Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu må jeg lige prale lidt  (Læst 79539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #120 Dato: 06 Maj , 2009, 21:51 »
Man skal ikke sælge skindet, før kyllingen er klækket  *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #121 Dato: 06 Maj , 2009, 22:11 »
Ang. Skælvagtlerne.
Har du prøvet at sætte en pap plade eller lignede så de ikke kan se ud. Det kan muligvis afhjælpe det at de løber frem og tilbage langs ruden.
Jeg har til aften talt med et par stykker mere der har købt hvide Bob White vagtler hos mig til drivhus og de er lige så begejstret som i er. Jeg har opfordret dem til at gå på Fjerkræforum og se og måske deltage i debaten og erfaringsudvekslingen.

Debatten har været og bliver formentlig også fremover meget lærerig for mig. Ofte er det lidt løse oplysninger man får muntlig.
Det virker lidt anderledes når det skrives. Samt at der er oplysninger lige fra starten, som jeg med glæde giver videre til andre.
Det kunne godt tyde på at skælvagtler har et lidt andet temprament når de sættes i drivhus end Bob White vagtlerne. Jeg håber at det er et spørgsmål om tid før de bliver lige så tilidsfulde.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #122 Dato: 06 Maj , 2009, 23:14 »
Jeg har faktisk tænt på, om jeg skal tage og smøre sådan noget skyggepasta på det nederste af vinduerne, for ligesom at skærme lidt af for vagtlerne.
Jeg kan nemlig godt forestille mig at de bliver lidt stressede af sådan at rende frem og tilbage.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #123 Dato: 07 Maj , 2009, 07:29 »
Det ville da være fint, hvis vi blev lidt flere i begyndervagtelklubben. Det er dejligt at have nogen at "dumme sig" sammen med.
Jeg vil se om jeg kan tage et billede af vores rede i dag; det ser ret vildt ud med alle de æg, der ligger stablet oven i hinanden nu. Faktisk undrer det mig at den lille fugl kan ligge på så mange.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #124 Dato: 07 Maj , 2009, 07:34 »
Ja så mange æg har jeg ikke, men de bliver stablet som du skriver, hvordan kan de da ruge på dem  ??? jeg så noget rigtig sødt igår nede hos dem, de sad tæt sammen og hanen han nussede hønen så sødt, og rettede lidt på hendes fjer, så galant  <.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #125 Dato: 07 Maj , 2009, 07:36 »
Det lyder bare så hyggeligt..
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #126 Dato: 07 Maj , 2009, 07:39 »
Ja, det gør mine også, og det er altid ham, der nusser hende i nakken og på ryggen, og sådan lidt under hovedet. Det ser nærmest ud til at han tager sige af de steder, hun måske har svært ved at nå. SÅ sødt!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #127 Dato: 07 Maj , 2009, 07:42 »
Lige netop, hvor er det dejligt med nye oplevelser med dyr.  *h
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #128 Dato: 07 Maj , 2009, 08:00 »
Det var så lige et billede af æggene:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #129 Dato: 07 Maj , 2009, 08:40 »
Hvis ikke de - min din omsorg - bliver til bitte-kyllinger, så vil jeg da blive meget forundret...  <- <.
Mon ikke hun snart lægger sig på dem?
Knus til dig og de små.
Mvh Marianne

vardinghus

  • Gæst
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #130 Dato: 07 Maj , 2009, 17:43 »
Fint hvis der er flere nybegyndere. Jeg er for 3 uger siden blevet lykkelig ejer af et par bob white vagtler som går i mit drivhus. Stor er glæden at de byggede rede og lagde æg. Yes tænkte jeg nu skal vi have små kyllinger. Men det mener vagtlerne åbenbart ikke der er nu 17 æg i reden men de gider åbenbart ikke ruge. Har hørt de først begynder at ruge når de har 10 til 15 æg. Så mine kan åbenbart ikke tælle. Er der nogle som har prøvet det samme og med hvilken resultat.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #131 Dato: 07 Maj , 2009, 18:07 »
først vil jeg byde dig velkommen til dette forum  <I jeg er desværre nybegynder, og har haft mine vagtler lidt over en uge, og de lægger også fint æg,men jeg vil nu vente og se om de ikke skulle begynde på et tidspunkt, mine har lagt 6 æg, men vi må jo høre hvad Bjarne har af erfaring  *f
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #132 Dato: 07 Maj , 2009, 20:12 »
At jeg ikke rigtig kan svare på de stillede spørgsmål skyldes at de vagtelhøner jeg har haft der har gået med kyllinger ikke selv har lagt eller ruget ægene ud.
Når jeg har haft dem til at gå i flok i de store voliere har der altid lagt en del æg og ofte langt flere end en høne kan ruge på. Der er altid nogle høner der begynder at ruge. Nogle ruger mere fast end andre. Når jeg vælger høner til at gå med kyllinger der kommer fra rugemaskinen, plejer jeg at gå ind i volieren og køre min sko i tilpas afstand hen over de rugende høner der ofte ligger samlet. De der farre forvildet af ægene bruges ikke, kun de der bliver liggende er sikre og gode kyllingemødre.
Sidste år lavede jeg mine bure om, med henblik på at hønen og hanen her selv kunne udruge og gå med kyllingerne. Alle nægtede for første gang at ruge, modsat når de går i volierene.

De hvide jeg har solgt af på det sidste har der været 2-3 høner der har ruget fast til de blev flyttet over i det andet hus for opsortering med salg for øje. Så der er i hvertilfælde nogle af de hvide jeg har solgt der vil ruge.

De Blå Skælvagtler har jeg ikke prøvet at have til at ruge selv, men jeg ved at der er flere der har købt Skælvagtler af mig der har haft dem til at ruge selv, så det kan lade sig gøre. Jeg har dog haft Skælvagtelkyllinger gående hos Bob White høner.

Det går ofte noget mere trægt med vagtler end høns, men når det lykkes er glæden også ekstra stor.
De første år jeg havde vagtler midstede jeg mellem 75 og 90 % af både de gamle og kyllingerne. Dsv. var der ikke ret meget hjælp at hente og de råd jeg fik hjalp ikke. Min kone sagde flere gange at hun ikke kunne forstå at jeg gad blive ved med vagtler efter det uheld jeg havde de første par år.
Men jeg har en vis stædighed og begyndte med fodringsforsøg og afprøvning af forskellige burformer til de voksne og kyllinger. Samtidig kom der meget få kyllinger i maskinen og de der kom døde i løbet af ca. 14 dage.
Udfra de erfaringer jeg gjorde på dette tidspunkt fandt jeg løsningen og det har kørt rimeligt godt siden. Af voksne vagtler midster jeg på en vinter noget der ligner 4-5 % af kyllinger midster jeg nok ca. mellem 10 og 20 %. Et tab jeg arbejder på bliver væsentlig mindre med tiden.
De sidste 2 år har jeg hvert år ændret på måden kyllingerne går på. I år bliver der også ændret og især ved de små kyllinger der ikke går ved høne.
Det bliver lavet sådan at de de første 3 dage kun har lys ca. 3 timer daglig og med afpassede mellemrum så de har mulighed for at spise.
Konstant lys er meget stressende for de små kyllinger da de aldrig får fred til at sove.
I naturen bevæger hønen sig rundt ca. 3 timer daglig de første dage og resten af tiden sider hun og varmer kyllingerne så de får fred og ro.
De første år havde jeg en 40 Watt alm pære i kasserne.
Sidste år lavede jeg nye kasser uden kunstig lys og med termostatstyret varme, og dagslys der svare til dagslyslængden.
I år ændres det til kun lys i ca. 3 timer. Når der er lys i kassen er der altid en kylling der lige skal hen og have lidt og spise eller drikke og dermed forstyre de andre der sover så de aldrig får ro. Når der er mørk er alle rolige.
Det skulle også minimere kanibalisme og give mere psykisk stabile kyllinger. Så selv om jeg har lært meget og givet dette videre til andre nye, udvikler mit vagtelhold sig også stadig, da jeg mener at der kan opnåes endnu bedre resultater. De der går hos hønerne er der ingen problemmer med og det er langt at foretrække.
       
« Senest Redigeret: 07 Maj , 2009, 20:20 Fra Bjarne Andersen »

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #133 Dato: 08 Maj , 2009, 10:49 »
Bjarne det vil sige at jeg kan tage æggene og ruge ud i maskinen, og jeg har en kasse med en varmeplade der står i et rum hvor der ikke rigtig kommer dagslys ind, hvis jeg lukker lidt dagslys ind nogle gange om dagen så de kan spise og drikke, tror du så de ville kunne klare sig, og hvornår kan de så komme over i drivhuset ? jeg skal ikke have så mange da mit drivhus ikke er ret stort, men jeg synes det kunne være spændende at prøve.
Men jeg venter nok lidt for at se om mine vagtler ikke kan klare det selv, men hvis ikke så vil jeg da lige prøve på et tidspunkt.  :D
Hvor er det godt at vi sådan kan trække på dine erfaringer, og du er så god til at formidle dem til os  <E
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #134 Dato: 08 Maj , 2009, 11:29 »
Omkring det med begræset lys til kyllingerne så er det i hvertilfælde noget jeg vil prøve af i år. Om det går godt ved jeg ikke endnu, men for mig lyder løsningen logisk. Sidste år havde de kun dagslys i kasserne og jeg syntes at det virkede bedre end vedvarede lys ved kyllingerne.