Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stalddørssalg-Vanvid! (Ændret overskrift fra "Jer, der sælger æg...") Update #91  (Læst 16593 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Viborg/2009/07/27/081550.htm

Desværre blev Tina klippet væk :( i hvert fald i det jeg hørte 7.30.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Jeg var på nettet og høre de tidlige nyheder, men der var noget galt med klippet fra kl 6:30.
Nåede dog at høre at der ville komme noget om salg af æg. Programmet 6:30 er pillet helt af nu, men mon ikke det kommer på igen senere.

7:30 er det Finn - ja, jeg er åbenbart klippet fra, med mindre jeg er på 6:30

8:30 nævnes som oplæst nyhed, besværlighederne med salg af æg

Så umiddelbart er der kommet dækning på alle 3 nyhedsprogrammer.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Hørte lige indslaget fra kl. 7.30 - Hold da op hvor er det godt! og super godt formuleret Finn - GODT GÅET!!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg hørte indslaget kl 6.30, der var du ikke med, Tina.  :(
Men det som Finn sagde, var godt!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Tak :D

Så kom Sjælland også med

Det har pint mig, at Christina, som jo egentlig startede alt dette slet ikke har været indblandet. Men nu er Ringsted dagblad også blevet interesset og vil snakke med Christina. Go get them Christina!

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Det da rigtig rigtig godt!! :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Hehe, jeg kan slet ikke vente  ;D Han ringede her for en halv times tid siden, men jeg skulle lige putte mine dagplejebørn, så jeg rigtig kan give den hele armen :D Så han ringer omkring 12:15, dvs. lige om lidt  :) Nogen der har noget rigtig godt jeg lige skal ha' med? :D

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
uhhh det glæder jeg mig til at høre om, nu er der jo ligesom taget hul på sagen, så bare giv den gas.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

• Passiv bruger
EJ, Finn! :o Jeg som rigtig havde fundet alle mine papir fra Fødevarestyrelsen og Dansk Fjerkræ Råd frem, sat mig til rette og forberedt mig på et lille telefoninterview....så spørger han om de må komme herud i morgen og tage et billede af mig og hønsene...GISP!!! :o Græsset skal slåes, hønsene skal friseres og ikke mindst....HVAD SKAL JEG DOG TA' PÅ??!!!! *g *g *g

Ej, det skal nok blive godt :D Jeg kan lige se et billede for mig, hvor jeg smiler og har hanen under armen, som om vi er hinandens uadskillelige bedste venner, og begge sidder og græder fordi vi ikke må sælge vores høners æg :D

Men det gode er, at nu har jeg tid til at få nogle gode råd og pointer fra jer, som jeg bare MÅ have med! Så kære fjerkrævenner...kom endelig med jeres input! *b

Her er hvad jeg planlægger at nævne:

1) Dansk Fjerkræ Forum ( ;D )

2) Problemet med at æg fra fjerkræ, som er opdrættet privat ikke må sælges. Det er derfor umuligt at blive godkendt, for en privat der ønsker at sælge æg på lovlig vis og dermed støtte op i kampen mod forbyggelsen af fugleinfluenza.

3) Der er mange der opgiver at følge reglerne, fordi de er så stramme, og derved skaber reglerne den modsatte effekt end hvad de blev skrevet for, idet man så får en masse salg af æg fra høns som hverken er registreret eller salmonellakontrolleret.

4) Det etiske i at de høns som rent faktisk har de mest optimale forhold, ikke kan blive godkendt, så vi derfor bliver tvunget til at støtte avlen af hybrider, som lever under meget unaturlige forhold.

Offline mortends

• Passiv bruger
Hvad med det selvmodsigende i at man nemt kan blive registreret til stalddørssalg af æg, men at man så derefter ikke kan få lov til at sælge æggene, da de kommer fra racehøns, der åbenbart er "for fine" til at blive salmonellakontrolleret, da man selv (eller en anden race-avler) har avlet dem.

Jeg synes den allervigtigste pointe er at det er vanvid at en hobbyavler, der gerne vil have sine høns salmonellakontrolleret ikke kan få det, bare fordi vedkommende har racehøns!

Pøj pøj med interviewet i morgen!   <M

...og FED ny overskrift!!!
Mvh. Morten

Offline Christina

• Passiv bruger
uhhh det glæder jeg mig til at høre om, nu er der jo ligesom taget hul på sagen, så bare giv den gas.

Tak, det skal jeg nok! :)

Hvad med det selvmodsigende i at man nemt kan blive registreret til stalddørssalg af æg, men at man så derefter ikke kan få lov til at sælge æggene, da de kommer fra racehøns, der åbenbart er "for fine" til at blive salmonellakontrolleret, da man selv (eller en anden race-avler) har avlet dem.

Jeg synes den allervigtigste pointe er at det er vanvid at en hobbyavler, der gerne vil have sine høns salmonellakontrolleret ikke kan få det, bare fordi vedkommende har racehøns!

Pøj pøj med interviewet i morgen!   <M

...og FED ny overskrift!!!

Tak :)

Men jeg mener dog godt at en hobbyavler der lader sig registrere kan få sine høns/æg salmonellakontrolleret. Man kan bare ikke få godkendelse til at sælge æggene...?

Offline mortends

• Passiv bruger
Ja sådan opfattede jeg det ikke da jeg læste det hele igennem i sidste uge - men det er bare endnu mere grund til at reglerne bliver bare en lille smule enklere...

Er der ikke en (Finn måske?) der lige kan sørge for at det kommer HELT på plads inden interviewet i morgen - Jeg var nemlig af den opfattelse at tilmeldingen til salmonellakontrollen skulle udfyldes med angivelse af det godkendte rugeri man havde købt hønsene ved (og derved kan racehøns ikke tilmeldes kontrolordningen...)

Hvis jeg tager fejl synes jeg da lige det skal på plads hvordan det så hænger sammen...
Mvh. Morten

Offline Christina

• Passiv bruger
Jo, men det har du ret i, men det er de papirer jeg har fået, fordi jeg skulle sælge. For hende jeg snakkede med fra Fjerkræ Rådet, sagde at jeg kunne lade mig registrere som hobbyfjerkræavler, og så kunne jeg GIVE mine æg til genboen.

Hvis ikke Finn eller nogen anden ved det, så må jeg lige få ringe til Dansk Fjerkræ Råd og blive sikker :)

Offline mortends

• Passiv bruger
ja - det er naturligvis i forbindelse med godkendelse til stalddørssalg. Det troede jeg bare var underforstået - måske taler vi bare forbi hinanden...
Mvh. Morten

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Jeg synes også godt, at du må nævne, det sære i,
at jeg (ej godkendt med racehøns. De racer ihvertfald rundt) gerne må inivtere min far til at spise æggekage i mit hjem. (Det må jeg vel godt, endnu?!) Men jeg må IKKE give ham æggene og lade ham tilberede dem i sit hjem - selvom han er en langt bedre kok!
De bliver giftige i det øjeblik, de går ud af min dør!

Det er selvfølgelig sat på spidsen, for hvem tjekker det? Men hvorfor have en regel, hvis man godt må bryde den???

Og det er selvføgelig ikke stalddørssalg, men hvis du nu starter med blomsten og bien. Det er jo DERFOR man også gerne vil godkendes. Ligesom man forærer sine hindbær væk, når man har for mange...