Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye høns vil ikke i seng!  (Læst 14615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
Nye høns vil ikke i seng!
« Dato: 02 Maj , 2014, 21:38 »
Vi har fået 4 fine Isa Brown i eftermiddags, og de har været glade og rolige. Men nu kan de ikke finde ud af at gå i seng! De står her kl. 21.30 og gokker og snakker og klumper sig sammen. Jeg har lokket, og jeg har båret op ad stigen og puffet lidt ind, men mens jeg prøver at få fat i nr. 2, er nr. 1 nede igen, alt under klagende brrrååååååp.
Finder de bare ud af det, når natten bliver koldere? Eller hvad skal 'hønemor'gøre? Det problem havde vi ikke med vores første hold!
(og I må gerne grine, bare I siger, hvad jeg skal gøre! :o )
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Nye høns vil ikke i seng!
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2014, 22:00 »
Du skal ha dem stoppet ind : ) kan du lukke lemmen og få dem puttet ned via en låge/lem eller noget?

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2014, 22:01 »
Det er ikke så let, men jeg må op og prøve igen så!
Tak for svaret.
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2014, 22:12 »
Hov! Du bor jo også på Djursland!! Ærgerligt jeg ikke så det noget før, så jeg kunne låne dig er par hænder....

Kan du putte i en kasse en efter en og så i huset?

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2014, 22:25 »
Årh, Louise, det havde været skønt!! Og det med kasser havde da været en god ide... Nå, men jeg fik dem ud én ad gangen (vores nye hønsegård har en fejl: det er for lavt til at gå ind i!!), og så ind gennem siden til hønsehuset og de dejlige pinde ;-)
Puha, det var de godt nok ikke begejstrede for, og jeg var ked af at stresse dem. Men nu lukker jeg altså ikke lemmen op før i morgen tidlig - kunne have dem mistænkt for at styrte ned med det samme!
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2014, 22:27 »
Godt gået ; )

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2014, 22:28 »
...det er ikke ualmindeligt,
 at de skal hjælpes på pind i starten. I morgen venter atter en dag...og aften : )

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Maj , 2014, 22:30 »
Ja, det tænkte jeg også, det med i morgen...
Men foreløbig tak og god nat :-)
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2014, 05:30 »
Tillykke med din nye lille flok, Karin,

Hvis dine nye høner først er flyttet ind i går eftermiddag, har de sikkert ikke anet, hvor de skulle sove.

Jeg håber, det går bedre i dag, meeen der kan nok godt gå nogle dage, hvor du må hjælpe dem. At finde ud af hvor man sover går som regel nemmere, når der i forvejen er lidt høns i flokken til at vise vej.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2014, 05:38 »
Godmorgen, Helle, og tak for deltagelsen :-)
Jeg har været oppe og lukke op for dem, og det med at sidde på pinde havde de vist ikke lige fundet ud af. Men dén må de selv klare ;-) De kom heller ikke umiddelbart ned, men mon ikke de kommer senere? Ellers må de jo have et lille puf - og så et puf den anden vej i aften! Nu er mit tøj fra i går aftes i hvert fald i vaskemaskinen, for når man sådan har ligget fladt på maven i en hønsegård... :-D
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2014, 07:26 »
He he - jeg undlod at skrive, at du nok ikke skulle regne med, at de havde tilbragt deres nat på pinden. 'En rigtig ISA sover ikke på pind' ;D

Deres nysgerrighed skal NOK få dem ud af huset lidt senere - og ind i huset til aften kommer de også med din hjælp, så vent med at starte vaskemaskinen, du får brug for tøjet igen ;D

Er det hønniker eller voksne fjer, du har fået?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Maj , 2014, 08:07 »
Vores forrige hold Isa'er sov skam på pind! Og de var endda burhøns  ;)
Bååårrrkkk - vi kan ikke komme ned!! Nå, så var der to, der fik en puf, og omsider fulgte de to sidste. Nu har de også fået en masse grønt, så jeg tror, Onde Mor er tilgivet  :)
Jeg har fundet en overtræksdragt i skabet til i aften + allieret mig med Manden, som ikke lige var der i går.

De er 18-19 uger, fra Raunsmed.
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 Maj , 2014, 08:12 »
: )

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 05 Maj , 2014, 08:49 »
Er dine høner ved at fatte konceptet med at sove i hus om natten, Karin?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 05 Maj , 2014, 09:06 »
Mjoh... I forgårs blev et drama, hvor Tulle stak af, da jeg var ved at bære dem op enkeltvis og lempe dem ind fra siden i huset. Hun løb selvfølgelig op på skrænten, som ikke er menneskevenlig, og faktisk heller ikke så hønevenlig at gå på med masser af brombærkrat. Og jo mere panisk hun blev, sikkert overbevist om, at døden på skrænten ville være bedre end at falde i menneskehænder, jo sværere var hun jo at få fat i! Hvor er de dog hurtige og snilde! Det tog faktisk Manden og undertegnede næsten 3 kvarter (og kostede mange rifter og en kvæstet ryg) at få fat i hende og få hende i seng. Stakkels os, stakkels Tulle :(
Men i går aftes lagde jeg mig så på maven i heldragten og fik puffet hver enkelt op ad stigen med Manden som bagstopper, og det lykkedes! Alle kom op den rigtige vej, og vi satser på, det er mere pædagogisk at få dem op den rigtige vej.
Sjovt nok kan de fint finde derop om dagen. Og Spætte har lagt sit første æg - også deroppe! :) Nu venter vi spændt på, hvornår den næste følger trop.

Jeg har det rigtig dårligt med, at de sådan er blevet stressede, men det har været svært at undgå, synes jeg.
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'