Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Basale spørgsmål om støj og rotter i hønsehold  (Læst 20947 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

• Bruger
Basale spørgsmål om støj og rotter i hønsehold
« Dato: 19 December , 2015, 16:50 »
Det er ikke tilladt at holde høns i min kolonihaveforening, men det vil jeg gerne lave om på.
Jeg er derfor ved at skrive et regulativ, som jeg meget gerne vil have stemt igennem til vores næste generalforsamling.
Jeg ved, at der en vis modstand mod hønsehold i foreningen, fordi mange mener at det lugter, larmer og tiltrækker mus og rotter. Så mit forslag skal være i den restriktive ende, for at kunne blive stemt igennem.

Jeg vil derfor ikke tillade haner. Men hvor mange høner kan man så have, uden at sarte naboer er generet af støjen?
Skal jeg ned på 6 høner, eller kan jeg godt stille forlag om 10? (10 bliver max. for at overholde kommunens regulativ).

Hvis jeg efterligner kommunens regler, kan "I perioden maj-november tillige accepteres kyllinger, indtil 2-3 måneders alder, dog maksimalt 10 stk."
Men hvor meget larmer kyllinger på 3 måneder? Og hvad med hanekyllinger, i hvilken alder starter de så småt med at gale?
For at det giver mening at have kyllinger (ud over de tilladte antal høner), synes jeg det må være med selvforsyning af kød for øje. Men er 2-3 mdr. ikke for tidligt at slagte i? I de tråde jeg har fundet her, har jeg fået indtryk af at slagtalderen er 4-6 mdr.

Hvilke dele i hønsehold, er det der kan tiltrække rotter? Er det selv hønen, foderet, strøelsen eller ekskrementerne.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Basale spørgsmål om støj og rotter i hønsehold
« Svar #1 Dato: 19 December , 2015, 17:07 »
Nogle høns larmer, jeg mener ikke det er antallet i sig selv der gør det. Nogle hønseindivider er bare nogle larmemaskiner der højlydt skal skræppe op om et lagt æg, en lækker orm, en fugl i træet, katten i hækken etc. mens andre er fuldstændigt inkognito 8)

Kyllinger på 3 md larmer normalt meget lidt, men enkelte gange kan særligt fremmelige hanekyllinger have startet karrieren som vækkeur - det er dog ikke normalen blandt racehønsene.
Jeg vil sige minimum 4 md slagtealder til racekyllinger, men ...

Rotterne tiltrækkes af vandet, foderet og muligheden for at gemme sig ved/under bygninger eller i nærheden af vandet og foderet. Hvis en af mulighederne mangler kommer der ikke rotter permanent. En rotte går snildt 100 meter for at finde føde/vand fra sit hjem. Selve hønsene, strøelsen og ekskrementerne tiltrækker ingenting ;)

Høns er jo i øvrigt ikke værre mht. at tiltrække rotter/mus end kaniner, marsvin og lign. eller hvis man stiller mad/vand ud til katte og pindsvin, har nøddebuske eller andet der giver fødegrundlag til en vinter  :angel:
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 19 December , 2015, 18:05 »
Mine maraner starter med at gale når de er 10 uger gamle. Mine andre racer som regel først omkring 3,5 - 4 mdr.

Jeg synes også, at 4 mdr er absolut tidligste slagtealder, og personligt venter jeg også helst til 6 mdr, men til den tid er der virkelig meget galen.

Nu spørger jeg lidt af uvidenhed... men er kolonihaver ikke ofte et sted, der dyrkes grøntsager? Og det er forholdsvis små grunde? Jeg tænker rent pladsmæssigt til hønsene. Jeg kan ikke rigtig se for mig at der kan bygges et hønsehus stort nok til 10 høns, og slet ikke at gården kan blive stor nok til 10, og at lukke hønsene løs er vel udelukket pga køkkenhaven.

Så i mit hovede, som jeg forestiller mig det, så tror jeg det passer bedst med et lille hønsehus med 4-6 høns og ingen kyllinger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 December , 2015, 19:20 »
For mig giver det rigtig god mening at holde høns i kolonihaver. Begrænsninger i antallet bør defineres som "antal voksne dyr". Pladsen til rådighed og valg af race er parametre som sætter naturlige begrænsninger på antallet, og det er vel forskelligt hvordan man indretter sin kolonihave, så måske er det slet ikke nødvendigt med overformynderiske begrænsninger.
I kolonihaver søger folk ud af byen for at få harmoni i tilværelsen. Det er et billede som høns passer perfekt ind i. Det vil forhåbentlig være et eksempel for mange at kunne se grønt ukrudt blive omsat til æg. Desuden vil hønselort være en god gødning som flere af dine naboer kunne få glæde af.
Der er ingen sammenhæng mellem anskaffelse af høns og risiko for at få rotter. Der er simpelthen en myte, selvfølgelig skal man være opmærksom på opbevaring af korn og foder, men hønsefolk er måske nogle af de bedste til, på grund af myterne, at imødegå rotter. I mange kolonihaver er man "flinke" til at fodre de vilde fugle, og dette er et større rotteproblem end et velpasset hønsehold.
Held og lykke med at få høns i kolonihaven /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 December , 2015, 21:57 »
Til Pia. Kolonihaver er meget forskellige, alt afhængig af hvor de ligger. Der er steder hvor du typisk har et træskur med koldt vand og uden strøm. Og så er der de steder hvor det nærmest er sommerhuse (dog ikke så store, da der sjældent må bygges mere end 80 m2 inkl. skur, hønsehus, drivhus, legehus mm.) Min kolonihaveforening hører til den sidste af slagsen, og har grunde på 500 m2.

Og jeg ville i den grad ønske, at det var et sted man dyrkede grønsager og havde frugtbuske og frugttræer. Det sker da også i nogle haver, herunder min ;D. Desværre bliver der flere og flere haver, hvor målet kun er afslapning, og består af en kæmpe fliseterrasse hvor ukrudtet kan sprøjtes væk, og ellers en fin og flot græsplæne uden mos og kløver  /d

Jeg synes jo, at både høns, kaniner, duer og bier passer godt ind i en kolonihave. Desværre er langt fra alle af den opfattelse, så det kan let blive en hed debat.

Men tak for svarene alle sammen. Jeg nøjes med at forslå tilladelse til et antal høner. Hvor mange, kan jeg ikke rigtig finde ud af, men jeg må jo tage en beslutning  :)

Og nu har jeg lært lidt om rotter, og har nogle argumenter for at det ikke skulle være et problem. For det er bestemt ikke kun fugle der bliver fodret, det er også katte - både de vilde og de tamme.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 December , 2015, 22:21 »
Størrelsen af en gennemsnits kolonihave taget i betragtning, synes jeg 10 lyder af for mange. Om vinteren vil de vel typisk gå i en mindre voliere og blive fodret og vandet af ejerne der bor andetsteds, og altså ikke have så meget plads at boltre sig på. Jeg ville foreslå 5 voksne høner + afkom. De skal vel også have en hvis størrelse hvis de ikke skal flyve over det hele.
Mine australorps og orpington galede ved 5½ måned, og har haft en fin slagtevægt, fra 1,8 til 2,3 samme alder. Så dem kunne man godt have kørende som overskudshane til slagt.

Det med rotter og lort er jeg ikke helt sikker på. Jeg har boet i en boligforening engang, hvor et stort rotteproblem blev begrundet i budskadser i parkeringskælderen fyldt med hundelort, så...ja, men det kan da være at hønsemøg er for stærkt i det for en rotte.
Nu har jeg haft hønsegårde siden sommer, og jeg må sige at jeg er meget positivt overrasket over mangel på lugtgener, også da de var kyllinger og glade og fro sked overalt ude og inde.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 20 December , 2015, 08:40 »
Mine australorps er lige knap 4 mdr og er netop begyndt at komme med de første spæde gal. Måske er det forskelligt fra stamme til stamme. De orpington jeg havde i sommers var også ca 4 mdr gamle, da de begyndte.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 December , 2015, 16:56 »
Ej hundelort tiltrækker altså ikke rotter (eller andet lort ...)
Men hvis man nu ikke kan lide hunde (og hundelort) så er det da et glimrende argument at sige at det tiltrækker rotter ...

Byerne er fulde af rotter, især i kloakken - men det er altså ikke fordi de er tiltrukket af lort, det er pga. gode gemmesteder og vand, føde søger de så op og får hvor de kan finde det.

Ved hønseholdet er problemet at høns spilder en del ved fodertruget, samt naturligvis opbevaring af foder - men begge dele kan man jo tage sine forholdsregler for :) og så skal man huske at æg også er føde for rotter ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 December , 2015, 17:48 »
Du har sikkert ret Charlotte. Jeg ser da heller ingen rotter i min have, som i dårligt vejr er velbesøgt af min hund.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 20 December , 2015, 20:56 »
Høns lugter ikke, men det gør deres afføring og hvis man ikke holder rent hos dem, ja så kommer der til at lugte.

Høns tiltrækker rotter, nej ikke som sådan, men rotter tiltrækkes af foder, så er der til gængligt foder døgnet rundt, ja, så kan der komme rotter.

Rotter kan for øvrigt også tiltrækkes af f.eks. nedfaldsfrugt. Rotter tiltrækkes af rigtigt  mange ting, der er f.eks. mange rotter i kloakker i storbyerne og der er der ikke særligt mange høns.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jni

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 December , 2015, 16:54 »

Der er ingen sammenhæng mellem anskaffelse af høns og risiko for at få rotter. Der er simpelthen en myte, selvfølgelig skal man være opmærksom på opbevaring af korn og foder, men hønsefolk er måske nogle af de bedste til, på grund af myterne, at imødegå rotter. I mange kolonihaver er man "flinke" til at fodre de vilde fugle, og dette er et større rotteproblem end et velpasset hønsehold.
Held og lykke med at få høns i kolonihaven /o
Det er simpelthen bare ikke korrekt. Foder tiltrækker rotter PUNKTUM!
Høns elsker at skrabe, så derfor kommer der også foder på jorden, og derfor kommer rotterne lynhurtigt.
Hos mig havde jeg aldrig set spor af rotter, men 24 timer efter jeg havde fået hønsehus, fik jeg det første rottehul.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 21 December , 2015, 17:03 »
Det er simpelthen bare ikke korrekt. Foder tiltrækker rotter PUNKTUM!
Høns elsker at skrabe, så derfor kommer der også foder på jorden, og derfor kommer rotterne lynhurtigt.
Hos mig havde jeg aldrig set spor af rotter, men 24 timer efter jeg havde fået hønsehus, fik jeg det første rottehul.

Så var rotterne nok også i nærheden siden det gik så stærkt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 December , 2015, 17:34 »
@Jesper har du læst hvad vi skriver?
Høns tiltrækker ikke rotter!
foder, vand og gemmesteder tiltrækker rotter!
Foder kan være hønsefoder, men ligeså vel foder til vilde fugle, vilde katte, havens pindsvin eller som her hos mig hvor vi har hundredevis af hasselnøddetræer på matriklen.

Og som Lene siger, rotterne var lige i nærheden hos dig. De har det som vi andre; beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline jni

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 December , 2015, 18:49 »
Det er fuldstændigt rigtigt at det er foderet der tiltrækker rotter, det er også rigtigt at der har været rotter i nærhedden til at starte med.
Men når hønsene smider foder ud overalt, så er det fuldstændigt det samme om man foder høns, eller man foder rotter.
Og hvis først sådan en rotte finder gode fødekilder, så bliver den naturligvis på samme sted, og får straks en familie.
Og med rigeligt mad, så bliver en rotte familie hurtigt til mange

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 21 December , 2015, 19:20 »
Men nu er det jo så relativt nemt at sørge for at høns ikke sviner med foderet og endvidere sørge for at de har spist op inden aften.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: