Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Og det er ganske vist...  (Læst 22916 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Og det er ganske vist...
« Svar #165 Dato: 13 Juni , 2013, 23:53 »
Jeg sagde jo også til kommunemanden at hvis de behandlede flere klager fra hende ang. Mit hønsehold vil jeg, når de har godkendt det ved selvsyn, så betragte det som person chikane og anmelde det som det til politiet. :police:

Det tærer på mig og påvirker mig så jeg skal mobilisere al min positiv livs lærdom for at holde modet oppe.

Jeg er så glad for at jeg kan lufte mine frustrationer hos jer. <E og møde trøst og forståelse.

Hvor er det bare en herlig beretning Finn. Jeg gad godt se de hønsegårde og huse i Bel Air.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #166 Dato: 14 Juni , 2013, 07:29 »
Det er virkelig en kedelig situation at stå i, og jeg kan godt forstå du føler dig mere end frustreret. Klager hun også også dine flotte volierefugle? Det er vel nok ærgeligt, at der er nogen der ikke værdsætter lidt liv i haverne. Alt skal være så sterilt og græsset skal sirligt klippes med en neglesaks. Jamen, så flyt da ind til city i stedet for lille ven..., tænker jeg af og til.

Her hos mig er der jo gæster fra København hver weekend, og det er så sjovt at se hvordan børn og også voksne, bliver fuldstændig paf af at få lov til at holde en kylling eller røre ved en hanekam. De voksne står ofte langs hegnet med deres mobiltelefoner og tager billeder af hønsene, og ikke så sjældent bliver der ringet på og spurgt om jeg kan komme med ud og vise hønsene frem.

Flere høns til byerne tak! http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/513207:Bagsiden--Hoens-er-de-nye-skraldemaend
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #167 Dato: 14 Juni , 2013, 09:28 »
Jeg sagde jo også til kommunemanden at hvis de behandlede flere klager fra hende ang. Mit hønsehold vil jeg, når de har godkendt det ved selvsyn, så betragte det som person chikane og anmelde det som det til politiet. :police:

Det tærer på mig og påvirker mig så jeg skal mobilisere al min positiv livs lærdom for at holde modet oppe.

Jeg er så glad for at jeg kan lufte mine frustrationer hos jer. <E og møde trøst og forståelse.

Hvor er det bare en herlig beretning Finn. Jeg gad godt se de hønsegårde og huse i Bel Air.

Lene, lad os tage en tur til Belle Air og glemme vores sorger og bekymringer for en stund.
Jeg synes du og manden klare det supergodt, jeg beundre altid jer der kan holde den diplomatiske sti ren,, det er nok det der virker bedst, og jeg var jo for længst sprunget i luften på kanten af hækken... jeg synes du er sej, selvom du ikke selv lige har den fornemmelse... jeg er sikker på at det hele nok skal falde til ro.... men jeg er negativ på dine vegne over at din hane er flyttet, selvom han nu bor på byens bedste hotel  *t
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #168 Dato: 19 Juni , 2013, 13:12 »
Så er der kommet afgørelse fra Kommunen. Nu er der lavet særlov til mig og mit hønsehold.
Det her er jo ikke andet end hvad jeg havde indvilliget i. Al det ævl omkring renhold, fluer, byræve, rappende høns ::) og hvad jeg ellers skulle ha skyld for er der ikke givet medhold i.
Det er nu at jeg kommer med en masse grimme tilnavne............... Men vælger at sige huuuuuuuummm. ;)

Svar til klagere :

Medhold i klage
På baggrund af klage af 31. maj 2013, tilsyn på Bolbrovej 79 d. 6. juni samt svar på klage fra beboerne på Bolbrovej 79 d. 12. juni gi- ves hermed medhold i klagen.
Afgørelse
Hønseholdet vil fremover være underlagt følgende vilkår i tillæg til de almindelige regler på området.
• Det er ikke tilladt at holde hane på ejendommen Bolbrovej 79 fra 1. maj til 1. oktober.
• Overtrædelse af perioden kan medføre totalt forbud mod hold af hane på ejendommen.
Afgørelsen er truffet med hjemmel i §42 i miljøbeskyttelsesloven, §6 og §20 i Bekendtgørelse om miljøregulering af visse aktiviteter1 samt Hørsholms vejledning om hønsehold og afgørelsen kan ikke påklages.
I har mulighed for aktindsigt og for i øvrigt at udtale Jer i sagen i henhold til Forvaltningsloven.
Uddybning
Under hensyntagen til naboer og miljø er hønsehold tilladt i villahaver af en størrelse der muliggør overholdelse af afstandskrav til naboer fra hønsehus. Kommunalbestyrelsen kan uddybe vilkår og f.eks. begrænse eller fjerne mulighed for at holde en hane af hensyn til støjgene fra hanegal.

Da en række beboere føler sig generet af hanen, trods den holdes indendøre mellem kl. 20 og 07, så vil det fremover ikke være muligt at holde hane på ejendommen mellem 1. maj og 1. oktober. Perioden er bestemt ud fra en afvejning af flere faktorer. Dels følger haners galen solen, dvs. den galer tidligere om sommeren, dels er behovet for vinduer er også større i de lyseste/varmeste måneder.
I klagen direkte til ejer af 30. maj 2013 anføres også lugtgener fra beholdere med affald. Det må antages, at der menes beholdere med hønsemøg. Hønsemøg bliver opbevaret i lukkede plastsække ved indkørslen til Bolbrovej 79. Opbevaring af hønsewmøg må ikke give anledning til lugtgener eller uhygiejniske forhold. Jeg antager at der er tale om en forveksling med de beholdere der står ved hønsehuset, og som indeholder hønsefodder og ligeledes skal holdes lukket.
Ved mit tilsyn på egendommen har jeg gennemgået hønseholdet og vurderer, at det er drevet som man kan forvente et hønsehold drives.

Afvisning af klage
På baggrund af klage af 31. maj 2013 samt supplerende bemærkning 4. juni, 11. juni, samt 12. juni (2 stk.), tilsyn på Bolbrovej 79 d. 6. juni samt svar på klage fra beboerne på Bolbrovej 79 d. 12. juni afvises førnævnte klage. Afgørelsen er truffet med hjemmel i §42 i miljøbeskyttelsesloven, §6 og §20 i Bekendtgørelse om miljøregulering af visse aktiviteter1 samt Hørsholms vejledning om hønsehold og kan ikke påklages.
I har mulighed for aktindsigt og for i øvrigt at udtale Jer i sagen i henhold til Forvaltningsloven.
Hvad er medtaget i denne afgørelse?
Vi har modtaget 2 klager, en fra en gruppe beboere i området (inklusive Jer) og en kun fra Jer. Førstnævnte klage er behandlet særskilt dd. og endt med et medhold i klagen. De dele af Jeres klage, der vedrører hanen og beholder med hønsemøg, er behandlet i svar på den anden klage og er ikke indeholdt i denne afgørelse.
Uddybning
I kommunens vejledning om hønsehold står følgende:
<<Kommunalbestyrelsen har vedtaget, at kommunen ikke vil behandle sager om gener fra hønsehold, medmindre der er tale om væsentlig tilsidesættelse af normerne i denne vejledning.>> Det er min vurdering efter tilsyn, at hønseholdet holdes efter foreskrifterne, overholder afstandskrav til naboer, holdes rent mv.

På den baggrund afvises klagen med udgangspunkt i ovenstående fra vejledning om hønsehold.
Høns lugter, også når man muger ud jævnligt. Da det er tilladt at have hønsehold som dette i Danmark, så har lovgiverne samt lokalpolitikere dermed også sagt, at omgivelserne må tåle de gener et almindeligt drevet hønsehold giver. De gener kan være lidt lugt, støj, flere fluer og ræve mm.
Nedenfor uddybes forhold omkring nogen af de klagepunkter der nævnes i klage mv.
Fritgående høns
Det er almindeligt og lovligt at have høns udenfor hønsehus/voliere, så længe de holdes forsvarligt indespæret på grunden i øvrigt.
Rotter
Der er ingen tegn på rotter på ejendommen jf. den kommunale rottebekæmper.
Ræve
Der er en del byræve i kommunen. De er harmløse og smitter ikke mennesker med sygdom. De vil nok i en vis udstrækning tiltrækkes af byttedyr som høns. I de mange år hønseholdet har eksisteret har ræven efter ejers udsagn taget 2 høns. Det tyder på, at ejerne er meget grundige med hegning af hønsene.
Sygdom
Mens sygdomme mere er en sag for embedslægen, så er der, som jeg skrev i mit svar d. 4. juni, ingen grund til at bekymre sig om sygdom fra hønsehold, hverken fugleinfluenza eller andet. Hvis det havde været tilfældet, ville man i et samfund som det danske ikke tillade hold af fugle i nærheden af mennesker. I kan være ganske rolige.

Afstand
Hønsehuset er placeret ca. 3 m fra skel mod Jer (målt til det levende hegn hvilket må være minimumsafstand i forhold til skel), så afstand fra hønsehus til skel overholder krav om 2,5 m.
Venlig hilsen
Xxxxxxxxx kommunen
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2013, 13:16 Fra Lene, Rungsted »

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #169 Dato: 19 Juni , 2013, 13:27 »
Tillykke Lene, <I
Er det bare mig eller kan man ligesom læse mellem  linjerne at den rare kommunemand er lidt træt af alt det ævl og kævl? ;D
Og så må du jo finde en rar sommerresidens til Hanefar.
Monica
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #170 Dato: 19 Juni , 2013, 13:33 »
Det syntes jeg også at læse. Tænkte om det bare var fordi, at det er det jeg gerne VIL læse eller om der rent faktisk står det.... Imellem linierne ;) , vel at mærke.  <B <B <B
Glæder mig at du også opsnapper det signal.

Den smukke hane er såmænd allerede på dejligt tålt ophold hos Tanja S.B.
Hønsetossevenner er guld værd. Sammen er vi stærke !!!  <+

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #171 Dato: 19 Juni , 2013, 14:48 »
Hej Lene

jeg kom til at grine! Da jeg nåede til hans svar om sygdomme sad jeg og fnisede højt. Han er en guttermand, ham nede på kommunen. Ikke blot svarer han "efter bogen", men han formår samtidig at anvende et farverigt ordvalg, der ikke lader nogen tvivl være om at nu må de edderstjerteme finde noget andet at gå op i /o

tillykke med papir på at dine naboer er kuleskøre.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #172 Dato: 19 Juni , 2013, 14:51 »
Ihhh man bliver da i helt godt humør ;) SÅDAN!
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #173 Dato: 19 Juni , 2013, 14:56 »
Første skridt har den krakilske nabo vundet, og det er ingen hane fra maj til oktober........ sørgeligt at det skal ende sådan.
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2013, 16:51 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #174 Dato: 19 Juni , 2013, 15:25 »
Oh ja, der er visse fordele ved at bo i landzone ...

Kan simpelthen ikke forstå din nabo ikke er flyttet for længe siden, det må jo være forfærdeligt at have sådan et anstrengt forhold til den smule natur der kan være i en villahave...

Tror min favoritdel af kommunens svar er der hvor han implicit skriver at naboen har taget fejl af foderet og skraldet, tihi ... det viser jo bare at det er i naboens hoved det hele foregår :-D
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #175 Dato: 19 Juni , 2013, 16:07 »
Oh ja, der er visse fordele ved at bo i landzone ...

Kan simpelthen ikke forstå din nabo ikke er flyttet for længe siden, det må jo være forfærdeligt at have sådan et anstrengt forhold til den smule natur der kan være i en villahave...

Tror min favoritdel af kommunens svar er der hvor han implicit skriver at naboen har taget fejl af foderet og skraldet, tihi ... det viser jo bare at det er i naboens hoved det hele foregår :-D

Ja og det naboen ser, ser de ved at stå og kigge direkte ind i mellem sprækkerne i plankeværket.
Jeg har på bagsiden af huset en tønde (af plast) stående på hovedet med en Balle spåner under.
Det må være den de tror at der er møg i

Hej Lene

jeg kom til at grine! Da jeg nåede til hans svar om sygdomme sad jeg og fnisede højt. Han er en guttermand, ham nede på kommunen. Ikke blot svarer han "efter bogen", men han formår samtidig at anvende et farverigt ordvalg, der ikke lader nogen tvivl være om at nu må de edderstjerteme finde noget andet at gå op i /o

tillykke med papir på at dine naboer er kuleskøre.

Ja han er også blevet en hverdags helt i min verden.

Ihhh man bliver da i helt godt humør ;) SÅDAN!

Nemlig. Men jeg er nu stadig stødt over faconen. Folk tænker ikke over signalværdien i at de "bare" sætter deres underskrift på en klage.

At de mest krakilske så bruger deres underskrift i deres forskruede klage kunne kommune manden heldigvis godt gennemskue.  Jeg kunne godt tænke mig at de medløbere der "bare" har skrevet under så krakilernes omsonste brev. Jeg kan bare læne mig tilbage og bede til livets retfærdighed eller karma.

« Senest Redigeret: 19 Juni , 2013, 16:16 Fra Lene, Rungsted »

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #176 Dato: 19 Juni , 2013, 16:08 »
Hvad så med dine unghaner, Lene?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #177 Dato: 19 Juni , 2013, 16:12 »
ja jeg synes også at læse mellem linierne at de nu må få sig en hobby  ;D. Når nu endelig det desværre er kommet så langt som dette, synes jeg trods alt at kommunen har lavet en afgørelse i jeres favør. Det er skide trist med hanen, men de kunne jo ha givet et total forbud mod haner. Håber i er fri for mere bøvl med den sa.... nabo. Ellers må vi ha strikket en eller anden form for antinabo aktion sammen  <B  :angel:
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #178 Dato: 19 Juni , 2013, 16:14 »
Ja og det naboen ser, ser de ved at stå og kigge direkte ind i mellem sprækkerne i plankeværket.

Kan der ikke gro noget giftig efeu eller noget der ??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #179 Dato: 19 Juni , 2013, 16:18 »
Kan der ikke gro noget giftig efeu eller noget der ??

Det har de selv plantet op ad deres plankeværk ind til naboen på deres anden side. For pga.det ligger de i konflikt med nabo til den side. Insider viden fra veninde der kender den nabo ;)