Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu må jeg lige prale lidt  (Læst 105474 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #90 Dato: 04 Maj , 2009, 07:38 »
Ja, Bjørn, og nu er maddiker jo også så "lækre" i forhold til melorm.
Hvorfor skulle jeg også forelske mig i vagtler
Men du har ret, Bjørn, maddiker er nemme at lave, de lavede en gang sig selv i vores skraldespand, da vi havde smidt noget fiskeaffald i den en sommer for en del år siden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #91 Dato: 04 Maj , 2009, 07:51 »
Hæ hæ, nu tænkte jeg ikke så meget på det lækre, som på prisen for melorme... det man tilføre dyrene med begge dele er animalsk protein, som dyrene har rigtig godt af både i yngletiden og omkring fjerskifte, MEN kan godt se at det måske ikke lige er så lækkert til morgenkaffen...  8)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #92 Dato: 04 Maj , 2009, 09:21 »
YRRRKKKK  <R <R <R <R <R <R
Mine vagtler bliver altså vegetarer hvis i bliver ved på den måde.

Fed smilie, marianne.

Tænk at få sådan nogle melorme med posten. Det tør jeg sgu da ikke fortælle postbuddet her i Rungsted, så klager de nok over mig.... Tænk at blive kendt som hende med melormene !

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #93 Dato: 04 Maj , 2009, 09:29 »
Mine naboer kikker også lidt overbærende på mig, når jeg snakker om høns, og de synes jeg er lettere retarderet, fordi jeg kan bruge lang tid på at sidde på en stol og kikke på hønsene.  *o
Har dine vagtler forresten fået lavet en rede og lagt nogle æg?
Jeg har seks nu, de holdt pause lørdag, men jeg håber da på et mere i dag. Det bliver spændende at se om giver sig til at ruge, når der er de der 10-12 stykker, og at se om de kan gennemføre en vellykket rugning, og om æggene så har været befrugtede, og om ............
Der er vist langt til jeg måske får et kuld vagtelkyllinge  ;D
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2009, 09:31 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #94 Dato: 04 Maj , 2009, 09:40 »
Der er vist endnu længere til at jeg får vagtel kyllinger for der er ingen rede eller æg endnu.
De er ikke trygge ved mig, endnu. Jeg har klare forhåbninger om at det kommer.
Jeg har prøvet at bestikke dem med bænke biddere. De opfører sig som en kommune mand der bliver tilbudt en bakke æg *f
Vi har også 2 små malkepige taburetter ude i drivhuset, til stille vagtel terapi.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #95 Dato: 04 Maj , 2009, 11:23 »
Det er lidt sjovt, at når mine vagtler forlader reden, dækker de den til med strå, det er tydeligt, at de gerne vil beskytte æggene.
Dine skal nok også komme igang, de skal bare lige vænne sig til forholdene.  *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #96 Dato: 04 Maj , 2009, 12:57 »
Vores vagtler var jo ellers begyndt at smide æg rundt omkring og smadre dem  >:(
Det er de holdt op med nu. Nu lægger de slet ingen...

Vi snakkede med den nabo, vi har fået dem af, i dag. Han siger, at hans høner meget gør det samme. Det er rent held, at han nogensinde fik de kyllinger, vi har fået. Det tyder jo på, at vi desværre har fået nogle yngle-tåber, der er genetisk programmerede til at være det. ÆV.

Vi overvejer derfor stærkt, om ikke vores hane skal have en ekstra høne, der er bedre til det der med æg og kyllinger. Spørgsmålet er jo så bare: Er vi så nødt til at myrde hans første kone, eller vil hun kunne leve med, hvis rivalen lægger æg?
Jeg nægter altså at indrette skrukke-hus i drivhuset. Det er ikke ret stort i forvejen, og der skal også være plads til tomaterne  :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #97 Dato: 04 Maj , 2009, 13:23 »
Jeg har læst at det er normal adfærd for kinesiske vagtler, at lægge æggene lidt hist og pist, måske for at tjekke, hvor det sikreste sted er, for så at beslutte sig for et af stederne, og lægge den endelige rede der.
Mht. en eller flere høner til hanen, har jeg læst at nogle slags vagtler trives fint med det, men hos andre vil det stresse den svageste af hunnerne så meget, at hun går til.
Bjarne kan sikkert sige meget mere klogt om det.
Jeg ved jo heller ikke, hvilken slags I har.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #98 Dato: 04 Maj , 2009, 13:31 »
Vi har et på små kinesiske sølvvagtler.
Jeg har læst i et af Bjarnes indlæg, tror jeg det var, at nogle vagtler er tæske-dårlige til det med forplantning. Men jeg håber, at det, du har læst, er det der gælder for mine vagtler  *k - at de bare leder efter det bedste sted.

Den anden dag stod hanen faktisk og smed små pinde over ryggen, så måske træner han i redebygning...

Jeg synes ikke, det er en nem beslutning at tage den med en eller flere høner. Tænk hvis kone 1 ikke kan leve med det. De er der jo kun for hyggen, så det vil da være ondt, hvis hun skal dø, fordi der kommer en kone 2 ??? Æv. Men sådan er livet selvfølgelig i bred almindelighed - man tager et valg, og så må man leve med det :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #99 Dato: 04 Maj , 2009, 13:37 »
Så tror jeg da det er normal adfærd. Bjarne har i hvert fald beskrevet, hvordan bobwhite vagtler bygger rede på den måde med at smide redemateriale over skulderen og så nærmest gå baglæns. Det har jeg nu ikke selv set.
Ang. valg er det sjældent jeg fortryder mine; for de valg jeg tager er taget ud fra de forudsætninger, der er og efter bedste evne. Bagefter kan der jo opstå nye situationer eller man kan få ny viden, som måske ville have ændret valget, men i valgøjeblikket, gør man jo altid det, man mener er det bedste. Og det kan jo ikke være helt galt! :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #100 Dato: 04 Maj , 2009, 15:26 »
Jeg har det som Marianne jeg har bestemt heller ikke fortrudt at jeg fik vagtler, bare det at sidde og se og høre dem er ren terapi  *h
@Storm-Olsen jeg tror jeg ville spørge Bjarne til råds, og jeg er sikker på at det svar du vil få er noget du kan bruge  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #101 Dato: 04 Maj , 2009, 18:03 »
Der sker fremskridt hos vores små sølvvagtler.
Her til aften har manden set hanen udvise samme galante adfærd som Bob. Han samler de fineste melorme, og giver hende dem.

"Jo", sagde manden " og så nippede hun lidt til dem, og så spadserede de videre. Det er lige ligesom, når jeg giver en is!" ;D

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #102 Dato: 04 Maj , 2009, 21:31 »
Madikker eller fluelarver er et fortrineligt foder til små vagtelkyllinger.
Jeg laver hvert år en del fluemadikker der især bruges til mine stære når de har unger.

Jeg tager en stk. mindre dødt eller slagtet fjerkræ og ligger på en grov sigte, der er placeret over en spand. Madikerne falder igennem sigten og ned i spanden hvor der ligger noget køkken rulle.
Det hele er placeret i et bur med en plade over så der ikke kommer vand i spanden hvor jeg samler fluelarverne, samt at katte og andre rovdyr ikke har adgang til kadaveret.

Jeg var noget skeptisk i starten da jeg frygtede at det vil lugte fælt, men da det er placeret overe ved min kompost bunke, ud mod en mark, kan man faktisk ikke lugte det rådne kadaver.

Når larverne falder ned i spanden samles de ind ca. hveranden dag. De puttes i en melblanding hvor de får lov til at gå til den sorte streg der er rådent kød er forsvundet og de sies fra melblandingen og anvendes til foder. Man kan også købe madiker der er dybfrosne der også er et godt foder, men jeg tror at friske madiker er bedre hvis man har muligheden for selv at lave dem.
Jeg ved at mange skytter på godserne førhend brugte at hænge en død gris op ude i skoven til at samlede madiker fra til fasanopdræt. Efter signe skulle det være elevens opgave at hente madikker dagligt. Man kan godt forestille sig hvor slemt et helt svinekadaver vil lugte.

Omkring det med om vagtler vil ruge eller ej. Nogle vagtler vil selv ruge andre får man aldrigt til det.
Det har noget med deres opvækst at gøre samt de forhold de går under og om der er sympati mellem hane og høne. Det er ofte umuligt at stille en nøjagtig diagnose på hvorfor de ikke vil ruge men mange gernerationers opfostring under varmepære har formentlig en medvirkende rolle i denne forbindelse.
Jeg tror ikke at kyllingerne kan registre om de er ruget ud i maskine eller under høne. Men om opvæksten i mange gernarationer er sket under en varme pære, er unden tvivl en medvirkende årsag til at de ikke vil ruge.
Blot det at kyllingerne placeres under en pære med lys i 24 timer i døgnet er meget skadeligt for vagtlerne, da de, de første dage faktisk kun har brug for lys ca. 3 timer i alt til fødesøgning, resten af tiden har de behov for at hvile i mørke og fred for andre kyllinger der altid er i bevægelse når der er konstant lys hos dem.
Så det hjælper ikke at ruge kyllingerne ud under høne og placere dem under en varmepære med konstant lys i. Modsat vil det være meget bedre at udruge dem i maskine og sætte dem til en høne der er vilig til at passe dem efterfølgende.   

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #103 Dato: 05 Maj , 2009, 08:59 »
Nogle fliser på jorden er også gode at samle krible-krable dyr fra, det er bare lige at løfte flisen i den ene side og samle dagens høst sammen...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #104 Dato: 05 Maj , 2009, 10:21 »
Lige netop, det er der jeg "høster" mine bænkebidere  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk