Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: fast 'leverandør' af høns...?  (Læst 10534 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: fast 'leverandør' af høns...?
« Svar #15 Dato: 10 Marts , 2014, 14:03 »
Der er jo rigtigt mange aspekter i det her, men det hele handler nok om penge i sidste ende. For der er ikke mange private som kan lave en billig høne ligesom industrien kan og slet ikke hvis der skal fodres med økologisk foder.

Og så er det penge igen, når dyret skal handles igen ud til slut ejeren, hvis den skal igennem et led mere ( If only What...) og folk vil i forvejen ikke give al verden for en høne, for de kan jo til hver tid (næsten) købe hybrider til 50-80 kr. pr. stk. eller få smidt en håndfuld udsætter hybridhøns i nakken.
Og når de bliver en forretning er der vel også moms osv. med i billedet.

Endvidere kan private heller ikke lave flere 1000 høner og ej heller stå tilbage med de 1000 vis af haner, som også kommer når man laver kyllinger.

MEN det kunne da være FEDT hvis der kom fokus på racehøns i stedet for at støtte industrien. For rigtig mange racer opfylder nemt folks behov.

I øvrigt var der engang en som kontaktede mig angående kyllinger til økologisk brug, jeg mener at det var Maran de var interesseret i, og jeg fortalte dem at mine dyr ikke er økologiske og godkendte til det. Og da blev svaret at så længe det var daggamle kyllinger, så var det i orden at bruge dem til økologi.

Jeg skal ikke kunne sige om dette er helt korrekt, men det var svaret jeg fik.

« Senest Redigeret: 17 Marts , 2014, 10:22 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #16 Dato: 10 Marts , 2014, 14:27 »
Måske tager jeg helt fejl, men mon ikke slutbrugeren (beboere i boligforeninger, andelsforeninger, ejerforeninger, måske endda grundejerforeninger) lægger mindre vægt på om hønsene af oprindelse er certificerede økologiske, og mere på, at de i deres nye liv som "baggårdshøns" bliver fodret/håndteret økologisk. Nærmest som havehøns...
Idéen er fortryllende, men jeg ser store praktiske udfordringer i selve hønseholdet. Det er jo ikke som at dyrke kartofler. Best of luck til de, som gør forsøget, de skal bare huske at der følger et stort ansvar med at holde husdyr.
Endelig synes jeg det måske kunne være godt hvis de enkelte brugergrupper fik kontakt til forskellige hobbyavlere som efter aftale kunne levere nogle høns. Det var så ikke længere en nøglefærdig løsning, som f.eks. denne http://www.hønsegården.dk/startpakke.htm  men til gengæld styrkede man måske netværket af små, nære hønsehold.
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline If only What if Then what

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 17 Marts , 2014, 09:43 »
Rigtig god information fa jer alle

Vi ønsker både høns og hønseholdere det bedste, vi ønsker, som sådan, ikke at tjene på hønsene og foderet, men bare sikre at folk får gode og raske høns, samt ordentligt foder

- men er der nogen af jer der kan levere høns? eller hvem skal man kontakte?

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 17 Marts , 2014, 17:28 »
det er jo lidt besværligt med transporten for ellers kunne vi nok fast levere økologiske høner til jeres projekt - men transporten over Storebælt er lidt dyr.
Sonja

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 17 Marts , 2014, 17:30 »
Måske var det en ide at præcisere mere på hvilke typer høns det skal være ?

Race (store eller dværg), hybrider eller andre blandinger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 17 Marts , 2014, 17:37 »
Jeg kender nu en del der kører rent økologi Ø-mærke eller ej. Der er jo præcist de samme problemstillinger med konventionelt foder som med konventionelle fødevarer (GMO, stråforkortere, sprøjterester mv)og så meget dyrere er foderet heller ikke.
Det er ærgerligt at transporten over Storebælt er for dyr for ellers kunne vi nok fast forsyne jer med de økologiske høner I skal bruge til jeres projekt.
Sonja

Offline If only What if Then what

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 17 Marts , 2014, 22:04 »
øv, Sonja - det ville have været rart... men synes heller ikke de små kræ skal fragtes så langt...

Jeg præciserer ingen racer, da vi egentlig ikke har forstand på disse, men mere tænker i ægproduktion, kød på dyret og størrelse... Jeg kunne forestille mig at vore kunder kunne ville have adgang til at vælge mellem mange forskellige høns, men om igen kunne et fåtal måske også være at foretrække...

- jeg er forvirret...

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 17 Marts , 2014, 22:28 »
Man kan jo fokusere på flere ting i valget af høns. Hvis areal og hus er af begrænset størrelse er små høns gode. Er det æglægning eller skal der også komme gode suppe/madhøns ud af det. Skal de være rolige og sociale - det kan være vigtigt hvis der er børn. Nogle racer er livlige andre mere "rolige". Endelig er er jo mange der har et engageret forhold til at avle de rene racer med udstillinger og standarder og som gør et kæmpe arbejde med at bevare racerne.
Her hos os har vi to typer vi har nogle æglægningshybrider som er udviklet til industrien, men som her lever under standard-økologiske forhold. Så har vi nogle krydsninger af en Lys Sussex og en kødhøne (som oprindeligt vist var en Plymouth Rock) det giver gode fyldige kyllinger på 1800-2000g som smager godt og som er middelgode æglæggere. Så det er gode kombinationsdyr. (De opfylder ingen standarder for raceudseende). I sidste ende skal man jo gøre op med sig selv hvad man ønsker.
Uanset hvad man vælger så skal de have ordentlige forhold - udeplads, beskyttelse og plads i hus, foder/næringssammensætning, sand/skrabemateriale, skaller, rengøring mv.
Held og lykke med projektet.
Sonja
Sonja

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #23 Dato: 17 Marts , 2014, 22:36 »
- jeg er forvirret...

Det er et godt tegn. Det sætter i hvert fald jeg pris på, da det indikerer at du/I vil det bedste med Jeres projekt, og ikke kun er inde for en hurtig fortjeneste.

Fortsæt blot med at stille spørgsmål. Det er en god måde at få flere involveret og giver en bedre mulighed for at få etableret mulige kontakter til eventuelle leverandører.

Held og lykke med projektet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #24 Dato: 17 Marts , 2014, 23:29 »
I bund og grund burde dem der skal have hønsene sætte sig lidt ind i de forskellige racer, så de kan finde ud af hvad de ønsker, så først skal der læses lidt op på det at holde høns. Dernæst kan man jo f.eks henvise til forum, så de kan efterlyse den slags høns de ender med at forelske sig i, og her kan de jo så komme med alle de spørgsmål der derefter kommer løbende. Hvis du ønsker en storleverandør, så er der kun industriens mange hybrider. Godt nok laver de mange forskønnende navne og beskrivelser af deres dyr, men om de lægger grønne, hvide eller brune æg er de stadig hybrider, og dem de kalder rigtige race-navne er ikke i nærheden af at være typiske racedyr.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 17 Marts , 2014, 23:42 »
 /o /o
Mvh
Erik Andersen

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #26 Dato: 18 Marts , 2014, 12:14 »
Projektet fortjener al mulig vind i sejlene, og det kan Nordeas projekt Det gode liv i byen måske hjælpe til. Nordea Fonden uddeler 100 mio kr (!). Ansøgningsfrist 24 april: www.nordeafonden.dk
Første skridt må være nogle pilotprojekter inkl et lille "hønseholderkursus". Hvad med AMU systemet, kan det måske inddrages?
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger