Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Store adfærdsforskelle mellem racerne  (Læst 16069 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #60 Dato: 05 Oktober , 2013, 08:22 »
Korn (herunder majs) danner sammen med bælgfrugter i forholdet 4:1 fuldgyldige proteiner (på højde med de animalske). Min fodringplan er at omdanne vegetabilske proteiner til animalske på en optimal måde (proteinkomplettering). Om morgenen får hønsene et blødfoder bestående af lidt kød, kogte linser/bønner/ærter, hvedebrød, majs, lakseolie, yoghurt og salt. De elsker det foder og heri kan jeg så blande klid o.a. efter behov. Kartofler og æg sammen giver også fuldgyldige proteiner idet det/de aminosyrer der mangler i æg findes i kartofler. Den gammelkendte ret med brasekartofler og spejlæg er slet ikke så tosset!

Hvor køber du lakseolie? Det vil jeg gerne have til hundene og katten også men har kun fundet det i små DYRE flasker...........  :o Spejlæg må de altså vente med, til de selv begynder at levere råvaren  :angel: Kogte kartofler er ikke et hit uden en form for smagsgiver...........  ;D

Høns er godt nok følsomme......... Jeg har grundet sygdom været afsted et par dage ifbm tandudtrækning og isættelse af delprotese- nu er alle på nær Bettesøs og Bianca ret sky igen  ??? Min mand har fodret et par gange af den grund, og vores andre dyr er altså meget glade for ham!????
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #61 Dato: 05 Oktober , 2013, 10:59 »
Hej Gogge!
Jeg køber lakseolie (til hund) hos Eldorado (Varde). Esbjergbutikken er vist slået sammen med Varde-afdelingen nu. Olien fås i flere portionsstørrelser. Jeg er endt med at købe i ½ l størrelsen. Havde på et tidspunkt en 2 l dunk, men det kunne jeg slet ikke få brugt. Jeg husker ikke prisen, men ikke vanvittig. Det var min mand der købte dunken og han ville ALDRIG have købt den, hvis den var dyr ;).

Olien er fra Henne Pet Food og jeg har spurgt - og fået ekspedienten til at ringe firmaet op - om olien er fra vildlaks Det siger de, den er. Opdrættede laks' har ikke det omega3 indhold som vildlaks (og vilde dyr har) - på grund at det foder de får. Såvidt jeg ved - altså. Der står intet om vitaminhold på deklarationen så jeg tror olien er renset for vitaminer. Det kan jo både være godt og skidt.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #62 Dato: 05 Oktober , 2013, 11:13 »
Tak! Det skal undersøges.................  :)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #63 Dato: 05 Oktober , 2013, 15:46 »
Delprotesen gør ondt!, og det er svært at lære at tale igen......... for ikke at tale om at spise/tygge- ØV! Heldigvis har jeg mine fjer i haven, og alle kom hen for at trøste/få mad  :angel: , da jeg satte mig mig  ;D
Skønne dyr  *p Mine sædvanlige tunge+ ganekliklyde lærer jeg jo nok efterhånden........................
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #64 Dato: 13 Oktober , 2013, 17:58 »
Sikke en  lang ikkehønseuge.......... jeg har aldrig før lavet flereretters menu til 31- det krævede mere tid end ventet  :)
 Sammen med gæsterne kom der nogle nye høns. De var i stålskuret indtil i eftermiddag. Hanen "Leggy" var ved at løbe ud mellem mine ben både til morgen og middag, da jeg kom med foder  ::) Han er helt tam, og jeg valgte altså at lukke dem ud til de andre for nogle timer siden.
 De "gamle" fik et chok over at se en kæmpe Orpingtonhane smutte ud af skuret  :o :o Bettefis, min lille hane skjulte sig under min havestol i næsten et kvarter, før han angreb....... jeg måtte gribe ind to gange ved at løfte Leggy væk- han er ca. 3x så stor som Bettefis  :blank: Tredie og sidste omgang deltog kavelleriet for at hjælpe Bette- som ventet gik frk. Grøn, Kæleputte og Madam Blå i direkte clinch med kæmpen- han er stor af en 4mdrs, men 4 små fra flere retninger der angreb helt uhæmmet blev for meget, og han trak sig så tilbage med sine 3 damer....... Der har intet været de seneste 2 timer  *k , og de to grupper rokerer bare rundt fra den ene afdeling af haven til den anden med pæn afstand imellem.
 Inden sammenlukning havde jeg fordelt søndagsslik ud i fire forskellige haveafsnit- der var selvfølgelig rester fra festen og så + den sædvanlige søndagsration af korn. Hver flok har pillefoder og vand i hver deres automater, så der er helt ro på den front, og ingen mangler noget.... Bettefis har fået et lille hak på venstre kind, der skal ses efter i aften- det bløder ikke, men fjerene er trukket ud  :'( Skaden er ca. 6mm i højden, meget smal, og jeg håber ikke behandlig er nødvendig- han er så hurtig og bestemt ikke vild med at blive håndteret på nogen måde  :P
 Vores lidt for hønseglade hunhund fik sig en overraskelse i dag  :D Hun legede staue med stift blik ved lågen til hønsehaven/gården, da Leggy nærmede sig- de andre plejer jo at løbe væk, men Leggy hakkede hende resolut i snuden, da den pludseligt kom igennem hegnet. Hun satte sig på rumpen af forbavselse  :laugh: og valgte at gå væk ligeså stille sådan let krybende......... nu glæder jeg mig til at vores drillesyge kat prøver at forskrække Leggy  :angel:
www.DFfR.dk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #65 Dato: 13 Oktober , 2013, 18:17 »
Vores kat Adolf - som til fulde lever op til sit navn, også selvom det er en hunkat ( eller måske derfor!)- går i en bue udenom Orpingtonerne i ærbødig afstand - med sådan en "jeg har overhovedet ikke set jer" holdning. Hunden Honeybutt, en Norwich terrier - af en noget blidere natur - gør det samme. Hvem tager kampen op med høns der er meget større end een selv? Orpingtonerne selv tager ikke meget notits - de er bare herlige!!!

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #66 Dato: 13 Oktober , 2013, 18:53 »
 ;D Hunhund på 45 og katten på 7,5 kilo kan han dog ikke hamle op med- han er imponernde stor af sin alder, meen........ Totalt fygtløs er han uanset og de er alle 4 håndtamme- de to legbardamer er vist 2 og 3 måneder, den meget smukke agerhønefarvede ca. på alder med Leggy. Han bliver en dejlig hane- skønt temperament  /o
 Lidt har jeg da set til hønsene i den forløbne uge og har især bemærket manglen på solsorte!?? Vi plejer at have to par, der altid spiser de æbler, jeg smider ud til dem- nu ligger æblerne bare urørte hen....... Er solsorte bange for høns? Alle de små forskellige sangfugle hopper lystigt rundt i træerne sammen med maranerne, men nu mangler der en race i haven.
 I øvrigt han jeg moret mig over, at de tre tungeste damer har siddet på en 1 m. høj fritstående savbuk i middagshvilet, og de små nede på lave buskgrene eller på jorden  *f 
www.DFfR.dk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #67 Dato: 14 Oktober , 2013, 14:51 »
Jeg har også tænkt på det med solsortene. Her er heller ingen. De plejer at tage taksbærrene. Mon ikke de dukker op igen? Masser af mad i det åbne land endnu. Wau nogle store dyr du har!

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #68 Dato: 14 Oktober , 2013, 16:22 »
Vi fyrede op i brændeovnen i aftes, så terrassedøren stod lidt på klem- lidt efter hønsene var gået til ro, kom der alligevel solsorte. To var oppe at diskutere lidt, men der var også aftensang :)
Apropos store dyr låser vi aldrig vores døre. Vi har en stor plankelåge med udkig- men folk kan jo så også se ind...... når de har set Luffes hovede, går de ikke længere uden modtagelse af os ;) Han gør ikke så meget eller tit, men når det sker er det med en stor, dyb og rungende lyd  :D Fnuggi`s far var en Grand Danois- det kan man godt høre også ;D Hun har en imponerende pelskrave om halsen og ekstra lange hår langs hele rygsøjlen- når HUN rejser børster tænker man på varulvefilm  :o De er utroligt blide og kælne begge to, men det ved fremmede jo ikke. Snio, altså katten, er konge i en radius på ca. 3km. :P Han har aldrig haft en eneste skramme, og jeg tror han er for magelig til vilde slagsmål ;) De eneste to gange jeg har set ham møde andre hanner, har de angrebet ham, han har så givet et par klap og sagt uhyggelige lyde, hvorefter de skyndte sig væk  :angel:
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #69 Dato: 14 Oktober , 2013, 16:28 »
Tilbage til hønsene- her er de nye:
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #70 Dato: 14 Oktober , 2013, 16:35 »
og her en typisk Leggy-attitude :D Nu beskev jeg hundegøen før, men altså Leggy om morgenen er skyld i både fnis og store smil  ;D Han lyder som et Ford T- horn dog i basenden  :laugh: :laugh: Han "galer" en 3-4 gange og ellers ikke senere på dagen- ØV!

www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #71 Dato: 16 Oktober , 2013, 15:38 »
Leggylyd  :laugh: : http://youtu.be/tlyXjAwIb-g
Ikke så meget det første trut som de næste  *f Min mand talte om sanglektioner i morges..................
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #72 Dato: 16 Oktober , 2013, 15:39 »
Mr. T er nu kæle/øgenavnet til Leggy- Ford-T / T-rex  ;D
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #73 Dato: 16 Oktober , 2013, 19:16 »
Igen i aften lå alle 4 nye i den store kassebund fra det kyllingebur Mr. T kom i......... de to legbar hønekyllinger under hver sin vinge, og den agerhønefarvede op ad brystet under hans hovede  <. Er det normalt?

De har siddepind og to kattetransportkasser med samme strøelse( som i kassebunden) lige ved siden af........................
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #74 Dato: 18 Oktober , 2013, 09:31 »
Totalt kaos i min lille hønseflok...............

I aftes SKULLE de altså ind for at sove i stålskuret ALLESAMMEN. Jeg har fra skuret stod færdigt, prøvet at lokke "de gamle" ind med mad og godbidder- de er da gået med ind, har skyndt sig at fortære hvad der var og er så ellers drøne ud med resten af byttet  ::) igen og igen...........  :P Stædige fjer.....

De to små huse er ikke længere tætte, så der var kun een måde......... Jeg lukkede klap og låge og ventede på tusmørket. De to farverolles prøvede som de første at komme ind på pind- de trykkede sig ved indgangen, så jeg tog først Kæleputte og så Bianca under armen og bar dem ind på den nye pind- de blev heldigvis siddende. Så kom Barnevelderne og Bettefis. Madam Blå er ret tillidsfuld, så hun kom også under armen og ind på plads, men jeg indså ret hurtigt at det var umuligt at fange den bette og kobberdamen.....  De er langt hurtigere end jeg........  ;)
 Nå men ned med klappen, så de kunne komme ind i det lave hus........
 Nu var der blevet helt mørkt, og jeg begyndte at lede efter de sidste- de var væk  :o :o og haven HELT stille  :o
 I mellemtiden var Bettefis og frk. Kobber smuttet ind i det lave, så jeg lukkede lemmen, løftede taget af og bar dem ind i skuret en ad gangen, så langt, så godt.............
 Hverken lem eller skydedør var lukket og juletræskæden i loftet stadig tændt i skuret. Jeg gik op til huset og tændte den udvendige staldlygte, der er sat ved hjørnet om til skydedøren. Så måtte jeg bare vente........... efter et kvarters tid var de resterende damer stadig ude af syne og helt stille. Man kunne høre de andre indefra skuret snakke om alt det nye og skræmmende, der var sket  :)
  Der var blevet ret koldt, så jeg gik ind efter vinterfrakken og lidt majs til at lokke med i et sidste forsøg *k Bedre beskyttet mod kulden gik jeg så ud med den åbne dåse og om til den den tætte takshæk midt i hønsegården- jeg havde en fornemmelse af, at gemmestedet var der......... lyden af dåsens låg, der liige skulle helt op og mine sædvanlige lokkeklik gav endelig respons fra både Sanne, min sorte orpington og Bettesøs, den yngste af dværgmaranerne- de har hver deres egen helt karakteristiske madlyd  :D Ganke rigtigt fra takshækken, pyyyh så var de heldigvis ikke fløjet ud af haven i postyret  :) Takshækken er delvist beklædt med vilde brombær, og jeg havde ikke mod på at famle rundt i den i buldermørke  :blank:
 Majsdåsen blev tømt foran deres sædvanlige lille højhus, nu med åben låge og badet i lys fra staldlampen- de andre havde fundet sig til rette for natten og kurrede/pludrede stille som de plejer, jeg gik ind i varmen for en stund og  *k
Kl. 22 var jeg ude for at se en sidste gang, men de var stadig ikke kommet ind, ØV
 Bettefis begyndte at gale kl. 5  :o SCHYYY! Jeg skyndte mig at slukke den kraftige staldlampe i håb om ro- lyset kan ses indefra gennem det klare panel i skurets tag, men nej......... han galede med ca. 20min.`s mellemrum indtil lidt i 8, hvor han endelig kunne se og være sammen med alle sine damer  :-[ ::) ;D Jeg har ikke sovet så godt.......... trods vindstille og ingen nedbør ville jeg altså gerne have haft alle under tag for natten, så jeg vågnede ved første hanegal- dem der har nævnt, at et stålskur så absolut ikke dæmper galeriet, har så evigt ret.............. ::)

Nu går de rundt i næsten samlet flok i det gode vejr- de fornøjer sig alle med "søndagsration" af korn uddelt aht. de " i nat udeboende damer`s" ve og vel  :)
www.DFfR.dk