Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor når kan man pille et æg, så det ser ordentlig ud ?  (Læst 2672 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Hvor når kan man pille et æg, så det ser ordentlig ud ?
« Dato: 10 Februar , 2016, 23:09 »
Som alle ved, kan man ikke pille et frisk hårdkogt æg, uden at man får den halve æggehvide med og ægget ligner månen efter et meteor nedslag. /d

Gode råd som - pil under den kolde hane (vandhane altså ::)) eller pil kun under vand. virker ikke hos mig. Jeg kan ikke få et pænt æg ud af det.

Derfor, hvor gammelt skal et æg være, før det kan pilles hurtigt og ordentligt efter kogning.?

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Hvor når kan man pille et æg, så det ser ordentlig ud ?
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2016, 23:57 »
Mit bedste skud et ca en uges tid. Jeg er slem til at lave spejlæg...det ser brandgodt ud med en orange blomme i sådan et splatæg :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 11 Februar , 2016, 07:25 »
Jeg synes det plejer at blive nogenlunde efter 3 dage :)
Hvordan opbevarer I i øvrigt jeres æg? Jeg plejer egentlig bare at have mine ved stuetemperatur, da de som regel bliver spist ret hurtigt.
Undskyld jeg måske "hijacker" topic, men jeg nævner det bl.a. fordi opbevaringen af æggene måske også har indflydelse?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 Februar , 2016, 19:15 »
Mine ligger i en køn kurv på køkkenbordet = stuetemperatur.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2016, 11:56 »
I spisekammeret, hvor der er køligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2016, 12:01 »
Mine er i køleskabet. Det er der jeg har bedst plads.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2016, 14:15 »
Jeg synes 4-5 dage gamle æg kan pilles med pænt resultat, hvis man er lidt forsigtig.
Jeg opbevarer mine æg i køleskab, da det forlænger holdbarheden. Holdbarhedslængden er måske ligegyldig, men jeg bilder mig ind, at det også må bevare kvaliteten.
Fra min levnedsmiddellære mener jeg helt bestemt at huske, at det vigtigste ved opbevaring af æg er konstant temperatur. Så det perfekte må være en jordkælder (hvem der bare havde det  8)).
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #7 Dato: 14 Februar , 2016, 15:52 »
Som alle ved, kan man ikke pille et frisk hårdkogt æg, uden at man får den halve æggehvide med og ægget ligner månen efter et meteor nedslag. /d

Gode råd som - pil under den kolde hane (vandhane altså ::)) eller pil kun under vand. virker ikke hos mig. Jeg kan ikke få et pænt æg ud af det.

Derfor, hvor gammelt skal et æg være, før det kan pilles hurtigt og ordentligt efter kogning.?

Pil et æg nemt og hurtigt : http://www.sondagsavisen.dk/madogsundhed/2015-02-11-nemt-trick-pil-et-aeg-pa-10-sekunder/
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #8 Dato: 14 Februar , 2016, 16:14 »
Der er blevet lavet en undersøgelse af ægs holdbarhed i køleskab / køkkentemperatur.Den viser at æg ved køkkentemperatur holder sig friske lige så længe som æg opbevaret i køleskab.Jeg kan huske i "gamle dage",for 50-55 år siden , ( ikke noget at prale af,for så er man ved at være gammel ) at købmanden havde æggene stående frit fremme i butikken.Køleskabet var ikke opfundet.Der var selvfølgelig ikke datomærkning på æggene men vi oplevede aldrig at købe æg der var rådne.Alle havde æggene stående i spisekammeret ved køkkentemperatur og salmonellaforgiftning var en by i Rusland.Ordet,salmonella,var slet ikke med i den danske ordbog. <P <P
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2016, 16:42 »
Tak for de mange indlæg. Nu skal jeg så til at forsøge, at følge de gode råd. Den lille video om æg pilning er godtnok god.  <H Det skal prøves. Filmen fortæller ikke noget om alderen på æggene, men vi får se.

Også i min barndom opbevaredes æg uden køleskab, men de stod nu ikke i et køkken med en temp på 20Co. De blev opbevaret i viktualierummet i kælderen, hvor temp ikke var så høj - om vinteren  var der vel 10 Co og i varme somre 15Co - det vil jeg ikke hænges op på, da jeg gætter mig til temp.

Æg blev heller ikke så gamle, husmødrene dengang kendte alt til at mad skulle tilberedes og spises inden det blev fordærvet. Det havde de jo lært på Husholdningsskolen, hvor enhver pige med respekt for sit snarlige ægteskab,  <: deltog - så hun kunne føre sit hus og køkken til alles tilfredshed.

Æg havde man selv i husholdningerne på landet og i byerne købte man kun de nødvendige æg, til den daglige tilberedning.

Mon ikke der engang indmellem forekom maveonde,  <R som kunne tilskrives den serverede mad ?. Det tror jeg. Mennesket dengang var bare mere robuste overfor bakterier, end os der i dag lever i sterile rum.   ::)

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #10 Dato: 14 Februar , 2016, 17:05 »
Tak for de mange indlæg. Nu skal jeg så til at forsøge, at følge de gode råd. Den lille video om æg pilning er godtnok god.  <H Det skal prøves. Filmen fortæller ikke noget om alderen på æggene, men vi får se.

Også i min barndom opbevaredes æg uden køleskab, men de stod nu ikke i et køkken med en temp på 20Co. De blev opbevaret i viktualierummet i kælderen, hvor temp ikke var så høj - om vinteren  var der vel 10 Co og i varme somre 15Co - det vil jeg ikke hænges op på, da jeg gætter mig til temp.

Æg blev heller ikke så gamle, husmødrene dengang kendte alt til at mad skulle tilberedes og spises inden det blev fordærvet. Det havde de jo lært på Husholdningsskolen, hvor enhver pige med respekt for sit snarlige ægteskab,  <: deltog - så hun kunne føre sit hus og køkken til alles tilfredshed.

Æg havde man selv i husholdningerne på landet og i byerne købte man kun de nødvendige æg, til den daglige tilberedning.

Mon ikke der engang indmellem forekom maveonde,  <R som kunne tilskrives den serverede mad ?. Det tror jeg. Mennesket dengang var bare mere robuste overfor bakterier, end os der i dag lever i sterile rum.   ::)
Du har helt ret.Vi har oplevet de samme tider.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 14 Februar , 2016, 18:13 »
Jeg har gået på Skårup Husholdningsskole :-) På det tidspunkt lærte vi at piske æggehvider stive MED EN GAFFEL  for så var vi godt beskæftiget. Men ellers har jeg da lært at spritte bordplader af, at udhule en mørbrad med en grydeske og fylde svesker i og lave en rigtig god sovs helt fra bunden.

Da jeg var barn kan jeg huske der var problemer med musetyfus i forbindelse med æg, forholdsreglerne var de samme som for salmonella. Musetyfus? Det får vi aldrig mere eller hvad?

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 14 Februar , 2016, 18:20 »
Så blev jeg nysgerrig og googlede lige musetyfus - tænk sig, det er salmonellainfektion, der hed sådan i gamle dage!

Offline Alice

• Bruger
« Svar #13 Dato: 14 Februar , 2016, 21:42 »
Ja, og derfor var der strenge regler for, at man ikke måtte servere rå æg til børn på lejrskole.
Og man brugte selvfølgelig helt friske æg til fromager o. lign.
Salmonella/musetyfus havde heller ikke mulighed for at spredes til så mange høns, da flokkene ikke var så store som i nutidens industristalde.
Men det har altid eksisteret; jeg gætter på, at de fleste vilde fugle har det.

Offline Goggen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 Februar , 2016, 21:51 »
Pille friske æg foregår ved at komme lidt salt i kogevandet.
Det virker for os hver gang, om de er lune endnu fra hønen,  er lige meget.
prøv det............ /o