Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsenes dagligdag  (Læst 3826 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
Hønsenes dagligdag
« Dato: 04 November , 2013, 14:31 »
Med inspiration fra GokkeLotte vil jeg i den her tråd skrive om hønsenes dagligdag.

Men først en præsentation af hønsene.

Gården bebos af 5 damer  :)

De 3 er dværg orpington fra slutningen af april og er for 14 dage siden begyndt æglægning og der går nu ikke en dag uden mindst 2 æg  /o

De sidste 2 er købt som dværg orpington, men de er godt nok noget større end de andre, så nu har vi orpington i stor  :)

De første orper der flyttede ind, var oprindelig 4, men en morgen kom manden ind og sagde "Du har en orange hane der står og galer" - vist nok lige som engammel veteranbils horn  :laugh:. Naboerne havde sagt, at det var ok med høns, men haner ville de helst ikke se/høre.

Nu var gode råd dyre. Vi syntes, at det ville være træls at skulle aflive ham. Han var en meget rolig, tillidsfuld og nysgerrig hane, så han blev foræret til en dagplejer, som gerne ville have en hane til deres høns.

Han havde det godt der, og voksede sig til en fantastisk flot hane  /o. Desværre syntes manden ikke at det var sjovt at blive vækket kl 5 om morgenen, så han har nu måttet lade livet  /d

De 3 damer som nu var tilbage, skulle flyttes til deres nuværende gård og hus. Vi havde hegnet inde i 90 cm højde - det burde være nok, troede vi.

Vi ville gerne have dem på pind 1. aften og det ville de ikke, så så gik den vilde hønsejagt. Det endte med at sorte fløj ud af gården, og hvordan er det så lige at man fanger dem.

Ja, jeg fik fat i dem, men det kostede en tur i buskbommen - plask. Lige på maven  *s. Op igen. Hun skulle ikke have den sejer, og det blev da også mig der vandt  :laugh:

De andre havde lugtet lunten, så de forsøgte også hønens flugt ud af hønsegården, men jeg var heldigvis hurtigere denne gang og i løbet af 5 min var de sidste indfanget og kommet i hus  :D

Nå, arbejde kalder. Fortsættelse følger. Håber i tager godt i mod tråden  :)
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Ilse B

• Passiv bruger
Sv: Hønsenes dagligdag
« Svar #1 Dato: 04 November , 2013, 17:52 »
Hyggelig tråd, vil klart følge med i den :)
Du skriver at naboen ikke vil have at I har hane, det skal de vel ikke bestemme ? Man skal naturligvis overholde reglerne som hvor tidlig der må være hanegal om morgenen, men ellers er det vel ok, eller hvad?
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #2 Dato: 05 November , 2013, 11:49 »
 *f Det gælder måske generelt for Orpingtonhaner, uanset størrelse, at de lyder som en Ford-T som unge galeudøvere? Her har vi selv moret os vældigt over det- nu galer han tydeligt og længe dog stadig med dyb stemme= ikke skingert..........  :)
 Hold da op- over 90cm`s hegn  :o Jeg har jo kun de store, og de hopper højst halvdelen......... "flyvning" foregår med delvis jordkontakt og delvist 5- 10 cm over jorden  ;D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 November , 2013, 12:44 »
Du skriver at naboen ikke vil have at I har hane, det skal de vel ikke bestemme ? Man skal naturligvis overholde reglerne som hvor tidlig der må være hanegal om morgenen, men ellers er det vel ok, eller hvad?

Vi må gerne have hane, men fravalgte det før de sagde noget. Jeg sover meget let, så at blive vækket kl 5-6 om morgenen vil ikke gøre det bedre.

Men de var nu lidt "stramme" i betrækket da vi nævnte høns. De mente at de stod i servitutterne for vejen, at vi ikke måtte have høns. Vi havde læst servitutterne, og det eneste sted hvor der stod om forbud af at holde høns og kaniner m.m, var under erhvervsvirksomhed! Derudover havde jeg spurgt kommunen og de havde givet tilladelse. Og så var det ok  ;)

De fortalte desuden, at vi måtte have op til 30 høns! Ellers blev det erhverv. Altså præcis det samme som vi havde læst i servitutterne. De har i øvrigt selv kanin, så hvis vi ikke måtte have høns, skulle de vel også af med kaninen  ;)

Jeg blev også noget overrasket, da den tog flugten ud over hegnet, så nu er det oppe i 180 cm i gården. De har dog ikke fløjet så højt siden. De har dog flasket op på hegnet ind til min mands "vinmark". Druerne var åbenbart meget fristende  :laugh:

De er heldigvis holdt op med det, efter druerne er væk.

Ellers er den del af haven de må gå i kun hegnet inde med 90 cm, og det har de ikke forceret endnu  /o

Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 November , 2013, 14:00 »
180 cm? Jeg troede slet ikke orper kunne hoppe, flyve så højt :o
Jeg har fundet ud af, at mine høns ikke forsøger at komme over trådhegn. I sommers ville de ind i havestuen, så jeg satte højere og højere forhindringer op, men de sprang bare over. Så satte vi et 30 cm højt gitter op ( fra en gammel gril) , det stod de at kiggede igennem resten af sommeren, og forsøgte ikke en eneste gang at forcere det!
Det var måske en ide?
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 November , 2013, 14:13 »
De flyver heldigvis ikke mere. Hegnet er for at holde evt rovdyr ude, når hønsene er lukket inde i gården ;)

Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline PatrickA

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 November , 2013, 14:42 »
hjælp :S er helt ny herinde og ved ikke lige hvor jeg slår spørgsmål osv. op..
men jeg vil gerne have 2-3 høns. mener nok den hedder isa Brown, (som "kælehøns")
ville gerne finde noget i Nordsjælland. håber der er nogen som kan hjælpe mig :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 05 November , 2013, 14:47 »
Hej Patrick og velkommen,

Jeg har sendt dig en personlig meddelelse
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 November , 2013, 14:48 »
hjælp :S er helt ny herinde og ved ikke lige hvor jeg slår spørgsmål osv. op..
men jeg vil gerne have 2-3 høns. mener nok den hedder isa Brown, (som "kælehøns")
ville gerne finde noget i Nordsjælland. håber der er nogen som kan hjælpe mig :)

Prøv at oprette en "søgesannonce" i markeds/annonce-afdeling..........  :) Det giver mere respons- måske......... De fleste herinde har racehøns
www.DFfR.dk

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 November , 2013, 23:37 »
Videre præsentation af damerne:

De har fået navnene: sorte (er vel egentlig blå), frk. Nysgerrig og Kylle.

Sorte fik navnet fordi den så lidt sort ud, ja jeg vidste vel ikke at den nærmere var blå  *e Her hen over efteråret har den fået nogle orange fjer på halsen. Hun er en meget nysgerrig høne. Altid fremme i skoen, det kunne jo være at der er noget guf i vente  <P Hun er i øvrigt den høne som lagde mig flad i buskbommen første aften...  *f
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 November , 2013, 23:40 »
Frk. Nysgerrig. Ja hun var bare den der var mest nysgerrig fra starten af. Det er i øvrigt føre hønen. Hun har fra starten været den der kaldte dem til ro om aftenen. Ind i huset, ud af huset, kalde. Ned af stigen, kalde. Ind i huset, ud af huset og kalde. Og det bliver hun så med til de alle er kommet på plads  *f Skønne frk. Nysgerrig. *p
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 November , 2013, 23:43 »
Kylle. Hun ligner lidt Frk. Nysgerrig, men har randtegnede hals fjer, og har bål fjer på bagkroppen. Også en skøn, nysgerrig høne, men selvstændig, og vil ikke altid gøre som førehønen siger. I seng?? Nej, ikke endnu  :P  ::)

(Om betegnelserne er rigtige ved jeg ikke men mon ikke det er til at forstå  ;) )
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 November , 2013, 12:51 »
Kønne fjer du har  :)
www.DFfR.dk

Offline Dorthe FR

• Passiv bruger
    • Kennel Fálkastjörnu
« Svar #13 Dato: 07 November , 2013, 13:00 »
Sikke dog nogle herlige hønsepiger, du har, Tine   :-*
De bedste hilsner, Dorthe

Ejet af (og det er ikke en trykfejl...) 1,3 islandske fårehunde samt 0,1 border collie.
Havde dværghøns fra 1970 til 2005, og nu er beslutningen truffet om atter at berige matriklen med fjerede væsener i foråret 2014 :)

Medlem af Maranklub DK - www.maranklub.dk

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 November , 2013, 08:49 »
ejjjjjj hvor har de udviklet sig flotte
Tydligt at se deres far en blårandet hane har givet flotte farver videre
 Og er næsten hundred %  at deres mødre er guldsømmet orp
dejligt at følge deres liv ..............
glæder mig til at følge deres færd
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn