Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Status på året der gik  (Læst 4353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Status på året der gik
« Svar #30 Dato: 15 Januar , 2016, 10:44 »
Ja, det er Isa Brown eller Isa Waren der holdes som økohøns. Sådan ser de ihvertfald ud til at være. Hvorfor mon det??, for det er jo at støtte driften af de store kylling producenter af hybridhøns.

Det er vel ikke for at få så mange æg som muligt ud af sine økohøns ? Og vil det sige, at der findes økologiske æggeproducenter af Isa´er - hvordan hænger det sammen med hemmeligheden omkring moderdyr og deres måde at leve på (holdes på) - er der nogen der kan oplyse mig om det ??

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #31 Dato: 15 Januar , 2016, 11:46 »
Hende jeg kender bruger Lohmann, men det er jo stadig hybrider
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #32 Dato: 15 Januar , 2016, 11:49 »
Jeg blev for mange år siden kontaktet af en, som skulle bruge maran til økologi og jeg skrev så tilbage at mine dyr ikke er økologiske, men det var vist ikke et problem, for det kunne de blive. Hvordan og forledes fortaber sig desværre i min erindring.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #33 Dato: 15 Januar , 2016, 12:05 »
Jeg har læst et sted at økologerne kun må bruge hybrider som er opdrættet på et bestemt økologisk rugeri. Ellers opfylder de ikke betingelserne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #34 Dato: 15 Januar , 2016, 14:16 »
Jeg har læst et sted at økologerne kun må bruge hybrider som er opdrættet på et bestemt økologisk rugeri. Ellers opfylder de ikke betingelserne.

Ja, sådan har reglerne været de sidste 10 år. Har nemlig lige spurgt hende, jeg kender med økohøns.
« Senest Redigeret: 15 Januar , 2016, 17:13 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #35 Dato: 15 Januar , 2016, 15:51 »
Ja,  de skal være fra godkendte rugerier.  Både konventionelle og økologiske æglæggere der sælger æg i forretninger.  Indtil videre.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #36 Dato: 15 Januar , 2016, 21:08 »
Jeg tror gerne på, at det ikke er lutter lykke at være økologisk produktionshøne. Men hvis du ikke selv har høns, er det da det absolut bedste alternativ. Og mange forbrugere er faktisk parat til at betale prisen. Jeg kender kun ganske få  mennesker, som ikke konsekvent køber økologiske æg.

Med hensyn til pris af egen produktion, så sælger jeg min beskedne overproduktion som "Friske æg fra glade høner". De fleste går til min far og søster for 2,50 kr. Kollegaerne betaler gladeligt 3,00 kr. - hvis æggene undtagelsesvis er over 1 uge gamle, sælger jeg dog for 2,50 kr.

Hvis hønerne fortsætter sin flittige æglægning i 2 år, tror jeg at omkostninger (uden etableringen af hønshus- og gård) kommer til at passe meget godt med de 2,50 kr. - men det er nok kun fordi jeg har hybrider, at det kommer til at gå op. Eller spiser racehøns mindre, fordi de ikke producerer lige så mange og store æg?
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #37 Dato: 16 Januar , 2016, 12:44 »

Jeg tør godt nok heller ikke regne ud hvor meget jeg bruger... men jeg ser det sådan at i forhold til de andre dyr, jeg har haft gennem årene, så får jeg jo en masse igen af hønsene (æg og kød) i stedet for, at det er rene udgifter.
.                                                  Jeg har haft heste i mange år og sammenlignet med det er udgifterne til hønsehold peanuts. Må indrømme at jeg køber det til hønsene jeg har lyst til og bruger det strøm jeg vil med god CO2 samvittighed - har lige læst i vi her vestpå producerer mere vindstrøm end vi forbruger. Har lys, affugter og varmelampe kørende efter behov. Affugteren er langt billigere end dyrlægeregninger og vi har ikke kræfter til at skulle isolere- så må det blive sådan.

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 13 Juni , 2016, 22:26 »
Hvad er begrundelsen, for at man skal have kode for at se app.eggstats ??

Såmænd blot at du skal have en profil for at de æg du registrerer bliver talt med som dine ,og ikke bare tælles med i en eller anden fjollet samlet sum.

Så uden profil, ingen æg - Næsten lige som hønen eller ægget.

Der er forøvrigt registreret over 10.000 æg i Eggstats alene i 2016 indtil nu, på tværs af nogle hundrede brugere  ;) Og antallet af registrerede æg fra 2014 og 2015 var med en temmelig stor stigning.

Og nej, der er ikke planer om at jeg skal til at tjene penge på det..
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk