Hvor gammel er din nabo? Og kommer hun også, når du ikke er hjemme?
Er der sådan lidt "hyggelig bedstemor" over jeres forhold, eller hvordan? Jeg ville jo godt nok føle mig invaderet af, at en "fremmed" bare kom og fodrede mine høns. Det er ligesom, når svigermor kommer og brokker sig over, at jeg ikke gør nok rent til hendes lille søn (!), og omvendt vil man måske gerne bevare et godt forhold...
Man må også erkende, at nogen mennesker er så langt uden for pædagogisk rækkevide at alle pæne tiltag er uden virkning. Her hjælper kun så direkte tale, at folk bliver fornærmede. Og det vil hun blive, for hun er jo - i sin verden - bare hjælpsom og gør som man altid har gjort med høns på landet. De var jo førhen ofte en slags skraldespand, ligesom grisen! Er du klar til at fornærme hende? Du risikerer, at det er resultatet uanset, hvor pænt du siger det. Man burde være ligeglad - det er jo, som Lisbet siger, dine høns(!), men nogen af os er jo frygtelig dårlige til at hævde vores ejendomsret.
Jeg tror på ideen om at forære hende nogle egne høns at gå op i - men kan hun passe dem? Eller kommer du også til det?
Et alternativ ville være at sætte lås på lågen og døren til hønsehus og gård, så hun ikke kan komme ind. Det vil selvfølgelig kræve en historie af en slags.. og her ville jeg uhæmmet digte en til lokalomigvelserne passende beretning om jeg ved ikke lige hvad (!) (Den hærgende ungdom, vandrende jagthunde, der kan åbne døre med slå for... men her er vi jo ude i de fantasifulde historier, som kan være svære at kontrollere).
Uanset hvad du gør: Du har min sympati. Det er et træls, træls problem.
Held og lykke
Storm-Olsen