Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Facebook  (Læst 6326 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Facebook
« Svar #15 Dato: 13 Februar , 2019, 13:54 »
Nu har jeg været 'borte' fra Forum uendeligt længe - næsten et år tror jeg!
Og ja, jeg har da været på Facebook i mellemtiden, men selv det har været meget begrænset, da det har været (og nok til stadighed er) onde tider med sygdom, død og ulykker.

Og så forleden fik jeg en notifikationsmail fra Forum om, at der lå et svar på en gammel tråd, jeg har oprettet. Og det fik mig til at logge ind og kigge mig lidt omkring. Og hvad fandt jeg? JO, blandt andet at en håndfuld brugere atter havde samskrevet et dejligt juleeventyr  *h

Helt ærligt - jeg havde det som om jeg var kommet HJEM!

Der er mange ting på sådan et gammeldags forum som dette, der er mere omstændigt i forhold til Facebook - både at oprette en tråd og ikke mindst billeder. Men til gengæld synes jeg selv, at det bekommer mig vel at skulle tænke mig lidt mere om og bruge lidt mere tid - det giver sig også til kende i ordvalgene, beskrivelserne og de små historier, der får lov at få fylde.

På Facebook drukner de gode lange historier i alle de hurtige og superkorte opslag om alverden, og især kommentarerne bliver til enstavelsesord, f.eks. "Pris?" - i stedet for "Nårh, det var dog en smuk høne, hende kunne jeg godt tænke mig, hvad vil du have for hende?"
Eller klassikeren: Hvis folk har spørgsmål til en syg høne, og kommentarerne bare lyder: "Øksen".  I må godt kalde mig gammeldags men det bliver jeg sqi sådan lidt småfornærmet over.
Og jo, man kan da godt søge på Fb, men søgeresultaterne er så vidt forgrenede, at man skal kunne huske, hvad man havde glemt og leder efter, før man finder det igen  ::)

Jeg vil så også sige, at jo, der findes også gode grupper på Fb, og Forums egen er en af dem, og den Helle K administerer er en anden.
Men den hygsomme stemning som der er her, - bare det at man kan finde på at bruge ord som "den tilstundende vinter" (Hans-Kurt :) ), den finder man ikke på Fb. Og man lærer heller ikke folk "at kende" på Fb, som man gør her. Dem jeg skriver sammen med på Fb om fjer, jamen dem har jeg jo alle først lært at kende her :) Og nogen har jeg kendt i snart 15 år!

Så helt ærligt tænker jeg nogen gange, at en dag drukner Fb i sin egen succes, og så vil vi stadig kunne finde os selv og hinanden her på DFF  *p
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 13 Februar , 2019, 18:16 »
Så enig, Mette.
Jeg er sjældent på fjæset, og som du skriver, bliver opslag "væk".
Det gode ved Forum er, at man kan søge og finde det, man mangler. Ligesom du har jeg ikke haft overskuddet til Forum i lang tid, men nu er jeg også kommet "hjem" igen.
Heldigvis har andre gode mennesker passet butikken /o /o /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #17 Dato: 13 Februar , 2019, 19:31 »
Uden sammenligning i øvrigt  ;D

men jeg kom til at tænke på et forum som min mand er medlem af: AstroForum - for nørder med kikkerter der udregner positioner for fjerne galakser og den slags  8)
Så vidt jeg har forstået, så har de som nogle af de få ikke lavet en pendant til deres forum på Facebook, og jeg tænker, at hvis nogen så teknisk anlagte som dem bliver ved deres gamle forum i stedet for nye, smart fb, så må der da være håb forude?  ;)

0.3 tossede får

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #18 Dato: 16 Februar , 2019, 13:05 »
Tja..... Jeg synes at Facebook er genialt. Jeg selv er med i mange grupper, mest fisk og akvarie grupper, men også fjerkræ grupper-
Og jeg er selv admin for en del grupper også, som fungerer ganske fint og ikke mindst i en god og hjælpsom tone.

Og så forsvinder ting ikke bare sådan lige. For faktisk synes jeg at det er meget nemmere at fremsøge tråde i grupperne på Facebook end det er at søge gamle tråde herinde (med mindre man selvfølgelig har lagt dem i Favoritter) og så fungerer Facebook også meget bedre på mobilen end Forum her gør- i hvert fald for mig.

Og som jeg også har skrevet tidligere, så er det jo kun en fordel at vores dejlige hobby kan bliver spredt ud igennem diverse medier.

Og ja, så er der jo også Ingstagram og Twitter, men der er jeg trods alt ikke med :)

Og for øvrigt har man været med her på Forum siden "start" og da det var på det højeste, der kunne bølgerne dæleme også gå højt. Og admin. kunne godt have sin sager for at kunne styre slagest gang og fjerne tråde og ikke mindst medlemmer, som ikke lige kunne beherske sig.
« Senest Redigeret: 16 Februar , 2019, 13:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #19 Dato: 17 Februar , 2019, 07:31 »
Jeg er enig Mette. -Og lettere sur på mig selv over, at jeg er en af dem der er blevet "fanget" af Facebook. Det er på sin vis "for nemt" at bruge det medie. Som du skriver, så forsvinder alting med det samme. Der er utallige historier, film, nem underholdning. Der skal ikke tages meget stilling til noget som helst, og alt er flygtigt.

Savner også forum her, men er sjældent på mere. Måske fordi jeg er blevet vant til, at det hele skal være "hurtigt, uforpligtende, nemt"? Jeg savner de "gamle dage" hvor vi alle kendte hinanden og også sås privat til forumdag. Tonen er også helt anderledes her, end på fjæset, hvor folk ikke har kvaler med at kalde hinanden for ualmindeligt grimme, grimme ord.

Jeg vil prøve at komme mere på forum. Igen. For her er rart og hyggeligt at være. *h

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 17 Februar , 2019, 08:47 »
Nu er der jo meget forskelligt på Facebook, der er åbne grupper, lukkede grupper, klub grupper osv. osv.  Og ja, der kan ryge en finke af panden i nogle af dem.... MEN det kan der jo også ske herinde....

Og så en gang til, oplæg forsvinder kun hvis folk sletter det. For ellers kan det jo fremsøges- ligesom herinde, hvor det er svære at søge frem de gamle tråde.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lone

• Bruger
« Svar #21 Dato: 17 Februar , 2019, 09:29 »
Lidt som den lille købmand i landsbyen, hvor de fleste bare køber 10 rundstykker om lørdagen og så ellers jamrer, når den drejer nøglen om. Hvis vi vil have et 'kørende' fjerkræforum, kræver det også indlæg - jævnligt.
Netop derfor et initiativ som 'Juleeventyret' for at gøre facebookbrugere opmærksomme på en anden side af fjerkræliv.
Det samme 'shout' i chat-boksen kan stå i ugevis.. Det er heller ikke et godt signal til dem, der lige kigger forbi.
Så skal der være liv i Fjerkræforum, kræver det, vi alle puster til - også i de andre måneder end lige december  /o
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #22 Dato: 17 Februar , 2019, 11:17 »
Korrekt at et Forum kun er så aktivt som medlemmerne selv gør det til.

Personligt bruger jeg ikke Forum her så meget mere i og med der ikke er så megen interesse for racefjerkræ, avl, udstilling og klub arbejde herinde.
Og det er de ting, som jeg brænder mest for.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #23 Dato: 17 Februar , 2019, 12:33 »
Apropos at ting forsvinder, så er der også mange tråde herinde, hvor folk har slettet netop deres svar, så helheden af den samlede tråd ikke mere giver så meget mening.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Online Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #24 Dato: 17 Februar , 2019, 19:27 »
Det er da godt alt er frivilligt  ;D, og ja, kom så i gang med at skrive indlæg her på DFF  /o

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #25 Dato: 22 Februar , 2019, 12:54 »
Lidt som den lille købmand i landsbyen, hvor de fleste bare køber 10 rundstykker om lørdagen og så ellers jamrer, når den drejer nøglen om. Hvis vi vil have et 'kørende' fjerkræforum, kræver det også indlæg - jævnligt.
Netop derfor et initiativ som 'Juleeventyret' for at gøre facebookbrugere opmærksomme på en anden side af fjerkræliv.
Det samme 'shout' i chat-boksen kan stå i ugevis.. Det er heller ikke et godt signal til dem, der lige kigger forbi.
Så skal der være liv i Fjerkræforum, kræver det, vi alle puster til - også i de andre måneder end lige december  /o

Ja, det er jo fuldstændigt rigtigt, Lone  /o
Jeg vil gøre hvad jeg kan for at oppe mig, så der også fremover er et forum at "vende hjem" til :)

0.3 tossede får

Offline Ast

• Bruger
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
« Svar #26 Dato: 22 Februar , 2019, 17:03 »
Facebook grupperne overtager hvad Dansk Fjerkræ Forum var. Det kan skyldes at der en del af de administrator og moderator der startet Dansk Fjerkræ Forum, bruger mere energi uden for gruppen her. Der er startet en anden gruppe der nu er blevet talerør for de små fjerkræfolk, hvor det i gamle dage var Dansk Fjerkræ Forum der udtalt sig. Så dem der oprettet gruppen er ved at nedlægge den igen. Der er også det med de mange passive medlemmer af denne gruppe. Jeg har tjekket lidt på demder er passiv. Der er en del der har tilmeldt sig gruppen og så været på sidste gang inden for en uge efter tilmelding (der her tale om sidste log ind var i 2010 eller tidligere)
Det var måske et surt opstød det her, men skal siden bevares så skal der gøres noget.
Har 6.8 Maran i Sort/Kobber, 3.3 Ayam Cemani, 0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (Formand) (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (Næstformand, sekretær og WEB-master) (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #27 Dato: 22 Februar , 2019, 20:36 »
Facebook grupperne overtager hvad Dansk Fjerkræ Forum var. Det kan skyldes at der en del af de administrator og moderator der startet Dansk Fjerkræ Forum, bruger mere energi uden for gruppen her. Der er startet en anden gruppe der nu er blevet talerør for de små fjerkræfolk, hvor det i gamle dage var Dansk Fjerkræ Forum der udtalt sig. Så dem der oprettet gruppen er ved at nedlægge den igen.

Er den anden 'gruppe' du taler om foreningen Frit Fjerkræ? For vil jeg bare lige tilføje, at den er opstået med baggrund i DFF, hvor den politiske aktivitet i forbindelse med fugleinfluenzaen i 2006 begyndte at røre på sig. Det er de samme mennesker, der går igen begge steder - bl.a. vores egen Finn Jensen. Når man valgte at starte en foreningen, er det fordi det er har større gennemslagskraft at præsentere sig som formand for en forening hvor folk aktivt betaler kontingent, fremfor at præsentere sig som administrator for et mere løst funderet internetforum. En forening har også vedtægter og dermed et juridisk grundlag, hvilket er med til at gøre det hele mere troværdigt.
Og man må sige, at det har virket. Som den lille forening den er, må man sige, at det er fantastisk at bestyrelsen inviteres med i spørgerunder om lovforslag og lignende på lige fod med Fjerkrærådet og hvad de store drenge nu hedder.

Og i sidste ende skulle resultatet da gerne være, at flere mennesker får lyst til at holde deres egne fjerkræ - og søger råd og erfaringer i Dansk Fjerkræ Forum m.fl.

Så at de samme mennesker der startede Forum er med til at lukke den ned - det synes jeg bestemt ikke.

---

Med hensyn til hvad administratorer og moderatorer bruger deres energi på, kan jeg desværre kun svare for eget vedkommende - og det er at energien desværre har ligget på et nulpunkt i snart årevis. Og ja, det er gået ud over mit engagement i Forum og mange andre steder.
Når det så er sagt, vil jeg til gengæld rose især Finn og Helle K for så vedholdende at svare på indlæg og på anden vis holde liv i Forum her - for ikke at glemme at administrere den tilhørende Facebook-gruppe.
Så selv om du har delvis ret, synes jeg altså ikke vi skal glemme dem, der fortsat lægger rigtigt mange kræfter i  /o
« Senest Redigeret: 22 Februar , 2019, 20:38 Fra Mette Nygaard »

0.3 tossede får

Offline Marie1

• Bruger
« Svar #28 Dato: 22 Februar , 2019, 20:38 »
Enig, enig, enig

Offline Karin Thomsen

• Bruger
  • Husk-glem ikke at være glad :)
« Svar #29 Dato: 22 Februar , 2019, 21:04 »
 :-[
Ej i har vel ikke planer om at lukke dette forum ned vel??
Jeg har jo lige fundet den!
Jeg syntes simpelthen jeg lærer så meget herinde, og det er vildt nemt at finde de svar man søger herinde.

Jeg ville blive SÅ ked af det, hvis dette forum lukkede ned. :'(
I´m a chiken lover girl, and i'm happy about that :)