Den eneste måde at få Fjerkræ Forum aktiv og blomstrende igen, er ved at brugerne skriver, deltager i debatter og deler samt påtager sig at svare på stillede spørgsmål. Det er såmænd alles ansvar, så enkelt og ukompliceret er det!.
Ast fremhæver nogle punkter, som jeg gerne lige vil kommentere på
Facebook grupperne overtager hvad Dansk Fjerkræ Forum var. Det kan skyldes at der en del af de administrator og moderator der startet Dansk Fjerkræ Forum, bruger mere energi uden for gruppen her. Der er startet en anden gruppe der nu er blevet talerør for de små fjerkræfolk, hvor det i gamle dage var Dansk Fjerkræ Forum der udtalt sig. Så dem der oprettet gruppen er ved at nedlægge den igen. Der er også det med de mange passive medlemmer af denne gruppe. Jeg har tjekket lidt på demder er passiv. Der er en del der har tilmeldt sig gruppen og så været på sidste gang inden for en uge efter tilmelding (der her tale om sidste log ind var i 2010 eller tidligere)
Det var måske et surt opstød det her, men skal siden bevares så skal der gøres noget.
De sociale medier som facebook og twitter er tidens trend. Det kan vi ikke gøre noget ved. Havde Fjerkræ Forum ikke tilknyttet en facebookgruppe, ville aktiviteten her på hjemmesiden højst sandsynlig ikke være blevet større af den grund. Folk ville derimod blot vælge en af alle de andre talrige hønsegrupper på facebook. I vores facebookgruppe linkes der ofte til svar og artikler her fra hjemmesiden - det samme gør sig faktisk gældende i mange af de andre hønsegrupper på FB. I beskrivelsen af vores facebookgruppe står også anført, at den er den 'officielle Facebookgruppe for Dansk Fjerkræ Forum
http://fjerkrae.dk/ og er for alle fjerkræinteressede' med direkte link til Fjerkræ Forum og jeg tror faktisk ikke, at ret mange medlemmer i FB-gruppen er i tvivl om hjemmesidens eksistens - mange bruger Fjerkræ Forum som opslagsværk. Her findes svar på stort set alt om fjerkræ - hvis man gider gøre sig den umage at søge. Det er en af de ting, der gør Fjerkræ Forum unik. De fleste ting kan søges via søgefunktionen
uden man er medlem herinde.
Jeg ved ikke rigtig, hvad AST mener med, at vi administratorer kan have ansvaret for passiviteten på Fjerkræ Forum. Finn og jeg passer dagligt de funktioner, der kræver opmærksomhed - det være sig opdatering og vedligeholdelse af siden. Daglig gennemgang af nye medlemmer m.m.. Dialog med sponsorer. Svar og hjælp til alle dem, som kontakter os på vores tilknyttede mail. Det har vi alle dage gjort, så her er intet ændret. Vi har til gengæld - og har aldrig haft ansvar for, om folk bruger Fjerkræ Forum. Finn og/eller jeg er online hver dag - omend ikke hele tiden - også selv om brugerne ikke er.
I vores facebookgruppe har vi formået at holde tonen nogenlunde lige så pæn, som her - hvilket jeg egentlig vil kalde en bedrift, når man navigerer rundt i grupperne og oplever, hvordan folk 'taler' til hinanden. Det er sådan set den eneste tidskrævende funktion vi som administratorer har i facebookgruppen - ud over at linke her til hjemmesiden, når muligheden byder sig.
Foreningen Frit Fjerkræ er udsprunget af Fjerkræ Forum og varetager den politiske del. Kontakt til og dialog med myndigheder og politikere samt indlæg og debat i nyhedsmedier. Frit Fjerkræ har på kort tid fået en vægt på fjerkræområdet, der kun er et plus for alle fjerkræejere og dermed også brugerene af Fjerkræ Forum og har på ingen måde slækket på vores engagement her på Fjerkræ Forum.
Der er ganske rigtig mange passive brugere på Fjerkræ Forum. Den tendens er ens alle steder, hvor der ikke skal betales for et medlemskab uanset om det er på en hjemmeside eller i en facebookgruppe. Det store antal af passive brugere har dog på ingen måde noget at gøre med den manglende aktivitet herinde. Om der er 10 eller 1000 passive profiler, vil aldrig kunne ændre noget på, om aktive brugere, der logger ind jævnligt, rent faktisk skriver, deler eller svarer på Forum.
Havde Fjerkræ Forum krævet et betalt kontingent, ville hjemmesiden aldrig være blevet til den succes, som den er. Det er ikke gratis at opretholde og vedligeholde en hjemmesiden som Fjerkræ Forum, men det økonomiske fundament får vi fra vores sponsorer. Desuden har det alle dage været muligt at indbetale et frivilligt beløb til Fjerkræ Forum. Denne mulighed er endda fremhævet i den øverst emne-bjælke.