikke i at det er første gang du har 'små'.
Var jeg i samme situation, ville jeg ikke betænke mig i at aflive den, som også en del andre har foreslået. Den har alle odds imod sig, sådan som den er startet ud. Stakkel.
Det er da muligt at du kan holde liv i den og få den til at vokse op, men - det tyder på at der er en eller anden form for 'programmeringsfejl' forbundet med denne kylling, og det er i udgangspunktet en dårlig måde at starte livet på for en kylling.
Så i mine øjne er det i kyllingens bedste interesse at terminere dens liv.
Beklager, livet er hårdt. Men jeg hælder meget til Darwins teorier om 'Overlevelse af de stærkeste' og det betyder at man ikke 'kunstigt' skal holde liv i noget som ikke burde have overlevet.
Held og lykke med resten af 'kuldet'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #20 Dato: 08 August , 2009, 07:24 »
Tak for alle jeres råd  :)

Jeg er sikker på, der ikke er tale om en programmeringsfejl/noget genetisk. Jeg tror bare, Lille-Pip har været uheldig, da den skulle ud af skallen - og måske har hængt lidt fast.

Nu, hvor såret er tørt, ser det ikke helt så drabeligt ud længere, og Lille-Pip lader til at agere helt almindeligt, som var den en ganske almindelig kylling.

Og så er den allerede ganske tryg ved mig - og DET har jeg aldrig oplevet tidligere. Jeg har altid været lidt misundelig på dem af jer, der nærmest kan kalde på jeres kylinger. Mine kyllingeførere har ALTID indprintet de små, at mennesker er farlige - til trods for fodring og øvrig pasning.

Men altså - jeg ser tiden an: Klarer den sig fint, får den lov at leve - ellers må kroppen af hovedet (som min tre-årige søn udtrykker det).
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #21 Dato: 08 August , 2009, 08:31 »
Godt at høre at lille pip har klaret den første nat. Det er meget mulig at den i naturen ville dø, men har man tid og mulighed for at hjælpe, så ville jeg også give den en chance. Held og lykke med det lille nus  ;) 
Hilsen Vinni

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #22 Dato: 08 August , 2009, 10:09 »
Har man 30.000 kyllinger er der selvfølgelig ikke andet at gøre end at aflive alle, der ikke klarer sig selv. Det har ikke nødvendigvis noget med genetik at gøre, det er en praktisk foranstaltning, der går ud på at begrænse arbejdsindsatsen (og dermed bedre økonomien).
At lade Darwins teorier begrunde aflivning af uheldige kyllinger er for mig at se useriøst, set i lyset af at vi mennesker manipulerer på gensammensætningen af alle vore husdyr for at opnå enten et udseende eller en indtjening som vi gerne vil have. Det er næppe genetisk betinget at Lille-Pip har hængt fast i æggehinden med skallen - og at hans mor i uvidenhed har trukket "hatten" af ham og dermed hovedhuden. Hvis Lille-Pip overlever har han jo (ifølge Darwin) bevist at han er god til at hele og at hans immunforsvar fungerer så han ikke får betændelse i såret. Det har hans søskende jo ikke bevist.....
Så altså: hvis man gider have besværet med at give omsorg til et lille uheldigt kræ, så gør det. Hvis ikke, så lad være - men lad være med at begrunde det med arternes udviklingsprocesser. De skal nok ses i noget større sammenhæng  ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #23 Dato: 08 August , 2009, 16:15 »
Ankerine...hvis jeg nogensinde irriterer dig eller du se dig gal på mig...så advar mig lige først, ikk'?!

:D

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #24 Dato: 08 August , 2009, 16:39 »
Christina, det skal jeg nok.... I dag tror jeg nok at det var varmen  ;).
Meeeen, jeg synes nu alligevel at det er lidt letkøbt at henvise til Darwin hver gang man vælger den lette løsning og afliver.
Selvfølgelig går jeg ikke ind for at holde liv i væsener, der er så fejlkonstruerede at de åbenlyst lider (og det gør vi sådan set ofte med mennesker). Til gengæld synes jeg at det må komme an på om man har overskud til at kompensere for manglerne - så kræet kan få et NORMALT liv. Hvis vi skulle tage den fulde konsekvens af Darwin skulle vi jo f.eks. undlade at give medicin. Kan de ikke klare Coccidiosen eller hønselammelsen - så er det nok for det bedste!
Nå, jeg har nu selv ingen skrupler over at avle Araucana med øretufter - dem med dobbelt letal-gen dør i ægget. Deres alternativ var at blive spist som blødkogte tre uger før..... Så det er ikke fordi jeg er nogen helgen selv.
Men mon ikke Lille-Pip får hud på hovedet igen og bliver til en irriterende morgenglad hane, der ryger i gryden om fem måneder? Men DET er noget helt andet ;D.
Christina, har du et telefonnummer, hvis nu........ :D
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 08 August , 2009, 16:46 »
Dejligt at se jeg ikk er den eneste der lider under varmen ...lummerhede,gipsvæg, spartelmasse og PMS er en super dårlig kombination..... blev så eddespændt rasende på det l... !
Godt der ingen skvattede høns var her i dag ..... der ville have blevet gjort meget kort proces !  *s
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #26 Dato: 08 August , 2009, 17:19 »
Dejligt at se jeg ikk er den eneste der lider under varmen ...lummerhede,gipsvæg, spartelmasse og PMS er en super dårlig kombination..... blev så eddespændt rasende på det l... !
Godt der ingen skvattede høns var her i dag ..... der ville have blevet gjort meget kort proces !  *s
-eller skvattede børn  ;D
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 08 August , 2009, 17:54 »
Mine unger ved de skal holde lav profil når mor går rundt med en sort sky over hovedet .... de har faktisk lige spurgt om det var ude eller inde det tordner og lyner...men lige nu er det nu udenfor  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #28 Dato: 08 August , 2009, 18:06 »
Hi, hi, ja de har da overlevelsesgenerne i orden :D.
Glæder mig at høre at det tordner hos jer - så kommer det vel også til Falster - og vi trænger. Pyha, hvor er det lummert. Heldigvis ser dyrene ikke ud til at lide under det. Vores Araucanakyllinger lå ellers og var helt udsplattede lidt over middag da jeg var ude for at tjekke vandbeholdningen. Blev helt nervøs et øjeblik  :o. Men de solbadede ::). Tanken om 32 kyllinger med hedeslag var næsten for meget når man selv har damp ud af ørerne  ;).
Og så venter vi spændt på nyt om Lille-Pip.
« Senest Redigeret: 08 August , 2009, 20:44 Fra Ankerine »
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #29 Dato: 08 August , 2009, 20:28 »
Hehe, jeg må indrømme at jeg også selv har været ved at gå til...men det var mere her sidst på dagen, hvor det hele bare blev for meget. Begge mine unger er syge med influenza (nej, bare en hel alm. influenza, ikke meget svine over dét ::)), og tror I så ikke manden også går ned med flaget?!  >:( Og de har bare været SÅ pylrede i dag...og hele ugen! Så i dag, da der ovenikøbet var ulidelig varmt, OG de høstede, så den mindste ikke kunne sove....dér var jeg bare...

Men bortset fra det...så synes jeg også kyllingen skal ha' en chance...og blir' det en hane, håber jeg den kommer til at smage lige så godt som ham vi har fortæret her til aften