I går fik jeg to nye maranhøns, de er fra sidste år og kobberfarvede, jeg synes nu nærmest de er sorte med flammer at kobber. De har store flotte mørkebrune, nærmest sorte øjne, hvis jeg skal beskrive dem, kommer jeg til at tænke på to flotte sigøjnerkvinder i lange flagrende gevandter.

De har begge tydelige tegn i fjerene på ryggen, på at hanen har trådt dem flittigt. Den ene er helt bar under kloakken på et ret stort område, men sælger, som er medlem af DFfR, sagde at jeg ikke skulle være bekymret for det.
Jeg synes de er smukke

og de virker meget eksotiske på en eller anden måde.
Jeg fik også 10 æg med, smukke mørkebrune, befrugtede æg, som nu står i mit bryggers. Jeg har ingen skruk pt, og kan ikke rigtig overskue om jeg skal have kyllinger nu, for jeg har nemlig planlagt at der skal komme kyllinger den første uge i juli, hvor mine børnebørn lige er kommet til Danmark for at blive en måned.
Og så meget plads har jeg heller ikke i mit hønsehus, og de skal jo have det godt. Jeg skulle nødig stresse dem.
Omvendt er jeg jo vildt fristet til at få dem ruget ud. Det er bare så sjovt med de tre uger, hvor man venter, og spændt lyser æg, og når de små kommer.
Nå, jeg må hellere være fornuftig, og spise de æg i stedet

PS jeg er så heldig, at min lillesøster med glæde overtager mine aflagte høns, så jeg får plads til nye.