Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stalddørssalg-Vanvid! (Ændret overskrift fra "Jer, der sælger æg...") Update #91  (Læst 16628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
Citér
Eller også sælger vi de 3 høns til genboen, og så får de lov at blive passet her!

Dét er da bare en genial idé  *g *g *g  Mon så ikke også, man kan udleje hønsene...?Andels-hønseri?
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Viben schliemann

• Gæst
Ej NU står verden da ikke længere! ::) Jeg har netop haft en snak med en fra Det Danske Fjerkræråd, som skal stå for at tage prøver fra æg osv. Og hun sagde at mine høns HELST skulle komme fra en registret avler... Da jeg så spurgte ind til "helst"?, svarede hun at der lige er kommet en ny bekendgørelse, og spurgte hvilke høns jeg havde. Da det var racehøns, kunne jeg IKKE blive godkendt!  >:( Altså, helt ærligt! ::)

Nå, men da jeg så sagde at jeg kun ville godkendes, fordi jeg gerne ville sælge nogle af vores overskydende æg til vores genbo, sagde hun at så kunne vi gøre noget andet, nemlig at jeg istedet kunne blive registreret hobbyhønseholder, men så måtte jeg ikke have et skilt ude ved vejen (hvilket jeg ikke havde tænkt mig uanset hvad, idet jeg som sagt kun skal sælge til min genbo).

Nå, men så spurgte jeg så, om jeg så godt måtte sælge til min genbo, hvis jeg blev registreret som hobbyhønseholder, og så svarede hun (lidt skrapt :D), at nu lagde jeg ord i munden på hende! Men at det hun sagde var, at hvis jeg blev det, måtte jeg GIVE mine æg til vores genbo ::) Og at jeg også skulle have en forsikring, så jeg stod bedre, hvis nu mine genboer blev syge af mine æg -som i øvrigt stadig skal salmonellakontrolleres 3 gange årligt, hvis jeg vil give dem væk! *g Ej, jeg er bare helt...! :D Det er lidt skørt...

Og så sagde hun at hvis jeg købte hybrid høns istedet, måtte jeg gerne blive godkendt til stalddørssalg. OGSÅ selv om jeg havde racehøns på matriklen, som ikke var registreret. Jeg måtte bare ikke sælge "raceæggene".

Salmonellakontrollen foregik sådan, at jeg skal indsende 9 æg (fordi jeg har 9 høns, men det behøver ikke at være fra 9 forskellige høns) 3 gange årligt. Det koster mellem 16 og 18 kroner pr æg, + moms og forsendelse. Forsendelsen skal være med enten forsikret pakkepost eller fragtmand.

Såehhh...måske ender det med at vi simpelthen bare nøjes med 5 høns. Eller også sælger vi de 3 høns til genboen, og så får de lov at blive passet her! *g

Må sige at det var da lidt af en badeand, kunne heller ikke få det til at stemme.  ::)
Måske du har været udsat fortelefonfis da du talte med den først.  *g

Mvh Viben

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Ja, hvad er det nu man siger:

Det er lettere at få tilgivelse end tilladelse...!?  ::)

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Jeg tror bare, jeg vil danse sammen med Lise og Lisbeth Kristine

*d *d

Hvad skulle begrundelsen være for, at man ikke må sælge racehønse æg? Vil det sige at mine evt. hjemmegjorte blandinger, gerne må sælge deres æg? Nej, det er altså for svært at forstå!

Jeg tilslutter mig ideen om andelshøns. Den må da holde i retten - den er mindst ligeså kreativ som Fjerkrærådet!

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Hehe - ja - andelshønseri må da være den bedste løsning - for hvem siger at naboens høns ikke må gå i min hønsegård? og hvis det er naboens høns, så må de vel også godt spise æggene - og naturligvis betale et symbolsk beløb for leje af hønsegård...
 ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Ja min mor, svigermor, kollegaer på på plejehjemmet og søstre har i hvert fald andel i mine høns så. De har faktisk en høne hver som de får æg af  :D ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Bare sig til, hvis I mangler flere gode idéer!  8)  ;D

@ Storm-Olsen: Begrundelsen skulle være, at racehønsene angiveligt er købt hos en privat, som ikke følger vaccinationsprogram, salmonelleakontroller osv., hvorimod hvis jeg køber Hellevad, Isa Brown eller andre hybrider, som er opdrættet på en "fabrik" (det er jo hvad det er!), så skulle det være sikret ::)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Det mest tåbelige er, at selv salmonellakontrollerede høns sagtens kan have salmonella alligevel, for man tjekker jo ikke æg fra alle høns, og høns kan også smittes dagen efter en kontrol.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sønderjyder, kom ind.

Først på ugen kom myndighederne med en undren over det ulovlige stalddørssalg
http://www.dr.dk/Regioner/Trekanten/Nyheder/Trekanten/2009/07/19/120053.htm
Bl.a. med denne sætning
"Men en del landmænd gider ikke have besværet med at administrere stalddørssalget."

Men som denne tråd viser, så selv om man gerne vil have besværet, så kan man ikke blive registreret og sælge æg lovligt!

Jacob fra DR-Syd vil gerne have fat i en fra hans område og lave et lille interview om en der ikke kan blive registreret og sælge æg lovligt. Kontakt mig.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

GKV

• Gæst
Det er en underlig mentalitet fra journalisternes side, at de altid skriver deres artikler, som om folk er de rene småforbrydere, hele banden. Havde de nu gjort deres fodarbejde ordentligt, kunne de jo have beskrevet, hvor svært og til tider urimeligt det hele er.

Som Marianne også siger, den ene gang efter den anden kommer der salmonellainficerede fødevarer på hylderne i butikkerne, eller de bliver leveret til instutitioner, ikke med vilje selvfølgelig, men man kan aldrig føle sig sikker.

Netop det, at alting skal være så sikkert gør, at forbrugeren efterhånden har fået hovedet under armen og med lukkede øjne, i blind tillid, blot handler ind.

Tænk på supermarkederne , der står folk og gramser på frugten og sorterer i bakkerne, hvis de kan komme afsted med det.Hvor har de sidst haft deres figre? Disse madvarer kan du ikke skolde eller på anden måde gøre mere sikre.

Det med salmonella og den halve gris. Jamen så længe den bare er halv, er der ikke salmonella i kødet, det befinder sig på overfladen så hele dyr er faktisk ikke farlige at købe, det er først når der parteres og hakkes det går galt, også på de kontrollerede steder.

Køber man ved stalddøren er det jo tilladt at se sig bare lidt for, er æggene snavsede, går høsene frit og er der rimeligt rent omkring dem? Hvor er det slagtede dyr opbevaret? o.s.v.

Jeg ville ikke være forskrækket over at købe en kalv der har hængt til modning i et dynebetræk i en kold lade f.eks. Er der baktusser sidder de på som sagt på overfladen.

Tænk at man skal være forsikret for, efter at de er kontrollerede, at forbrugeren ikke bliver syg!!!! Hvad med deres egne køkkener, lever de altid op til standarden? Jeg kan med sikkerhed sige at mit gør det ikke, for selvom de ikke må, ja så kommer der til tider en kat på bordet, og en enkelt flue eller 100 finder da også vej. Så er det da op til MIG og kun MIG at tænke så langt inden jeg går i gang med maden, men det er jo da rart at vide at man kan få erstatning hos leverandøren GGG.

Det er synd at der ikke er flere med samme kamplyst som Camilla Blom og Finn, til at tale den sag og få råbt disse reguleringselskere bare lidt op.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 23 Juli , 2009, 10:24 Fra GKV »

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
@ Gunni
Hørt .

Hvor tit læser man ikke om fjerkræ fra især Tyskland, som er fyldt med salmonella og campolybaktor ??

Det hele handler om sund fornuft og god hygiejne.

Det med at købe kun hybrid høns som er "kontrolleret i hoved og r.." handler nok om at det kun er erhvervet som egentlig kun må lave kød og æg.

For tænk hvis vi borgere blev ALT for selvforsynede.

Det er egentlig også noget pjat at racehøns ikke må bruges, for de blev sgu da brugt i gamle dage og det er vel egentlig også  racehøns at hybriderne er lavet fra i tidernes morgen.

Man kunne evt. have den regel at ens racehøns (hvis de skal bruges til stalddørs salg af æg) skulle salmonella kontrolleres i ca. et år før der må sælges æg fra dem.
Og året efter kommer jo så de nye høner til, som så følger den normale salmonella plan/overvågning.

Jeg er ihvertfald ikke bange for at bruge mine egne æg, faktisk vil jeg slet ikke købe æg i forretningerne, så vil jeg hellere undvære.
« Senest Redigeret: 23 Juli , 2009, 10:35 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Det er jo fordi vi i DK generelt er så skide konfliktsky og berøringsangste. En ting er voers fødevarer, en anden ting er også forskningen på sundhedsområdet.
Næææ nej vi skal ikke bruge en behandlingsmetode der redder liv som er opfundet i ex. Tyskland, så nej nej vi lader da hellere folk dø end at bruge noget vi ikke selv har opfundet.....

Jeg forstår sq godt de dørsælgere der ikke opgiver det, ikke at jeg syntes det er i orden, men jeg forstår. For man ryger jo bare gang på gang ind i en mur med næsen først.

Jeg så flygtigt noget på TV for noget tid siden om en ældre mand der havde haft to zebraer i årevis, men nu var han tvunget tila t slå dem ned da der kom nogle regler i vejen.

Jo jo vi elsker vort land,og den signede jul...... :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Det er lige netop det med selv at tage ansvar, der er hele humlen. Æg og fjerkræ har al tid været noget man skulle have en god hygiejne omkring. Så stikker man blår i øjnene på forbrugerne, ved at sige at produkterne kommer fra salmonellakontrollerede og campylobacterkontrollerede besætninger. Det havde været bedre, hvis man i stedet opfordrede til god køkkenhygiejne.
Hvis man kunne købe sine æg og slagtekyllinger lokalt, ville alle de regler og kontrolforanstaltninger måske heller ikke være nødvendige, for så ville et evt. udbrud af salmonella være nemt at spore og behandle. Nu hvor der er i tusindvis af fjerkræ samlet, er det jo helt anderledes omfattende, hvis der er et problem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Hør vor egen Wanda i DR-SYD omkring salg af æg

http://www.dr.dk/Regioner/Syd/Nyheder/HoerNyheder/

torsdag 16.30
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Hør vor egen Wanda i DR-SYD omkring salg af æg

Årrhhhh Finn hvor er du sød :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.