Der er jo rigtigt mange aspekter i det her, men det hele handler nok om penge i sidste ende. For der er ikke mange private som kan lave en billig høne ligesom industrien kan og slet ikke hvis der skal fodres med økologisk foder.
Og så er det penge igen, når dyret skal handles igen ud til slut ejeren, hvis den skal igennem et led mere ( If only What...) og folk vil i forvejen ikke give al verden for en høne, for de kan jo til hver tid (næsten) købe hybrider til 50-80 kr. pr. stk. eller få smidt en håndfuld udsætter hybridhøns i nakken.
Og når de bliver en forretning er der vel også moms osv. med i billedet.
Endvidere kan private heller ikke lave flere 1000 høner og ej heller stå tilbage med de 1000 vis af haner, som også kommer når man laver kyllinger.
MEN det kunne da være FEDT hvis der kom fokus på racehøns i stedet for at støtte industrien. For rigtig mange racer opfylder nemt folks behov.
I øvrigt var der engang en som kontaktede mig angående kyllinger til økologisk brug, jeg mener at det var Maran de var interesseret i, og jeg fortalte dem at mine dyr ikke er økologiske og godkendte til det. Og da blev svaret at så længe det var daggamle kyllinger, så var det i orden at bruge dem til økologi.
Jeg skal ikke kunne sige om dette er helt korrekt, men det var svaret jeg fik.