Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Saltsyre  (Læst 5936 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
Saltsyre
« Dato: 17 December , 2013, 22:31 »
Lad os tage en fornuftig og konstruktiv debat om saltsyre  /o

ikke noget mudderkast, men konstruktive indlæg  :)

JEG bruger saltsyre i hønsevandet ca pr 2½ - 3 md, hvorfor ?
fordi jeg har læst det er forbyggende mod div. involdorm og andet utøj..
Det skal siges jeg IKKE har hverken lus - blodmider - kalkben, så det er forbyggende ..
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
Sv: Saltsyre
« Svar #1 Dato: 18 December , 2013, 06:08 »
Jeg tør i hvert fald ikke, ikke lige nu , da jeg ikke kender til det andet end det jeg har spottet over de sidste par dage.

Ærligt, blev jeg lidt overrasket over at det er noget man kan bruge, og det må blive noget jeg skal sætte mig lidt mere ind i før jeg kan sige "for" eller "imod".

Men jeg vil glæde mig til at læse de erfaringer I har, omkring brugen af saltsyre.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 18 December , 2013, 07:07 »
I de syv år jeg har haft høns, har jeg aldrig oplevet ormeproblemer hos hønsene, og jeg forebygger ikke.

Saltsyrekuren blev så sent som for tre dage siden diskuteret i en anden tråd, hvor 'nimrod' i slutningen af tråden kommer med nogle fornuftige og konstruktive betragtninger om brug af saltsyre:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=36642.15
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 December , 2013, 08:40 »
Hej
ifl min dyrlæge kan man ikke forebygge. Dyr skal have orm. Man vurderer så om, at de har for mange, det kalder man ormetrykket. Den bedste forebygelse, er at hønsene lever under forhold, der gør at ormene ikke kan udvikle sig for meget og at så ormetrykket stiger.
Det gør man ved, at man ikke lader sine dyr gå for tæt. At man sørger for at holde det rent der hvor at dyrene går. Ellers kommer de til at optage ormeæg igennem føden. Sagt direkte Hvis at deres foder ligger i hønselort, spiser hønsene, de ormeæg de har udskilt.
Der er så vidt min dyrlæge er informeret ikke lavet nogen videnskablige forsøg der siger noget om at en ændring af ph-værdien skulle dræbe ormeæg eller orm.
Der er derimod lavet en masse forsøg omkring at en ændring af PH værdi er forebyggende imod blærebetændelse. Men det er vist ligemeget før høns. Det bliver brugt inden for humanmedcin.
Den bedste forebyggelse er at holde sine dyr rene og give dem gode forhold.
Og hvis at det virkelig skulle gå galt. Så skal de altså have den rigtige medicin og ikke noget som man ikke har hold for virkelig virker . Det er efter min mening ikke fair over de dyr som leverer os æg og masser af underholdning.

Vh Laila

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #4 Dato: 18 December , 2013, 09:23 »
Jeg har brugt det enkelte gange, og vil nok bruge det igen, hvis jeg har mistanke om orm.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 December , 2013, 15:38 »
Tak Helle  8)

Er der nogen der har hørt om saltsyre kuren som har referencer der ikke kommer her fra forum?
En eller anden form for dokumentation, test eller lign. ?

Jeg kan ikke rigtigt have når noget er helt uvidenskabelig, udokumenteret og ulogisk  ;D dermed ikke være sagt at gamle husråd aldrig virker, for det er der trods alt mange der gør, men der er altså også fusere.
I mit hoved er saltsyre blandingen lige så virksom og/eller skadelig som at drikke cola.
Jeg drikker en del cola og jeg har ikke orm, meeeen derfra også til at konkludere at det er grunden er nok lidt ...  :-X
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #6 Dato: 18 December , 2013, 15:53 »
Jeg har givet mine saltsyre af to omgange og Cola een gang- alle har drukket uden tøven af begge dele, men de foretrækker havedammen i dagtimerne uanset tilsat syre eller ej................ :P Jeg har, på det kun halve år med høns igen, ikke set tegn på orm?? På så kort tid vil jeg ikke vove at komme med input om forebyggende effekt, men det har tydeligvis ikke skadet............... Jeg fortsætter uden tøven.
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #7 Dato: 18 December , 2013, 16:08 »
Jeg stoler ikke på min dyrlæge. Hun slog min hunkanin ihjel, samt alle hendes unger. Jeg tog dem med til dyrlægen fordi jeg så at hun var syg. Lægen fandt ingen fejl, på trods af at den blev meget grundigt undersøgt med røntgen og hele molevitten. Men hun gav den for en sikkerheds skyld en indsprøjtning med antibiotika og smertestillende.

Nogle dage efter var den død.

Hun vil sikkert også sige at det kun er hendes medicin der virker.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 December , 2013, 21:18 »
Det var da en virkelig kedelig oplevelse Tina, forhåbentligt har du fundet dig en ny dyrlæge du kan stole på.
jeg forstår slet ikke hvad det har med ormekure at gøre ?
Mener du at fordi din dyrlæge er menneskelig og lavede en fejl, så kan du ikke stole på hendes evt. råd om ormekur  ??? ??? ?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 December , 2013, 21:19 »
Ja. Jeg stoler ikke på dem.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 December , 2013, 21:37 »
Man kan jo ikke kategorisere og dømme dyrlæger som "dem" ud fra én dyrlæges ene fejl  :o ligesom humane læger er det jo rigtige levende mennesker der også laver fejl ...

Hvad er det så der gør at du har tiltro til saltsyre kuren?
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 December , 2013, 21:54 »
1. Jeg kan se at dyrene ikke lider p.g.a. behandlingen.
2. Der er ingen tegn på orm når de har fået det.
3. Oplevede at alle orm i jorden kom op da drikketruget var blevet sat skævt og væsken kom ud lige så stille. Om det var selve syren eller den reaktion det giver, det ved jeg ikke. Men kunne være spændende at lave et eksperiment.
4. Et helt naturligt stof. F.eks. Består almindelig salt af reaktionen af saltsyre og natriumhydroksid.
« Senest Redigeret: 18 December , 2013, 21:57 Fra TosseTina »
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 18 December , 2013, 22:01 »
I mit hoved er saltsyre blandingen lige så virksom og/eller skadelig som at drikke cola.
Jeg drikker en del cola og jeg har ikke orm, meeeen derfra også til at konkludere at det er grunden er nok lidt ...  :-X

Det havde du nok ikke skrevet hvis du havde fulgt med i tidligere tråde om emnet, for så ville du være klar over at det du skriver er sludder.
Jeg er bekendt med at andre laver sammenligninger med Coca Cola, men det gør det ikke til mindre sludder.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 18 December , 2013, 22:06 »
Er der nogen der har hørt om saltsyre kuren som har referencer der ikke kommer her fra forum?
En eller anden form for dokumentation, test eller lign. ?

Så vidt jeg husker linkede du selv til en reference hvor saltsyre var brugt i et eksperiment omhandlende bekæmpelse af andre former for parasitter forleden.

Jeg har også surfet nettet men ikke fundet referencer af videnskabelig karakter. Jeg har fundet et hav af ikke videnskabelige referencer men det er primært vedrørende alternative behandlinger mod parasitter i MENNESKER.
Mvh
Erik Andersen

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 December , 2013, 22:22 »
Citér
1. Jeg kan se at dyrene ikke lider p.g.a. behandlingen.
2. Der er ingen tegn på orm når de har fået det.
3. Oplevede at alle orm i jorden kom op da drikketruget var blevet sat skævt og væsken kom ud lige så stille. Om det var selve syren eller den reaktion det giver, det ved jeg ikke. Men kunne være spændende at lave et eksperiment.
4. Et helt naturligt stof. F.eks. Består almindelig salt af reaktionen af saltsyre og natriumhydroksid.

1. Nej hvorfor skulle de dog lide, medicinske ormekure giver heller ikke lidelser - de afhjælper dem  ;)
2. var der tegn på orm før de fik det?
3. orm kommer op af jorden bare man hælder alm. postevand på
4. Det er skam absolut naturligt, mavesyre består af saltsyre  ;)

Ideen med tråden var vel at prøve at finde evidens for om saltsyre har en effekt eller ej?
uden effekt kan man ej benævnes en behandling  ;D så det væsentlige er jo om dine fjer havde orm før kuren og ingen efter ?

@pilegaarden - joeh det ville jeg så nok, for det har jeg  8)
cola har lavere ph end den blanding der anbefales i kuren, ergo kan man konkludere at det nok ikke ætser dyrene == ikke skader.
Man kan også konkludere at det nok næppe har nogen generelt ph-sænkende effekt (som nogen har hævdet) i dyret at indtage det da ph er højere end mavesyrens egen ph.
Dvs at en eventuel effekt kommer af selve stoffet, det er naturligt forekommende i dyrene i forvejen så at tilføre så små ekstra mængder kan næppe have nogen effekt(min personlige holdning), men det er vel det vi forsøger at diskutere om det har?
og at konkludere at jeg ikke har orm fordi jeg drikker cola er nøjagtigt lige så videnskabeligt som at sige man aldrig har haft orm fordi man bruger saltsyrekuren, hvilket vil sige meget, meget lidt videnskabeligt  ;)

Og linket var omkring saltsyre til forebyggelse af Coccidiose , personligt tænker jeg at det har effekt fordi smitten sker via vandet og at mikroorganismerne er følsomme overfor saltsyre i vandet - altså den omvendte effekt af hvad vi er på jagt efter.
« Senest Redigeret: 18 December , 2013, 22:31 Fra nimrod »
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat