Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: fast 'leverandør' af høns...?  (Læst 10553 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline If only What if Then what

• Passiv bruger
fast 'leverandør' af høns...?
« Dato: 07 Marts , 2014, 10:49 »
Hej

Søger en fast 'leverandør' af dejlige økologiske høns i Kbh.-området - nogen forslag?

www.opfinderi.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: fast 'leverandør' af høns...?
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2014, 11:55 »
Hej Morten, og velkommen til forum. Er det levende eller slagtede dyr du søger? :)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2014, 10:51 »
Hej Tanja

Tak.

Det er levende dyr - er begyndt at producere urbane, modulære og bæredygtige hønsehuse

hvis du er nysgerrig kan du se mere her:   
    http://if-only-what-if-then-what.dk/produkter/baeredygtigt-honsehus/index.html

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2014, 12:45 »
Ja, jeg har været inde og læse på jeres hjemmeside. Det er en fremragende idé med byhøns, men os garvede hønsemennesker har en masse spørgsmål til jeres hønsehus. Prøv at læse tråden her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=37273.0 Du skal ikke føle dig stødt over kommentarerne, men se det som et positivt tegn, at mange gerne vil hønsene det bedste, og måske har svært ved at gennemskue projektet/idéen i hønsehuset i flere etager. Hop endelig med ind i tråden og fortæl mere :)

Angående økologiske høns, skal du nok finde et rugeri. Det er meget få racehønseavlere der kan levere stabilt, og endnu færre der kører 100% økologisk. Det eneste rugeri jeg kender nær København er Danhøns, men om han leverer økologiske hønniker ved jeg faktisk ikke. http://www.danhons.dk/hons-og-kyllinger.html

Byhøns kunne også være dværghøns. De lægger ikke så store æg, og ikke så mange æg som hybridhøns (industrihøns fra rugerier), men de passer måske bedre ind i et lille hønsehus, er meget omgængelige overfor børn, larmer ikke så meget, og så er deres æg faktisk bedre ernæringsmæssigt set, i forhold til hybridernes store æg.
Venlig hilsen Tanja

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2014, 20:23 »
Hej Tanja

mange tak for svar.

Jeg har lige opdaget tråden, og har været derinde og besvare...

Hmm - danhøns - forhåbentlig ikke de samme som DanÆg - der jo nærmest lever af produktion af buræg! - jeg tjekker det ud.

og mange tak for info vedr. dværghøns - det skal helt klart med i betragtningen.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2014, 20:41 »
Jeg ville da synes at det kunne være federe at det var høns fra private avlere og ikke hybrider fra rugerier, men det er jo bare min mening
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2014, 20:44 »
helt enig, Lene...

Det skal jo også gerne være nogle private avlere der har nok høns - det er derfor jeg prøve at skabe kontakter herinde

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2014, 20:58 »
Problemet er at så skal man næsten have en fast aftale og om hvor mange der skal lægges til til de forskellige tidspunkter af året. For man skal kunne være sikker på man kan komme af med dem hvis det er en lidt større produktion man skal have i gang.

Gode Dværghøns der lægger mange og store æg er Dværg Wyandotter(især Guld sortbåndede), Dværg Welsumere og Dværg Maran.
Nogle kan godt have problemer med at de vil skrukke, som nogle ikke synes om og andre synes er sjovt da de så kan få nogle kyllinger.

Nogle af de lette racer i dværg kan også fint følge med i æglægningen, men æggene er knap så store. Noget man også må tage stilling til.

Vores stamme af Dværg Wyandotter lægger fint med æg selvom de ingen lys får om vinteren og går i uisoleret hus. Æggene har en størrelse omkring 55-58 gram hvilket er en meget pæn størrelse for en af de større dværghøns.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2014, 22:21 »
tak for indspark, Frank

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 Marts , 2014, 07:46 »
når du søger økologiske høns ksates du i armene på de store godkendte rugerier eller udlandet. sådan er det i danmark, ingen små hobbyhønse avlere har økostatus, og kan derfor ikk levere økohøns, heller ikke mig, selv om jeg fodrer rent øko, og altid har gjort, du skal overveje om du vil ha tillid til en avler uden ø mærke, og derfor ikke kan markedsføre dit projekt som øko. eller om du vil i armene på de store og være kontroleret økologisk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 10 Marts , 2014, 08:58 »
Eneste lille danske alternativ er vel Hellevadhønen. http://www.hellevadhoenen.dk/ Den bruges også i øko-besætninger, men jeg tror ikke at Jørn sælger høner klar til æglægning.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Marts , 2014, 11:03 »
hmm - mange tak for indsparkene...

Der må lige overvejes hvad der skal gøres... for vi er selvfølgelig interesserede i øko-høns, og samtidig interesseret i handel små grossister eller hobbyavlere...

Tak for det

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 10 Marts , 2014, 11:10 »
hmm - mange tak for indsparkene...

Der må lige overvejes hvad der skal gøres... for vi er selvfølgelig interesserede i øko-høns, og samtidig interesseret i handel små grossister eller hobbyavlere...

Tak for det
Husk, at langt de fleste hobbyhønseavlere har deres høns gående mere "økologisk" end de statskontrollerede økologer. Jeg fodrer ikke 100% økologisk, men mine høns har det noget bedre end de statskontrollerede økologiske hønniker der findes på markedet. Blot til info :).

(som en bekendt altid siger: jeg har en en flok geder gående på friland, som nyder tilværelsen, og jeg dyrker jorden uden at hælde gylle på den. Hos naboen er der 300 køer, jorden dyrkes med gylle opkøbt af en konventionel svineavler, og der bruges tonstunge maskiner til markarbejdet, som forringer jordens kvalitet. Han er statskontrolleret økolog, men mit landbrug er da mere "økologisk" end hans)
Venlig hilsen Tanja

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 10 Marts , 2014, 11:19 »
tanja her skal du korigeres, idet det primært er fodderet der skal være økologisk, og jeg kender ikke mange der køber økologisk foder, pga det er for dyrt jammer, det er jo et spørgsmål om holdning

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 10 Marts , 2014, 11:30 »
tanja her skal du korigeres, idet det primært er fodderet der skal være økologisk, og jeg kender ikke mange der køber økologisk foder, pga det er for dyrt jammer, det er jo et spørgsmål om holdning
Jeg tænker kun på, at mange opfatter alt "ikke økologisk" som værende lig med pesticider, tremmekalve, gylle, dyremishandling osv., og det er en skam, for sådan er det jo ikke. Jeg er stor tilhænger af økologi, men synes også at statskontrollerede økologiske bondegårde kan blive for store. Der er vel ingen tvivl om, at høner i en lille flok som min, med adgang til skovbund og friland, har det bedre end 4000 høner i samme flok hos en økologisk ægproducent. ;).

Det var et sidespring til tråden. Beklager.
Venlig hilsen Tanja