Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye maranhøns i hønsegården  (Læst 5336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Nye maranhøns i hønsegården
« Dato: 04 Maj , 2009, 08:21 »
I går fik jeg to nye maranhøns, de er fra sidste år og kobberfarvede, jeg synes nu nærmest de er sorte med flammer at kobber. De har store flotte mørkebrune, nærmest sorte øjne, hvis jeg skal beskrive dem, kommer jeg til at tænke på to flotte sigøjnerkvinder i lange flagrende gevandter. *p
De har begge tydelige tegn i fjerene på ryggen, på at hanen har trådt dem flittigt. Den ene er helt bar under kloakken på et ret stort område, men sælger, som er medlem af DFfR, sagde at jeg ikke skulle være bekymret for det.
Jeg synes de er smukke  *p og de virker meget eksotiske på en eller anden måde.
Jeg fik også 10 æg med, smukke mørkebrune, befrugtede æg, som nu står i mit bryggers. Jeg har ingen skruk pt, og kan ikke rigtig overskue om jeg skal have kyllinger nu, for jeg har nemlig planlagt at der skal komme kyllinger den første uge i juli, hvor mine børnebørn lige er kommet til Danmark for at blive en måned.
Og så meget plads har jeg heller ikke i mit hønsehus, og de skal jo have det godt. Jeg skulle nødig stresse dem.
Omvendt er jeg jo vildt fristet til at få dem ruget ud. Det er bare så sjovt med de tre uger, hvor man venter, og spændt lyser æg, og når de små kommer.
Nå, jeg må hellere være fornuftig, og spise de æg i stedet  <A

PS jeg er så heldig, at min lillesøster med glæde overtager mine aflagte høns, så jeg får plads til nye.
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2009, 08:25 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Nye maranhøns i hønsegården
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2009, 09:15 »
Tillykke med dine maran damer marianne.
Klart at du skal ruge æggene ud !
Sigøjnerkvinder er da meget godt ramt sådan farveassosiations mæssigt, puha langt ord !
Mine kobberfavede hønniker er også nærmest sorte med kobberkrave.
Se evt denne hjemmeside der er nogle rigtig gode billeder.

http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2009, 09:26 »
Lene, jeg kan kun få en forside uden links ud af det link, du gav mig  >:( også selvom jeg går til den belgiske version af siden.
Jeg overvejer stadig udrugning, har faktisk stadig en høne liggende, men den skulle jo ned til min søster i morgen, så hende havde jeg ikke "talt med", da hun jo var afskrevet. Måske skulle jeg lægge æggene under hende? Kan hun mon overhovedet ligge på 10 store maran-æg.
Puh, så skal jeg tage stilling til, hvem der så skal ned til min søster, jeg SKAL af med tre, for ikke at have for mange, kyllingerne skal der også være plads til - det er vist et luksusproblem  :-\
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2009, 09:35 »
Jeg fik den franske version af siden til at virke - heldigvis har vi boet nogle år i Paris  :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2009, 09:42 »
jeg kigger bare billeder... :P

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2009, 11:11 »
På den franske version kunne jeg heller ikke få billederne til at virke, der var kun de små thumbnails, så slog det mig at det kunne være en browser-ting, og jeg kopierede linket over i MSIE, og voila, så kunne jeg se billederne. Normalt bruger jeg Mozilla Firefox.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2009, 13:31 »
Mine andre høns er nogle rigtige bitches overfor mine nye maraner  >:( Og det mest tossede er at maranerne, som er noget større flygter for dem.
Så nu går de rundt for sig selv sådan i periferien og uden for synsvidde. Nå, jeg ved jo det bliver bedre.  <D
Jensen er ikke til megen hjælp, for han styrter også afsted efter dem, men han har nu andre planer end hønerne  :-*
Selvom min gamle Jensen var blevet en aggresiv karl til sidst, savner jeg alligevel hans evne til at holde flokken samlet, og holde damerne i ave. Min nye Jensen, som jo er meget skikkelig, mangler lige lidt der.
Findes den perfekte hane? Altså ham, der er skikkelig overfor mennesker, god ved damerne, men alligevel i stand til at holde justits i flokken?  *k
Jeg synes stadig de er utrolig smukke med deres store mørke øjne og "flagrende gevandter", mine maraner.
De havde begge "tabt" et æg på møgbrættet her i formiddag. Det ene var desværre knust, men det andet fint. Og sikke mørkebrune de er.
Jeg har givet Cecilia 6 æg at ligge på, jeg tror ikke den lille høne kan ligge på flere af de store æg, Søren bliver nok ikke begejstret for min beslutning, men så må jeg ta' den derfra  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2009, 13:48 »
Det lyder da dejligt ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #8 Dato: 04 Maj , 2009, 14:06 »
Se evt denne hjemmeside der er nogle rigtig gode billeder.

http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm

Ejjjj Lene sikke en fed side. HAr virkelig ledt længe efter et godt billede af en kobberfarvet hane for at vise interesserede (og tvangsindlagte) hvordan min kommende hane vil komme til at se ud.
Og er da lige blevet forelsket i sølv modellen..... den kan godt komme til at konkurrere med wyandotterne ;)

Tak for linket :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #9 Dato: 04 Maj , 2009, 14:27 »
Ja wanda det er en rigtig fed side. Jeg tror nok at det var norke Arne der linkede til den på et tidspunkt.
Min favorit er black silver men de guld gøgespættede og golden blue er nu heller ikke ringe.
Her er et link til : http://marans-club.club.fr/accueila.htm#LA%20MARANS

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 Maj , 2009, 15:17 »
ja flotte er det ihvertfald :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #11 Dato: 04 Maj , 2009, 15:18 »
Marianne et stort tillykke med dine nye maraner, jeg har 1,1 koberfarvet maraner og håber at få 1 mere jeg synes de er så flotte  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 04 Maj , 2009, 18:29 »
Ja, jeg lod mig jo lokke af dig Lene (det var nu ikke svært  ;) ), Cecilia, ligger i et lille skrukkehus for sig selv på nogle af maranæggene, jeg tror jeg skifter ud til græstørv, som Mikke foreslog i en anden tråd, for de æg er godt nok store under en lille dværgwyandotte. Jeg har lagt 6 æg under hende, mon det er for mange?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #13 Dato: 04 Maj , 2009, 20:22 »
bare vær opmærksom på at de ikke ligger for dybt i fordybningen for så kan høne putte moren ikke vende dem.
held og lykke med dem...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 04 Maj , 2009, 20:38 »
Orv, det var godt du skrev det, Lene, det havde jeg ikke tænkt på. Jeg må hellere droppe den græstørv alligevel, for æggene er meget store sådan omkring 65 g!!
Her til aften var Jensen ret streng, han jagtede de arme nye høns, tilsyneladende ikke for at træde dem, men bare for at vise at det er ham, der bestemmer, hmmm, jeg er nu ikke sikker på at jeg synes om det! Han hakkede dem i nakken  :o
Er det normal adfærd? Jeg synes mere, det plejer at være at hanen vil træde de nye.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk