Madikker eller fluelarver er et fortrineligt foder til små vagtelkyllinger.
Jeg laver hvert år en del fluemadikker der især bruges til mine stære når de har unger.
Jeg tager en stk. mindre dødt eller slagtet fjerkræ og ligger på en grov sigte, der er placeret over en spand. Madikerne falder igennem sigten og ned i spanden hvor der ligger noget køkken rulle.
Det hele er placeret i et bur med en plade over så der ikke kommer vand i spanden hvor jeg samler fluelarverne, samt at katte og andre rovdyr ikke har adgang til kadaveret.
Jeg var noget skeptisk i starten da jeg frygtede at det vil lugte fælt, men da det er placeret overe ved min kompost bunke, ud mod en mark, kan man faktisk ikke lugte det rådne kadaver.
Når larverne falder ned i spanden samles de ind ca. hveranden dag. De puttes i en melblanding hvor de får lov til at gå til den sorte streg der er rådent kød er forsvundet og de sies fra melblandingen og anvendes til foder. Man kan også købe madiker der er dybfrosne der også er et godt foder, men jeg tror at friske madiker er bedre hvis man har muligheden for selv at lave dem.
Jeg ved at mange skytter på godserne førhend brugte at hænge en død gris op ude i skoven til at samlede madiker fra til fasanopdræt. Efter signe skulle det være elevens opgave at hente madikker dagligt. Man kan godt forestille sig hvor slemt et helt svinekadaver vil lugte.
Omkring det med om vagtler vil ruge eller ej. Nogle vagtler vil selv ruge andre får man aldrigt til det.
Det har noget med deres opvækst at gøre samt de forhold de går under og om der er sympati mellem hane og høne. Det er ofte umuligt at stille en nøjagtig diagnose på hvorfor de ikke vil ruge men mange gernerationers opfostring under varmepære har formentlig en medvirkende rolle i denne forbindelse.
Jeg tror ikke at kyllingerne kan registre om de er ruget ud i maskine eller under høne. Men om opvæksten i mange gernarationer er sket under en varme pære, er unden tvivl en medvirkende årsag til at de ikke vil ruge.
Blot det at kyllingerne placeres under en pære med lys i 24 timer i døgnet er meget skadeligt for vagtlerne, da de, de første dage faktisk kun har brug for lys ca. 3 timer i alt til fødesøgning, resten af tiden har de behov for at hvile i mørke og fred for andre kyllinger der altid er i bevægelse når der er konstant lys hos dem.
Så det hjælper ikke at ruge kyllingerne ud under høne og placere dem under en varmepære med konstant lys i. Modsat vil det være meget bedre at udruge dem i maskine og sætte dem til en høne der er vilig til at passe dem efterfølgende.