Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dårlige dyr fra mand i Nyborg  (Læst 12443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Dårlige dyr fra mand i Nyborg
« Svar #60 Dato: 20 August , 2013, 09:16 »
Jeg vil gerne hjælpe. Men den døde høne er død for længst, og ud af 8 høns lever 7 stadig, så jeg synes ikke jeg kan komme nu efter 7 måneder og sige der er noget galt.

Nej, det skal gøres dagen efter. For mht. syge dyr, så er en flytning lig med stress og stress udløser sygdom, ofte via andre vira/bakterier i den nye hønsegård. Alt for mange undlader at sætte nyindkøbte dyr i karantæne, men blot propper dem ind til de øvrige. Det gør også godtnok i mange tilfælde, men tit kan det også gå galt.
Men hvis det drejer som om forkert køn, så er der selvfølgelig en smule længere klagetid, nogle uger indtil køn vises sikkert.
Jeg er overbevist om at "Nyborg manden" også sælger mange høns som lever i mange år efter ejerskiftet, men når han køber og og sælger videre, så vil hans hønsehuse/-gårde altid være en smitte bombe, når der altid blandes nye høns fra forskellige steder.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #61 Dato: 20 August , 2013, 09:22 »
Når Nyborg manden henter høns i hele Danmark og dem han henter fra, måske heller ikke er helt ærlige med om de har sygdom, så kan det hurtigt gå galt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #62 Dato: 20 August , 2013, 09:37 »
Altså jeg var så tåbelig at købe 2 høner af ham sidste år, og udover at de ikke var det han gav dem ud for, så fejlede de absolut ikke noget, de var søde og venlige, og jeg gav dem videre til en anden hønsegård, hvor de muligvis går endnu, jeg blev bare pisst over at de ikke var det jeg havde købt, og især at han ikke mente han behøvede at tage sig yderligere af det.
De var ikke ringmærkede.
Så det der med de syge dyr, er ikke en generel betragtning, men selvfølgelig kan meget dårlige forhold nedlægge enhver bestand.

Og jeg er ret sikker på at vi også har hver vores holdning til dårlige forhold...
Jeg mener feks. at for meget rengøring og hygiejne omkring hønsene giver et svagere imunforsvar hos dyrerene. Dermed har jeg ikke sagt at de skal gå i en svinesti, men alt med måde, for lidt og for meget osv.
Men jeg kender godt til at stå et sted og tænke, her kunne godt være mere rent, men igen er det jo bare min holdning til hvornår der er rent, så man skal passe på med at dømme andres dyrehold ud fra sine egne kriterier...

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline KEW

• Bruger
« Svar #63 Dato: 20 August , 2013, 09:57 »
har lige prøvet at finde hans annoncer i G&G fandt dem men nåde kun at læse en så var de alle væk....

Men ellers kan man jo melde manden hver gang han lave annoncer på G&G da han jo ikke har ophavsretten på de billeder han bruger og derfor skal annoncen slettes iht. G&G egen politik.
gælder sikkert også for DBA
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Stinal

• Passiv bruger
« Svar #64 Dato: 20 August , 2013, 10:45 »
Hejsa

Dengang jeg satte advarsel op, så blev jeg kontakte af 25 mennesker som også havde haft problemer med manden. Og det var syge dyr og at de kom frem så syge af hedeslag fra turen i hans trailer, at de faktisk ikke stod til at redde. Dertil kom dem som døde inden for 1 uge og så selvfølgelig så dem som havde øjenbetændelse, hoste, hønselammelse mv. Så en ting er at de kan blive syge ved transport, men det skal altså ske på en forsvarlig måde og når man indkøber dyr med vidersalg for øje, ja så gælder der jo andre regler-netop for at tilgodese både dyr og forbruger, samt at undgå smittespredning. Og dyr som dør som følge af hedeslag er altså ikke noget som man skal spøge med.

Og dyrenes beskyttelse var allerede på manden for at stoppe ham og det gør de vist ikke uden grund..på besøg kan de altid komme, men de prøver altså ikke at stoppe folk medmindre at forholdene ikke er ok.

mvh stina
Orpington, silkehøns og et par moskusænder.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #65 Dato: 20 August , 2013, 10:59 »
Gul og Gratis har slettet hans annoncer. DBA har inaktiveret den ene af hans ID'er og mon ikke de gør det ved den anden også. og nu også den anden. Så hans annoncer er da i al fald væk nu

Det skyldes så gentagne brud på ophavsretten, men det er jo fint nok.
« Senest Redigeret: 20 August , 2013, 11:12 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #66 Dato: 20 August , 2013, 11:22 »
Nu tænker jeg bare højt, men ved jo godt det ville være et utopisk forslag som nok bør komme fra en eller anden højt på strå, måske en minister elller ligende.

Men i honningbiernes verden, er der en regel om at bifamilier ikke må skifte adresse, uden at være synes af en bikyndig. Denne kyndige har selv haft bier i min. 3 år og deltaget/bestået et kursus med bl.a. smitsomme sygdomme fx. bipest. Når en bifamilie sælges er det sælger der skal sørger for syningsattesten og køber skal så opbevare den. endvidre findes der et landskort hvor biinspektøren kan plotte ind hvor i landet der er udbrudt fx. bipest. Dennne tager på rundtur i en radius af 2-3 km. og fortæller andre bigårde at de skal være opmærksomme på fundet.
Nu skifter jeg lige retning, men der har også i år været mange som har fået stjålet deres bigårde og dette advares der også om i en mail, fra Danmarks biavler foreneing. Her sammen ligner jeg lidt tyveri af høns ænder osv, som mange af os desværre også har været udsat for.
Nå, men tilbage på sporet. Kunne man fx forestille sig at fjerkræ der er til salg/udstilling ved lov skal ringmærkes, og ellers ikke må skifte adresse?? På den måde ville det vældig let at finde tilbage til en hønsegård, hvor hæslige sygdomme som Marreks, salmonella og Ilt kommer fra, således det ikke futter land og rige rundt. Det ville jo være i alle fjer-venners interesse ikke at få spredt sådanne sager.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #67 Dato: 20 August , 2013, 12:13 »
Strammere regler vel adrig ramme dem, som i for vejen ikke følge lovgivningen.

Men manden fra Nyborg laver vel optegnelse over hvem og hvad han køber og sælger til. Det skal vi jo alle gøre, som køber og sælger høns og oplysningerne skal gemmes i 2 år. Så det må derfor være muligt at spore dyrene tilbage til hvor de oprindeligt kommer fra.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #68 Dato: 20 August , 2013, 12:29 »
Strammere regler vel adrig ramme dem, som i for vejen ikke følge lovgivningen.

Men manden fra Nyborg laver vel optegnelse over hvem og hvad han køber og sælger til. Det skal vi jo alle gøre, som køber og sælger høns og oplysningerne skal gemmes i 2 år. Så det må derfor være muligt at spore dyrene tilbage til hvor de oprindeligt kommer fra.

Det ville i teorien være let nok at tilbageføre oprindelses gården, men hvis ikke køber/sælger har udfærdiget et sådan papir er det jo nærmest umuligt, når ikke dyret er ringet.
Med ringet dyr beregnet til flytning, netop som næves kan fx dyreværnet og eks. myndigheder lettere stoppe og lukke sådanne fortagende ned.
Sagen med et medlem herfra forum,manglede dyret netop en ring og så ville sagen måske have set helt anderledes ud :angel:
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #69 Dato: 20 August , 2013, 12:37 »
Det ville ikke virke og det er nok også at skyde gråspurve med kanoner. Langt de fleste handler er jo ok og det er heldigvis sjældent at der er handelsmænd i den stil som vi ser her.

Jeg frygter også at det vil gå op i unødig administration og bureaukrati hvis alt skal registreres centralt. Iøvrigt er det jo også let at klippe ringen over og hvad så..

Jeg har et håb om at nu hvor G&G samt DBA har lukket for ham at han så lader sig pensionere med sit hønsesalg... Han vil jo få svært ved at sælge og hvis han skulle prøve igen med en ny profil, så kan den jo også lukkes. Hvis der bliver besværligt og han kommer til at hænge på hønsene for længe, så vil han tabe penge og så kan man da håbe på at han opgiver
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #70 Dato: 20 August , 2013, 13:43 »
Jeg vil også mene, som Finn, at vi skal passe på med ekstra administration. Som det er nu er det kun større fjerkræbesætninger der betaler afgiften på kr. 1300-1400 årligt.
Det ville bestemt ikke undre mig, hvis der kom mere kontrol/administration så bliv nævnte afgift også pålagt alle mindre fjerkræhold.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #71 Dato: 20 August , 2013, 14:32 »
ps  det med syn af bier indberetning af pest og lign, er kun noget der fungerer blandt hobby folk, ingen vestjyske erhvervs avlere går op i det og indberetter heller ikk

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #72 Dato: 24 August , 2013, 11:08 »
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Stinal

• Passiv bruger
« Svar #73 Dato: 24 August , 2013, 11:18 »
Hejsa

ja det er jo typisk ham, han er godt nok ligeglad med dyrene..Jeg har prøvet at ringe til manden fra dyrenes beskyttelse, men har ikke kunnet få fat på ham endnu.
mvh stina
Orpington, silkehøns og et par moskusænder.

Offline Frederik D. Almar

• Passiv bruger
« Svar #74 Dato: 24 August , 2013, 11:40 »
Var det ikke Finn som ordnede det så flot sidst? Måske han skulle have fat i Dba igen (Og g&g når han nu får lavet en ny announce/bruger derinde).
Det må da have en større konsekvens hvis han får karantæne og fortsat laver en ny bruger?! >:(

Fortsæt endelig med at forsøge at få fat i ham fra dyrenes beskyttelse, Stina, dyrene har desværre brug for det  :-\