Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Status på året der gik  (Læst 4354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Status på året der gik
« Dato: 01 Januar , 2016, 20:10 »
I 2015 har jeg holdt regnskab på alle de æg, der er lagt. Startede godt nok først 1/2, så der mangler lige dem, der er lagt i januar, men det er blevet til hele 2261 æg fra mine høns, flest lagt i april og november, hvor det begge måneder kom op på 253 æg.

I afrundede tal er der her i efteråret kommet 58 kg kød i fryseren, og vi mangler stadig at slagte 10 haner.

Holder I regnskab med æg og kød mm? Hvordan er det gået hos jer?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Status på året der gik
« Svar #1 Dato: 02 Januar , 2016, 09:44 »
Næh, men det er da en genial idé 👍 🐣
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Januar , 2016, 10:17 »
Jeg har heller ikke holdt regnskab hidtil.. Men vil prøve i år da det også passe fint ind med at holde lidt styr på avlen og opstart af ny avl med andre høns...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Januar , 2016, 12:08 »
God ide....måske skulle man samtidig skrive op, hvor mange penge der går til foder......og, tilbehør..........hmmmmmm.......måske ikke... ;D ;D ;D ;D

men, ægtælling begynder også her nu....er omgivet af lændmænd, så korn er indenfor rækkevidde....mangler dog raps, og, det er jeg sikker på hønsene vil synes godt om.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 02 Januar , 2016, 17:13 »
Jeg bruger en årskalender til at skrive i om hønsene... den jeg får fra fagforeningen ;)

Jeg skriver antal æg hver dag, og fx hvem der har lagt sig skruk, og hvem der har fået æg under eller der er klækket kyllinger. Omme i bag skriver jeg hvem jeg har købt eller solgt rugeæg og kyllinger til, og så hvad der er slagtet og hvad de vejer.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #5 Dato: 03 Januar , 2016, 13:22 »
Nu har jeg har kun 4 høner og æg til spisebrug, så det er ganske overskueligt. Men ja, jeg skriver ned - mest for at holde styr på hvor friske æggene i køleskabet er - men det er da også sjovt at se hvor mange æg jeg får ;D

Jeg noterer også prisen på mine indkøb, for jeg er nysgerrig efter at vide hvad det egentlig koster at have høns - selvom det ikke er prisen der er afgørende, men glæden ved de levende væsner og de super friske æg i husholdningen. Efter 4½ måned har hvert æg kostet 4,55 kr. i indkøb af foder, strøelse, høne og andre driftsomkostninger - men jeg har foder på lager til de næste par måneder, så prisen vil falde de kommende måneder (jeg fodrer kun økologisk).

Jeg skriver også ned, hvilken indtægt jeg har på salg af æg  :)Det eneste jeg ikke holder øje med, er hvor mange æg jeg selv bruger, hvor mange jeg sælger, og hvor mange (ganske få) der går i stykker i redekassen, eller når jeg taber dem på jorden.

Det hele er meget nemt i et Excel-ark /o
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2016, 00:36 »
Jeg fører dagbog over hvor mange æg der kommer og hvad de vejer. Noterer lidt diverse om hønes første æg, skalkvalitet, sygdom og behandling , slagtevægt, tilskud, nye kyllinger osv osv. I starten skrev jeg udgifter op men det regnskab var ikke så morsomt - så det fik hurtigt ende. Især fordi et nyt hønsehus jo strengt taget skulle indregnes  så det gav en æggepris svarende til guldæg.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2016, 10:28 »
Jeg tør godt nok heller ikke regne ud hvor meget jeg bruger... men jeg ser det sådan at i forhold til de andre dyr, jeg har haft gennem årene, så får jeg jo en masse igen af hønsene (æg og kød) i stedet for, at det er rene udgifter.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2016, 15:26 »
Anders lavede for nogle år siden denne fine side, hvor der kan holdes øje med ægmængde og mange andre ting.

http://app.eggstats.dk/

Jeg brugte den i et par år til at holde styr på, hvor mange æg, der blev lagt og af hvem.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2016, 21:01 »
Hvad er begrundelsen, for at man skal have kode for at se app.eggstats ??

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2016, 21:07 »
Det har jeg slet ikke tænkt på, underligt nok for jeg synes det er så hyggeligt at føre bog over foderudgifterne, og køb af dyr.
Så nu laver jeg da også en optælling af æg og slagtedyr i kg. så jeg kan se at jeg får noget for pengene. Startomkostningerne ved opførsel af hus og gård gider jeg bare ikke at tælle med, for så tager det for længe inden den kan betale sig på papiret.
Det er nok det man kalder kreativ bogføring.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 Januar , 2016, 21:34 »
Ja, og, når man så lige får den her "Jamen, kan det betale sig ? " ...så er det jeg "næsten" får ondt af det stakkels, livs-og åndsfattige sølle menneske som stiller spørgsmålet.
Det drejer sig om interesse, hygge og at man simpelthen ikke kan leve uden, fordi det netop beriger en med gode oplevelser, foruden kød og æg af en ordentlig kvalitet.  :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 05 Januar , 2016, 07:39 »
Hvad er begrundelsen, for at man skal have kode for at se app.eggstats ??

Så vidt jeg husker, var det meningen, at Anders ville gøre det til en betalingsapp, men det blev ikke til noget.
Jeg er her fra d. 1. januar begyndt at bruge eggstats igen. Det er så dejlig nemt at have det hele liggende på computeren og så bare dagligt taste nye æg ind og nye høns, kyllinger, rugeæg osv, når det er aktuelt og jeg har alle data liggende tilbage fra starten af 2014
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #13 Dato: 07 Januar , 2016, 07:39 »
Jeg holdt regnskab over antal solgte æg og udgifter i 2013 og 2014, men fik ikke lavet regnskabet i 2015.

Jeg skrev alt ned i et excelark. Som det ses var udgifterne en hel del større end indtægterne i 2013, men det er jo kun en hobby, og det er faktisk sjovt at holde øje med hvad der købes og sælges i løbet af et år. Måske skal jeg prøve at holde regnskab igen i år.
« Senest Redigeret: 07 Januar , 2016, 07:47 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline lil-jan

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 12 Januar , 2016, 12:46 »
Hej - jeg har økohøns og så mange (7 høner) at jeg snart skal til at sælge æg til venner og bekendte. Hvad tager i andre for hønseæg?

Hilsen lil-jan
4 rir høner, 1 spidstop appenzeller høne, 2 mix høner, 1 gammel udslidt hane, 1 mix ung hane og 1 tværstribet wyandot unghane.