Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stalddørssalg-Vanvid! (Ændret overskrift fra "Jer, der sælger æg...") Update #91  (Læst 16660 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
ja - det er naturligvis i forbindelse med godkendelse til stalddørssalg. Det troede jeg bare var underforstået - måske taler vi bare forbi hinanden...

Arh, sorry :) Det var bare fordi du skrev:

"Jeg synes den allervigtigste pointe er at det er vanvid at en hobbyavler, der gerne vil have sine høns salmonellakontrolleret ikke kan få det, bare fordi vedkommende har racehøns!"

Og så troede jeg du mente, at man i det det hele taget ikke kunne få sine høns salmonellakontrolleret, hvis de var racehøns :) Ved godt du mener æg, stalddørssalg osv. nu :D

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Den begrundelse jeg fik, til at mine racehøns ikke kan blive godkendt til stalddørssalg var:

"at kyllinger og høns alle skal stamme fra en godkendt opdrætter, som er omfattet af salmonellaprogrammet."

Jeg kunne sagtens få mine høns med på salmonellaprogrammet, men det ville stadig ikke gøre, at jeg måtte sælge mine æg.
Kan også oplyse at de "godkendte opdrættere" ud over den alm. salmonella kontrol, skal indsende en sokkeprøve (hønseprutter), et par gange om året. Mener sokkeprøven er, når der er mere end 500 dyr samlet.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
FVST's begrundelse er at det er for at forhindre smittespredning, men spørgsmålet er om det er bedre at fortsætte med det ukontrollerede salg af æg som sker idag, eller om der skal ændres på reglerne så en større del af dette salg kan blive kontrolleret og dermed lovligt.

"Salget" sker jo alligevel, og FVST har i mange år prøvet at få det stoppet og som de selv erkender uden resultat. Ved at gøre det muligt for hobbyavlere at blive kontrolleret og godkendt til salg, opnår vi dermed en bredere kontrol og dermed en større sikkerhed for at opspore eventuel salmonella.

Den kontrol der er idag af de gennemkontrollere besætninger er jo heller ikke 100%. Fra maj til juli har der været salmonella i en burhønsebesætning, hvor æggene er solgt til forbrugerne.
http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyheder/Slagelse/2009/07/03/073556.htm

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Det er vel ikke svært for hobbyavlere at blive godkendt og få lov til at sælge deres æg???
...hvis bare vi vil nøjes med at sælge æg fra de godkendte rugerier (dvs. "fabrikshøns")

Det paradoksale ligger vel i at racehøns og hobbyavl ikke kan bruges...

Jeg var lige en tur i skoven og kom til at tænke på det gamle spørgsmål, som nok i virkeligheden er ved at bevæge sig mod et svar...:

Hvad kom først? hønen? eller ægget?

Ja for "fabrikkerne" må det være ægget, da det er ægget de vil sælge og tjene penge på. Så kan det være ligegyldigt hvordan hønen ser ud - faktisk ville det være nemmere for dem, hvis man kunne producere æggene helt uden hønen, der ender som affaldsprodukt efter et år eller mindre...

Men for os hobbyavlere er det hønsene der kommer først (derfor er vi ikke lige glade med hvilken race vi har) - ægget er ikke ret meget andet end en sidegevinst, som vi meget gerne ville sælge alt for billigt (eller forære væk) i et lovligt stalddørssalg hvis vi kunne...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Som en sidebemærkning kom ægget faktisk før hønen. Der fandtes æg længe før fuglen og i særdeles hønen opstod. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
Som en sidebemærkning kom ægget faktisk før hønen. Der fandtes æg længe før fuglen og i særdeles hønen opstod. ;)

Og det rigtig!!! Påskeharen kom med dem.

Mvh   Jørgen

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Jørgen, altså! ;D

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Kan man argumenterer for at man melder sine høns til salmonella programmet, og så tager kyllinger derfra og melder til salmonellaprogrammet, for derefter at registrere staldørsalg da nu alle både høns og kyllinger og de deraf senerer fremkomne æg, er af salmonellakontrolerede individer som FVST foreskriver.
Det vil lige tage en generation eller to., men så er vi der, dog uden at kunne forny besteanden med mindre vi alle er med
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mortends

• Passiv bruger
Kan man argumenterer for at man melder sine høns til salmonella programmet, og så tager kyllinger derfra og melder til salmonellaprogrammet, for derefter at registrere staldørsalg da nu alle både høns og kyllinger og de deraf senerer fremkomne æg, er af salmonellakontrolerede individer som FVST foreskriver.
Det vil lige tage en generation eller to., men så er vi der, dog uden at kunne forny besteanden med mindre vi alle er med

Jeg vil umiddelbart sige at den ikke holder - de høns du sælger æg fra skal komme fra godkendte rugerier:

(Klippet fra "loven" - BEK nr 1260 af 15/12/2008 - Gældende)
Kapitel 3 - § 6. Enhver, der opdrætter høns til konsumægsproduktion, skal sikre, at opdrættet stammer fra rugerier registreret i henhold til bekendtgørelse om indretning og drift af rugerier og rugeægsproducerende virksomheder med høns, kalkuner, gæs og ænder, eller at opdrættet er indført fra EU-lande eller andre lande i partier med mere end 20 stykker, jf. bekendtgørelse om samhandel inden for Den Europæiske Union med fjerkræ og rugeæg samt indførsel heraf fra tredjelande.

Så for at dine egne racehøns må levere æg til stalddørssalg skal du have dit lille havehønsehold godkendt som rugeri...   :-\
Mvh. Morten

Offline ina.....

• Moderator
Jo men kan det ikke blive det, altså godkendt, hvis der er salmonelleakontroleret i tre generatioener ?
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
Uanset hvor mange generationer de er salmonellakontrollerede skal de stadig komme fra registrerede rugerier, som jeg læser det.
Uanset hvor kreative vi er og hvor mange måder vi tror loven kan bøjes på, så er der ingen måder den nuværende lov med rimelighed kan bruges på hobbyavlere. Der skal simpelthen en ændring/tilføjelse til, før vi slipper for at spise os ud a det.
Eller destruere æggene. Er der egentlig en regel for hvor mange ikke-kontrollerede æg man må smide i skralderen??? Sikkert, men lad liiige være med at grave i det ???  ???  ???

Mvh    Jørgen

Offline mortends

• Passiv bruger
Hvis man går skridtet videre ind i lovgivning om registrering af rugeri, så opdager man hvor umuligt det er at blive registreret - et rugeri er en højteknologisk virksomhed med meget strenge hygiejnekrav og meget andet. Som lovgivningen er lige nu kan det ikke lade sig gøre at få lov at sælge æg fra racehøns - uanset hvordan man vender og drejer det...
Mvh. Morten

Offline mortends

• Passiv bruger
Lovskriften vedr. krav til registrerede rugerier mm. findes i øvrigt her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=122793
Mvh. Morten

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Jeg tror Ina mener, at det ville være en idé til et nyt lovforslag. For at imødekomme dem :) Et eller andet sted vil det jo være ganske fint, men på den anden side kan 2. eller 3. generation jo lige så godt pludselig få salmonella, som 1. generation kan, dagen efter deres æg er blevet tjekket  :-\

Offline ina.....

• Moderator
Jeg er skam helt på det rene med at man ikke bare kan bøje lovtekst efter forgodtbefindende, men det var da en måde at komme tæt på at mine høns kunne være ligeså salmonellafri som industriens, jeg er skam godt klar over at mine høns aldrig kommer til at nå industriens til sokkerne, og gud være lovet for det, men hvis de vil have kontrol var det da en mulighed.
Jeg kan ikke forstille mig at der nogensinde kommer frihed for hobbyhøns idet jeg er overbevist om at politikkerne og rigtig mange andre finder hobbyfjerkræhold en anelse latterligt, så det er ikke noget at gå op i, andet når der fra feks. forum bliver raslet med sablerne, og stillet iriterende spørgsmål.

Godt der er nogen der gider
Venlig Hilsen INA