Det er ikke tilladt at holde høns i min kolonihaveforening, men det vil jeg gerne lave om på.
Jeg er derfor ved at skrive et regulativ, som jeg meget gerne vil have stemt igennem til vores næste generalforsamling.
Jeg ved, at der en vis modstand mod hønsehold i foreningen, fordi mange mener at det lugter, larmer og tiltrækker mus og rotter. Så mit forslag skal være i den restriktive ende, for at kunne blive stemt igennem.
Jeg vil derfor ikke tillade haner. Men hvor mange høner kan man så have, uden at sarte naboer er generet af støjen?
Skal jeg ned på 6 høner, eller kan jeg godt stille forlag om 10? (10 bliver max. for at overholde kommunens regulativ).
Hvis jeg efterligner kommunens regler, kan "I perioden maj-november tillige accepteres kyllinger, indtil 2-3 måneders alder, dog maksimalt 10 stk."
Men hvor meget larmer kyllinger på 3 måneder? Og hvad med hanekyllinger, i hvilken alder starter de så småt med at gale?
For at det giver mening at have kyllinger (ud over de tilladte antal høner), synes jeg det må være med selvforsyning af kød for øje. Men er 2-3 mdr. ikke for tidligt at slagte i? I de tråde jeg har fundet her, har jeg fået indtryk af at slagtalderen er 4-6 mdr.
Hvilke dele i hønsehold, er det der kan tiltrække rotter? Er det selv hønen, foderet, strøelsen eller ekskrementerne.