Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stålskur til hønsene?  (Læst 27178 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #15 Dato: 29 August , 2013, 07:06 »
 ::) Der anbefales at støbe fuldt fundament under, men vi regner med at de 6 punkter i rammen skal fæstnes i cement med tentorpæle. Det kommer til at stå på "et lidt for stort" rionet..........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #16 Dato: 29 August , 2013, 07:25 »
Det er i hvert fald vigtigt at lave et ordentlig fundament. Vores skur blev rejst for mange år siden, inden der blev tænkt på høns, og skuret er pladseret på et meget fint lavet træfundament, med det resultat, at vi nogle gange har haft rotter til at lave motorveje under gulvet og der er også gnavet et enkelt hul i de 4 cm tykke brædder. Jeg har derfor rottemand på besøg to gange om året for at lægge gift. Jeg overvejer, om man kan lægge volierenet oven på gulvet inde i skuret <A.

Jeg ved godt, at du siger, I ikke har rotter på Fanø - heldige jer - men det er nu rart at få lavet det hele perfekt, når man alligevel skal starte fra bunden.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #17 Dato: 29 August , 2013, 09:20 »
 <J Tjaa jeg sidder lige nu og skal vælge den endelige, langtidsfunktionsdytige, holdbare løsning............ øv at ugens "DU HAR VUNDET PÅ DANSKE SPIL.DK" kun drejede sig om 42 kr................... ::) :P
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #18 Dato: 29 August , 2013, 12:44 »
Lige pt er det usikkert om vi overhovedet får det hjem  :o - der var åbenbart kun et enkelt på lager- måske allerede solgt  :blank:
Uanset kommer den nye bolig til at hedde Motley Crue (speget/blandet flok/et band) Storfan er jeg ikke af bandet  ;), men de spillede med fin energi : http://youtu.be/1XHcPYorSJw  :laugh: I dag kan jeg bedre lide klassisk, sydamerikansk musik(salsa/rumba) og gl. dags jazz/blues......... men navnet er passende. Det bliver dog stavet Motley Crew.................. :police:
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #19 Dato: 17 ſeptember , 2013, 08:10 »
Må vi ikke se nogle billeder af stålskure-hønsehusene?
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #20 Dato: 17 ſeptember , 2013, 08:20 »
Vores kommer op i weekenden- hvis ellers vinden lægger sig............ Vi er indtil nu forsinkede pga den voldsomme regn  >:( Det er ret håbløst at støbe rammen fast i styrtregn, men jeg tør godt love billeder og mange af dem  :laugh:
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #21 Dato: 22 ſeptember , 2013, 09:30 »
Nu ligger bundrammen klar, så i dag skal pæleboret igang. Rammen bliver fæstnet i 8 punkter..... min mand syntes, at de 6 anbefalet som alternativ til helt fundament, var for lidt  :) DMI lover næsten vindstille i næste uge, så nu kommer skuret helt sikkert snart op  *y Jeg regner med, at den tiloversblevne støbemix skal fordeles i bunden og stampes, inden strandsandet kommer på.
 I alle ledige timer spekulerer jeg på selve indretningen- det bliver lidt tricky at lave flytbare moduler, som kan komme gennem skydedøren og samtidigt stå helt stabilt  ::) ALLE dele skal kunne tages ud til rengøring evt. udskiftning, hvis der kommer blodmider eller andet kryb ind.......... Trailerpladerne bekymrer mig ikke hygiejnemæssigt, men der skal jo pæle til at bære dem/fæstne dem i og på+ flere pæle til at bære siddepindene...... To x lampeolie + kalk inden endelig montering gør forhåbentlig en forskel  *k
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #22 Dato: 24 ſeptember , 2013, 13:45 »
Ideer kan komme om natten, når man bliver vækket af månelys  :)
Min trailerplade (fødselsdagsgave) er 125x 250- den står pt på to mindre savbukke som lætag i dagtimerne......... Det fik mig til at udtænke en plan om to længere savbukke, altså med 3 sæt skråben, til at holde pladen i trillebørshøjde i skuret men denne gang i længdereteningen. Mellem første og andet bensæt på hver kan der så monteres siddelægter. Dette bliver lavet nu til venstre i huset.........
 Bundrammen er bred nok til, at der kan monteres høvlede lægter til at bære siddepinde i øverste etage- afstand fra lægte til selve stålvæggen bliver + 5 cm., så der burde være plads til højtryksspuling- hvis ikke det er nok, kan de få lægter jo bare skiftes....... plade + bukke kan løftes ud af skydedøren i enkeltdele  :D
 Mht senere udviddelse bliver denne del lukket med trådbeklædte rammer/låger oppe og nede. Den anden afdeling(til højre/de små og dværgenes) bliver så kun 1 m. dyb men lige så lang- det med dybden skal passe til trillebør imellem enhederne. Så er der over 6kvm til de store med både over og underetage og 5 til de mindre høns via en rampe fra pladen til bunden- faktisk ok til 4 stammerum i sommerhalvåret, hvis 1.salsbeboerne er lette nok  ;D
 Uanset er det vigtigste med- jeg kan alene løfte alt ud til hovedrengøring på nær trailerpladerne  /o
Gennemlæste lige teksten  :laugh: :laugh: Der skal nok komme billeder som bedre forklaring til evt. interesserede.......  :P Redekasserne tør jeg ikke engang forsøge at beskrive skriftligt  <A De skal vist bare ses.......
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #23 Dato: 24 ſeptember , 2013, 15:08 »
Ideer kan komme om natten, når man bliver vækket af månelys  :)
Min trailerplade (fødselsdagsgave) er 125x 250- den står pt på to mindre savbukke som lætag i dagtimerne......... Det fik mig til at udtænke en plan om to længere savbukke, altså med 3 sæt skråben, til at holde pladen i trillebørshøjde i skuret men denne gang i længdereteningen. Mellem første og andet bensæt på hver kan der så monteres siddelægter. Dette bliver lavet nu til venstre i huset.........
 Bundrammen er bred nok til, at der kan monteres høvlede lægter til at bære siddepinde i øverste etage- afstand fra lægte til selve stålvæggen bliver + 5 cm., så der burde være plads til højtryksspuling- hvis ikke det er nok, kan de få lægter jo bare skiftes....... plade + bukke kan løftes ud af skydedøren i enkeltdele  :D
 Mht senere udviddelse bliver denne del lukket med trådbeklædte rammer/låger oppe og nede. Den anden afdeling(til højre/de små og dværgenes) bliver så kun 1 m. dyb men lige så lang- det med dybden skal passe til trillebør imellem enhederne. Så er der over 6kvm til de store med både over og underetage og 5 til de mindre høns via en rampe fra pladen til bunden- faktisk ok til 4 stammerum i sommerhalvåret, hvis 1.salsbeboerne er lette nok  ;D
 Uanset er det vigtigste med- jeg kan alene løfte alt ud til hovedrengøring på nær trailerpladerne  /o
Gennemlæste lige teksten  :laugh: :laugh: Der skal nok komme billeder som bedre forklaring til evt. interesserede.......  :P Redekasserne tør jeg ikke engang forsøge at beskrive skriftligt  <A De skal vist bare ses.......

Jeg tror altså du bliver nødt til at tage nogle billeder af det bygningsværk,, det er ikke lige til at se for sig,,, så kom frisk ud med kameraet.  <+
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #24 Dato: 24 ſeptember , 2013, 16:18 »
 :laugh: Jeg kunne godt selv se at forklaringen ikke er forståelig for andre  :-[ Min mand lavede den her:  :o ??? indtil han så tegningen, som jeg ikke kan sætte ind. Billederne kommer uanset, men min mand har opgivet mere fundamentramme for i dag og drikker øl med vennerne  /2 ............. Bundrammen driller  >:(
 Der går nok weekenden med før hønsene kan flytte ind...........  ::)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #25 Dato: 27 ſeptember , 2013, 09:02 »
Vi fejrede med møre wienersnitzler i aftes  :)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #26 Dato: 27 ſeptember , 2013, 09:03 »
Nu mangler der "kun" skydedøren, bund og indretning  ;)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #27 Dato: 01 Oktober , 2013, 09:15 »
Skydedøren virker nu, men skal dog have lidt hjælp for at lukke helt tæt til.............

Rampen til trillebør blevt støbt igår, og jeg legede med en dekoration i div. sten........ billede følger, når min mand er færdig med at save udgangshul- det larmer da helt vildt  :o De ret skarpe kanter bliver dækket af de der skumfiduser til rørisolering. Min mand ville lave en fin træinddækning, men jeg vil helst have noget, der nemt kan skiftes ud ved utøjsangreb........ resten kan jo bare højtrykrenses.

Vi skal have en løsning mht. lemmen- nogle ideer?  <+ Links til en løsning i metal modtages med kyshånd  :-*  /o
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Dorthe FR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
    • Kennel Fálkastjörnu
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #28 Dato: 01 Oktober , 2013, 13:13 »
Hej GokkeLotte  :D

America har en aluminiumslem - måske dén kunne være interessant for dig?

Gå ind på www.america-thisted.dk , klik på 'Fjerkræ' og dernæst 'Diverse inventar', så kommer alu-lemmen som et af de første produkter  :)
De bedste hilsner, Dorthe

Ejet af (og det er ikke en trykfejl...) 1,3 islandske fårehunde samt 0,1 border collie.
Havde dværghøns fra 1970 til 2005, og nu er beslutningen truffet om atter at berige matriklen med fjerede væsener i foråret 2014 :)

Medlem af Maranklub DK - www.maranklub.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #29 Dato: 01 Oktober , 2013, 13:18 »
Tak Dorthe  :D Har lige bestilt sammen med en varmeplade og en ekstra fodertønde...............
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk