Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stålskur til hønsene?  (Læst 27179 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Stålskur til hønsene?
« Dato: 26 August , 2013, 13:35 »
Kan man bruge et stålskur, eller bliver hønsene generet af larmen fra regn, hagl osv...........?

Mange har skrevet om unødvendigheden af isolering, så den del burde være ok!?

Rengøring er jo nem mht glatte stålplader.........

Måske ikke just den mest charmerende løsning  ::), men hurtig og nem for min mand.......  :)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #1 Dato: 26 August , 2013, 14:29 »
Der er der lidt delte meninger om ;), men prøv at læse denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=31122.15
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #2 Dato: 26 August , 2013, 15:23 »
Tak for svar Tanja  :) Der er ingen rotter på Fanø, og dette skur har ventilation(ikke træk) hele vejen rundt i toppen af sidevæggene!?? Der "burde ikke" dannes så meget kondens..........

Det er bare så fristende med 12kvm rengøringsvenlige stålplader. Farven er "sølv", så der bliver ikke kalket for lysets skyld  ;) Gad vide om det er nødvendigt, hvis man højtryksspuler et par gange om året  ::) Min sandstrøelse er allerede iblandet Hermexcide, savsmuldet i redekasserne ligeså..............

Vi har en masse lange, afbarkede, nu tørre grene, som nu har fået lampeolie to gange til en del af indretningen  ::) :angel: (min mand er lidt træt af hønsesnak, og hundene bare generelt trætte af at de ikke kommer med ind i hønsehaven  :P ) Men vi mangler en løsning NU  :-[ Flokken er næsten fuldtallig, og der ville være langt mere ro ved sengetid med fælleshus.................. Min lille hanemand er jo nærmest helt stresset.........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Bent Troldahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #3 Dato: 26 August , 2013, 15:33 »
Et stålskur er ok, MEN der vil altid være fugtigt, der dannes kondens på indersiden især på loft, så der vil dryppe vand 2 gange om dagen når det er varmt, måske er der rim om vinteren. så der bør være isolering, måske er det ok udvendig på tag kun, så rengøringen stadig er let, det ved jeg ikke!!!!
MVH Bent.
« Senest Redigeret: 26 August , 2013, 15:34 Fra Bent Troldahl »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #4 Dato: 26 August , 2013, 15:38 »
Vi havde sådan et skur stående, og sidste år fandt jeg på at lave hønselegestue i skuret, så fjerene havde et stort rum mere at forlyste sig i end deres sovehus og overdækkede gård især om vinteren, når de ikke gider rende rundt ude i sneen

Jeg indrettede det med siddepinde og klatrestativ ::) osv - og nu et år efter - bor der 7 individer i huset ud over den lille flok, jeg havde i forvejen...sådan kan det jo gå, når der pludselig kommer mere plads ;D

Vores skur står i læ af en masse træer og det bliver ikke for varmt derinde om sommeren. Når det regner...også kraftigt..så trommer det hyggeligt på taget, og det er ikke noget hønsene bliver generet af. Jeg sørger for at klippe grene væk, som ellers ville gnide med en dum lyd mod bliksiderne og taget.

Huset er enormt nemt at rengøre, og der er absolut INGEN hyggelige steder, hvor f. eks. blodmider kan gemme sig i husskallen.

I vinter var huset ikke fugtigt og vi oplevede ikke kondens
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #5 Dato: 26 August , 2013, 16:15 »
Det lyder altså ikke helt tosset  /o Jeg havde mine islændere i en løsdrift bestående af 1 stk.s rundbuehal frit på marken- vi oplevede aldrig kondens? Taget på dette skur er jo ikke rundt men med spids tagryg (hvis det hedder sådan??) - oversættelse= ligesidet hældning. sidehøjde 160, i kip 203cm.?

Efterisolering af taget udefra lyder egentlig som en ok løsning, hvis nødvendigt- det havde jeg ikke tænkt på. Det ville nok også dæmpe lyden en anelse mht hanegal  :D

Selve skuret bliver også her placeret uden sol på taget i middagstimerne. Det bliver "let ramt" af morgensol, men resten af dagens lys bliver via støm, som er ført ud til, hvor det placeres...........

@ Helle K. Jeg elskede at stå og nusse hestene i ly og med den lyd fra oven  :)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #6 Dato: 26 August , 2013, 16:47 »


@ Helle K. Jeg elskede at stå og nusse hestene i ly og med den lyd fra oven  :)

He he..jeg har også en stol og et lille bord stående derude og nyder at sidde der og hygge sammen med hønsene i den hyggelige belysning vi har lavet, mens regnen trommer på taget og hønsene sidder med halvlukkede øjne og tænker "FÅÅÅK - hvor er det godt, at man ikke går derude."

Under siddepindene bagerst i huset har jeg sat et ca. 1kvm stort isoleret hundehus med låge - herinde sover min hane og hans søster om natten, så vi kan tage hensyn til hanegal-forskrækkede naboer. De to kan så også overholde kommunens stå op regulativer for høns -  selv om alle de andre høner er stået op, og de to ved godt, at de ikke bliver lukket ud sammen med den øvrige flok.

Om morgenen og om aftenen kommer hønsene fra huset i hønsegården på besøg i legestuen, men alle ved godt i hvilket hus, de skal sove.

Jeg har hadet det grimme skur i flere år, lige indtil jeg fik ideen om at bruge det til høns. Nu er jeg lykkelig for det og grimheden er efterhånden skjult af træer og buske.
« Senest Redigeret: 26 August , 2013, 17:06 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ege

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 248
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #7 Dato: 26 August , 2013, 17:02 »
ellers kan det vel tilplantes med rådhusvin , efeu eller lign planter som suger sig fast
eller rionet op af huset og tilplantes med pralbønner og andet godt
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #8 Dato: 26 August , 2013, 17:04 »
ellers kan det vel tilplantes med rådhusvin , efeu eller lign planter som suger sig fast
eller rionet op af huset og tilplantes med pralbønner og andet godt

Netop - jeg har startet en rådhusvin beklædning i år.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #9 Dato: 27 August , 2013, 06:46 »
Rådhusvin er rigtigt smukke, men er det ikke dem, der kræver sol for at få de smukke farver i efteråret?

Jeg havde tænkt på at male udvendigt, men at dække med planter er da en god ide- billigere og i længden smukkere.
Kaprifolie er min favorit, men hvad med bærene?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #10 Dato: 27 August , 2013, 07:10 »
Jo rådhusvinen skal have sol for at blive rød, men den klatrer også uden sol.

Vi har haven fyldt med kaprifolier i alle afskygninger - det giver rigtig mange bær, men hønsene rører dem aldrig.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #11 Dato: 27 August , 2013, 08:10 »
Fedt! så bliver det "kaprifoliefarvet" ad åre.............  ;D Jeg har en del stiklinger fra de bedste af de gamle  :)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #12 Dato: 27 August , 2013, 08:30 »
Når bærrene her fået frost,spises de lystig af fuglene,men de er stadig giftige for mennesker.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #13 Dato: 27 August , 2013, 08:39 »
Jeg mente bestemt også at havens fugle åd bærerne på den helt store gamle, vi havde ved terrassen- den bor, efter en udvidelse af føromtalte, nu i en gl.dags zinkskraldespand og er lige til at udplante  :D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Stålskur til hønsene?
« Svar #14 Dato: 28 August , 2013, 21:18 »
Bare sørg for at det er forsvarligt fastgjort til underlag, mit lettede og var ved at havne hos nabo. Der skete heldigvis intet med hønsene men det blev meget skævt så er nu skrottet. men fungerede fint.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk