Jeg skal prøve at huske at melde tilbage med udfaldet. Men der går lidt tid, da vi først har generalforsamling i slutningen af marts måned.
Jeg ser ikke et problem i at have høns i kolonihaver. Alle foreningerne rundt om min har ingen regler for hønsehold = det er tilladt , men kommunens regler skal overholdes.
Jeg tror Kolonihaver er noget andet i Københavns omegn end i Esbjerg. Her er det små sommerhuse med alle tænkelige bekvemligheder, hvor rigtige mange bor fra maj til september måned (flere bor der hele året rundt, selvom det er forbudt). Så med hensyn til liv, støj og færden, kan det i sommermånederne bedst sammenlignes med et villakvarter. Og det er ikke et lejmål du lige kan opsige

Du skal ud og sælge beboelsen - med stort økonomisk tab til følge, hvis du har renoveret eller bygget til.
Og ja Leif, jeg holder 2 haver

. Vinterbeboelsen er rækkehus, så der er kun 70 m2.
Jeg har ikke overvejet, at høns kan blive stresset af at blive flyttet til et nyt sted. Jeg troede kun det var et problem, når de skal sammenføres med nye individer og skal etablerer en ny hakkeorden. Mine lille flok på 4 høner vil blive flyttet i samlet hver gang.
Da jeg købte dem som hønniker i august måned, synes jeg ikke der var nogle som helst problemer. Allerede dagen efter lå de første æg i redekassen

, og jeg har ingen høner som hakker på de andre. Og mine 4 høner blev ellers revet ud af en stald, med en så stor flok, at de i følge bøgerne ikke kan have haft en hakkeorden.
I det knap halve år jeg har været hønseejer, er jeg bestemt blevet MEGET klogere, ikke mindst takket være det her gode forum. Så jeg ser bestemt et problem i, at sommer- eller vinterpasse høns med kun 1 dagligt tilsyn. Det er på ingen måder optimalt.
Men inden jeg anskaffede mig høns, var der - i det jeg fandt at læse - ingen grænser for hvor nemt det er. Faktisk læste jeg en bog om, hvordan man vinterpasser høns i en kolonihave med 2 ugentlige besøg (største udfordring er frostfrit vand). Så derfor så jeg ingen store problemer i sommerpasningen - jeg tænkte at det kunne gøres med et tilsyn hver anden dag.
Som sagt er jeg blevet meget klogere. Så hvis jeg skulle skrive en begynderbog om hønsehold, ville det hele ikke være helt så simpelt som jeg læste mig til....
Men nu har jeg mine høns, og dem beholder jeg til de er udtjent som æglæggere - formodentlig i 2-års alderen. Men hvis jeg ikke får lov at have høns i min kolonihave, vil jeg da tage op til genovervejelse om jeg skal have en ny flok eller ej.