Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Saltsyre  (Læst 5930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Saltsyre
« Svar #30 Dato: 19 December , 2013, 22:35 »
Martin

Gider du lige gå tilbage i dit indlæg Svar #25 og trykke på 'Rediger' knappen og så fjerne al afstand mellem det sidste bogstav i din tekst og den lille '/' du har sat laaaangt nede i dit indlæg.

Takker.
Mvh
Erik Andersen

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 19 December , 2013, 22:36 »
Jeg er lidt uenig i alle jeres regnen frem og tilbage med saltsyre. Og jeg er ganske overbevist om at drikkevandet fortsat har en pH meget tæt på 7 efter tilsætning af 2 promille 30% saltsyre.
Har ikke prøvet kuren. Har ikke haft brug for det. Men ville nok være tilbøjelig til at give det et forsøg, hvis der skulle vise sig tegn på orm.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #32 Dato: 19 December , 2013, 23:01 »
Jeg er lidt uenig i alle jeres regnen frem og tilbage med saltsyre. Og jeg er ganske overbevist om at drikkevandet fortsat har en pH meget tæt på 7 efter tilsætning af 2 promille 30% saltsyre.

Jeg tror du har fuldstændig ret. HVIS kuren har en virkning, må det være fordi den lille smule saltsyre der kommer med drikkevandet ned i tarmsystemet er i stand til at øge koncentrationen af mavens naturlige indhold af saltsyre, og derved skabe et let forsuret miljø.

Så læg ikke for meget vægt på regnestykket længere oppe. Det var udelukkende lavet for at sætte det hele i forhold til den tidligere reference til forsøg med saltsyre mod Coccidiose. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone

• Bruger
« Svar #33 Dato: 20 December , 2013, 08:01 »
Rødkål..  /o I ved, den eddikesyltede slags, som vi altid har tilovers efter en god middag med flæskesteg. Jeg hader, når det står og lugter i køleskabet, så hønsene får det. Og de er vilde med det! Måske er der lidt virkning i det - måske ikke.. Bare en tanke  ;)   
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #34 Dato: 20 December , 2013, 13:47 »
Efter min udregning må pH værdien ligge på 2.5 højere når syren er blandet med vand. Nu ved jeg ikke hvilken pH værdi  30 % Saltsyre har, men hvis den har f. eks. 1.5 så bliver opløsningen på 4.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 20 December , 2013, 20:23 »
Skal vi ikke lige blive enige om pH'en.
Der tilsættes 2ml 30% saltsyre (HCl) med en densitet på 1,15 kg/L til 1 L vand.
Dette giver 0,002L×0,3×1,15kg/L= 0,00069kg HCl = 0,69g HCl.
Saltsyre har en molvægt på 36,5g/mol, hvilket giver;
0,69g/(36,5g/mol) = 0,0189mol HCl
Dette giver en saltsyrekoncentration på 0,0189mol/L. Da vi jo regner på en liter af blandingen.
Da saltsyre er en stærk syre antages koncentration af protoner at være lig koncentration af HCl. Derfor er pH'en;
pH=-log(0,0189)=1,7.
Altså har blandingen en pH på 1,7!
« Senest Redigeret: 20 December , 2013, 20:28 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #36 Dato: 20 December , 2013, 23:28 »
@ Mette

Jeg er ikke uddannet kemiker, så jeg skal ikke udfordre dine beregninger.  ;D

Men måske du lige kunne hjælpe med at 'begrave' eller bekræfte alle udsagn omkring at Coca Cola skulle have cirka samme virkning som saltsyrekuren.

Jeg fik fra Carlsberg (som producerer og distribuerer Cola i DK), oplyst at indholdet af fosforsyre i Cola var 0,54 g/L.

Mvh
Erik Andersen

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 21 December , 2013, 03:39 »
Det er ikke nemt, når vi ikke engang kan blive enige om pH ændring. Men du laver en regnefejl da det kun er     H + som giver syren.
Men jeg bruger en meget mere enkel regnemetode, som jeg lærte da jeg gik i skole. Den kan også ses mange steder på nettet bla. her http://www.dettmaring.dk/fysikogkemi/ph2.htm
Den går meget enkelt ud på at har man 1 liter syre med værdien 1, og tilfører vand til 10 liter så har man en opløsning med pH værdien 2. Hælder man mere vand i indtil man har 100 liters opløsning så er værdien på pH 3. Hælder man yderligere vand i, så man står med 1000 liter er værdien 4 osv.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #38 Dato: 21 December , 2013, 06:17 »
Al sygdom kommer (næsten) altid fordi der er ubalance i forholdene, såsom fugt, træk, dårlig fodring og ikke mindst alt for lidt plads.

Selvfølgelig kan man også få syge dyr ind, hvis man ikke lige er obs. på det, og der kan også komme smitte fra vilde fugle.

Om saltsyre virker eller ikke virker, skal jeg ikke gøre mig klog på, andet end at rigtig mange due - og hønsefolk bruger det.

Om det er skadeligt eller ej, skal jeg heller ikke gøre mig klog på. Men det er vel ikke værre end når folk bruger staldshock i tide og utide, samt bruger medicin og ormekure uden om dyrlægen. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 21 December , 2013, 16:54 »
@ Erik

Med den koncentration af phosphorsyre vil pH'en være omkring 2,4, forudsat at der ikke er andet, der påvirker pH'en. Hvorvidt den har en effekt ved jeg ikke. Men det ved jeg heller ikke om saltsyre har. Der skal nemlig kun være under et halvt gram kalk i systemet for neutralisere saltsyren. Her har jeg regnet på et indtag på 3dl/dag, tror ikke det er helt galt.

@ Tina

Da jeg ikke regner i gram men i mol (antal molekyler), vil koncentration af protoner være den samme som koncentrationen af tilsat saltsyre. Der kommer en proton for hvert saltsyre molekyle. I dit link er der bare en forklaring af hvad pH er. Da du ikke har pH'en for en 30% saltsyre, kan beregningen desværre ikke rigtig bruges i dette tilfælde.
Mvh Mette

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 21 December , 2013, 17:20 »
Så må vi jo have fat i indikatorpapir der kan måle meget surt, for at finde ud af om jeg skal have skolepengene tilbage.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline ncj

• Bruger
« Svar #41 Dato: 21 December , 2013, 17:30 »
En digital ph meter koster jo ikke alverden. ;-).Eller 400 stiks lakmus til under 50 kr..
« Senest Redigeret: 21 December , 2013, 17:41 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 21 December , 2013, 18:58 »
1. Min kanin led meget p.g.a. Dyrlægens medicin og ungerne fordi moderen ikke kunne tage sig af dem.
2. Ja.
3. Jeg har selv aldrig set en mængde orm komme op af jorden fordi almindeligt vand står og drypper.
4. Dyrlægens medicin er giftigt.

Hvordan kan du afgøre at kaninen døde som følge af medicinen, og ikke fordi den kom for sent til dyrlæge og dermed ikke stod til at redde?

0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #43 Dato: 21 December , 2013, 19:01 »
Dyrlægen synes ikke den var syg. Det var mig der havde set det. Det medicin den fik gjorde den fuldstændig vims, så den ikke kunne stå el gå mere.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #44 Dato: 22 December , 2013, 00:05 »
@ Erik

Med den koncentration af phosphorsyre vil pH'en være omkring 2,4, forudsat at der ikke er andet, der påvirker pH'en. Hvorvidt den har en effekt ved jeg ikke. Men det ved jeg heller ikke om saltsyre har.

Den pH værdi matcher hvad jeg har set tidligere for Cola. Jeg har set 2,4, 2,5 og 2,9. Men lad os bare holde fast ved dine 2,4.

Diskussionen omkring brugen af saltsyrekur har tidligere givet indspil om at man lige så godt kunne give dem Cola, da der ikke var nogen forskel.
Jeg tror at det nu, for selv de mest hardcore non-believers, må være indlysende, at Cola-kortet kun må spilles efter at man har iført sig narrehatten.  ;) ;)

Det beviser naturligvis ikke at saltsyrekuren virker. Der er dog stærke indicier om en effekt.

Det kunne være fantastisk om der faktisk blev lavet et videnskabeligt forsøg.

Hmmm... Min datter læser til dyrlæge på KU og min svigersøn (samme datters mand) læser til biolog samme sted. Måske man kunne 'invitere' dem til at kigge på noget sådant som speciale. Et tværfagligt speciale.  ::)
Mvh
Erik Andersen