Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Venlig nabo  (Læst 3290 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Venlig nabo
« Dato: 30 Marts , 2009, 21:55 »
Hej - er der ikke lige en af jer der har en god bemærkning (Wanda, måske... ;)) som jeg kan bruge til min nabokone, som i den bedste mening kommer med skåle fulde af 'hønsemad', som jeg ikke bryder mig om: flere dage gamle mugne kartoffelskræller, med sovs og andre ulækre madrester, brød og kager, som er dårlige og mange dage gamle. Hun går bare ind og smider halvdelen ind til hønsene (ofte meget mere end de kan spise, så jeg går og samler resterne op senere), og lægger resten ind i hønsehuset 'til næste dag', på en gammel avis.
Jeg har sagt, at det ønsker jeg ikke de skal spise, og at jeg i øvrigt selv fodrer dem så rigeligt, at de ikke behøver mere. Jeg har også sagt at den måde at give dem det på og lade resterne ligge tiltrækker rotter, og dem har vi da indtil videre holdt fra livet. Men det hjælper slet ikke.
Der er flere ting i det her - hun er født i vores hus og føler sig dermed hjemme her og føler hun har en vis 'ret' til at være her - og så er hun jo altså også den der er flink og passer vores dyr når vi ikke er hjemme. Og hun er jo sød og flink på alle andre områder også.
Den er ikke så nem, vel...   :-\
Mvh Marianne

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Venlig nabo
« Svar #1 Dato: 30 Marts , 2009, 22:12 »
Hvad med at prøve at sige til hende, at når hun giver dine høns mad, så ved du ikke hvor meget de har fået og når du så giver dem mad også så får de for meget og bliver for fede og lægger ikke æg. Så hun skal give maden til dig, så skal du nok give det hønsene. (så kan du jo smide det i affaldssækken i stedet...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Marts , 2009, 22:14 »
Hej Marianne

Kør på den med rotterne! Det vil hun helt sikkert forstå.Og ha så en lukket spand stående hun kan lægge det i. Hun kan helt sikkert forstå at der ikke må lægge overflod i hønsegården. Rotterne kan jo nemt komme fra dig over til hende
Hilsen
Peter

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Marts , 2009, 22:18 »
Finn: tak, men den har jeg også prøvet...  :(
Peter: holder heller ikke, for hun fodrer også div. katte (inkl. mine), 'så de kan holde rotterne væk', og ellers sender hun bare NN (hendes mand) med spaden!
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Marts , 2009, 22:23 »
Peter: Jeg kan jo prøve den med spanden, men det er jo også sjovt at se 'hvordan hønsene kommer løbende' når de ser hende. Hun vil jo gerne selv fodre dem... øv. Nå, men hønsene er jo ikke blevet syge af det - og så er det måske kun en gang om ugen, men det irriterer mig altså rimeligt meget :(
Mvh Marianne

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2009, 22:40 »
Det kan godt være at hun er sød og rar og har et vist "tilhørsforhold" til huset, men sig det direkte til hende, "STOP så". Ikke skælde hende ud, men sig det bestemt. Hun kan sikkert blive fornærmet, men det er så bare det. Hvis det virkelig generer dig, så sig stop bestemt.
Det ville jeg gøre. Jeg ville ikke sætte en spand op, hvorfor skulle jeg gå og smide hendes gamle madrester ud. Det er for klamt  :-X

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 Marts , 2009, 22:42 »
Ja, det burde jeg jo, men så er det jo jeg bliver lidt konfliktsky...  :-[ Må prøve at mande mig op - ellers ringer jeg efter dig  ;D
Mvh Marianne

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 Marts , 2009, 22:45 »
Du ringer bare Marianne, jeg vil gerne hjælpe dig  ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 Marts , 2009, 22:46 »
Tak, men det går nok, den moralske opbakning herinde har nok alligevel givet mig lidt rygrad til at forsøge et eller andet. Så tak alle ;)
Mvh Marianne

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #9 Dato: 30 Marts , 2009, 23:07 »
Samel maden op igen og gå over til hende og sig, at hun vist "tabte" noget ;)
ej jeg har sq ikke lige nogen smart bemærkning andet end det du har gjort, sige tingene til hende så det iikke kan misforståes.  Sig at dine dyr bliver syge af fordærvet mad, og at du ad hensyn til avlsarbejdet er nød tila t vide nøjagtig hvad de får.
Eller hæng et skilt op med dyrenes må ikke fodres.  det skal jo respekteres. og så må du jo gære klart at det altså er Jer der bor på matriklen nu, og ikke hende. Nogen gange virker det bare ikke at være flink. 
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #10 Dato: 31 Marts , 2009, 05:32 »
Vi havde lidt samme problem engang. Det var en nabo, der smed alt sit have affald over hækken ind til min datters heste og der er altså visse haveplanter/blomster, der er direkte giftige for heste. De blev heldigvis aldrig syge af det.

Men da jeg havde sagt det pænt nogle gange, bildte jeg hende ind, at vi havde haft besøg af dyrlægen, fordi den ene af hestene var blevet syg og at dyrlægen mente, at den havde spist noget, så den var blevet forgiftet.

Aldrig siden er der røget haveaffald over hækken.

Nu har vi hereford kvæg istedet og dem fodrer hun kun med lidt frisk brød engang imellem, sammen med barnebarnet og det er bestemt helt i orden.

Så måske du kunne bilde hende ind, at dine høns er blevet syge?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #11 Dato: 31 Marts , 2009, 12:06 »
Jeg har også måtte ty til den metode Søs beskriver... Ovenikøbet flere gange hehe
Både da min fold blev fyldt af alskens *gode* sager, som hestene kunne smovse sig i, og da venlige naboer, begyndte at smide deres madrester ind i et hjørne af vores have, til hundene... Og mærkeligt nok har folk mere respekt for en *mistanke fra en dyrlæge* end på de 700 * vil I ikke godt lade være*-henstillinger man kan komme med...
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 31 Marts , 2009, 12:47 »
Jeg ville nok spørge hende om hun ville have hendes egne høns for så kunne du hjælpe hende med at skaffe nogle. Og så i øvrigt sige at dine høns ikke måtte fodres med køkkenaffald mere pga. fedme.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #13 Dato: 31 Marts , 2009, 14:46 »
Åh Marianne jeg forstår det godt, bare en misforstået venlighed fra hendes side, det er svært at gå i flæsket på hende  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 31 Marts , 2009, 15:22 »
Wandas forslag med et Fodring Forbudt skilt synes jeg er kækt.  Hvis naboen så vil have en forklaring, stikker du hende den med dyrlægen og/eller fedme og dårlig æglægning.  Bolden er i hvert fald på hendes banehalvdel uden du behøver tage det op selv.  Det er jo det, der er svært.  Jeg er også konfliktsky; men jeg kunne vist godt klare dette her.

:)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk