Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider...satans!!  (Læst 57151 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #60 Dato: 02 August , 2013, 08:44 »
Opskriften med lampeolie (petroleum)  (som Hiltunen har prøvet et par gange og erklæret for uduelig) har jeg selv anvendt et par gange.

Og jeg kan konstatere, at den virker fuldstændig ligeså godt som Hemexide/TØS, chockspray, Trinol, Røgbomber, kogende vand, duftede olier, forbudte strips fra Tyskland, rejnfan, lavendel, loppekur til hunde og giftigt pulver fra England.

Vi kan konstatere, at blodmider er en monsterplage - og jeg tror, at de, der virkelig kommer af med dem efter et angreb - og jeg mener "kommer helt af med" dvs at de heller ikke dukker op året efter - er utrolig heldige/dygtige/vedholdende/har brændt hønsehuset ned  8)

Petroleum har gennem mange mange år været brugt mod utøj hos høns. Det slår krybene ihjel, og dampene har sandsynlig en vis effekt på de individer, der ikke bliver direkte ramt! Så der er ingen grund til at erklære den opskrift for mere ubrugelig end alle de andre produkter, vi omgiver os med!

Susanne

  • Gæst
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #61 Dato: 02 August , 2013, 08:54 »


Som jeg for kort tid siden beskrev i en anden tråd om diatomejord (linker nedenfor) har jeg endnu været forskånet for angreb af de satans blodmider. Om det skyldes fremgangsmåden i anvendelse af diatomejord tør jeg ikke garantere for.



Nej, måske har blodmiderne bare aldrig fundet vej til din matrikel - diatomejord eller ej.

Efter Tanjas beskrivelse af, hvordan blodmiderne boltrer sig i TØS-sandkassen, er det svært at bevare optimismen i forhold til produktet. Måske er der en vis holde-nede-effekt, men som udryddelsesmiddel tror jeg ikke på det :(

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #62 Dato: 02 August , 2013, 14:23 »
Tanja skriver, det er under gummimåtter, kunne man tænke sig, at der er fugtigt på trods af TØS?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #63 Dato: 02 August , 2013, 15:59 »
Tanja skriver, det er under gummimåtter, kunne man tænke sig, at der er fugtigt på trods af TØS?
Knastørt under gummimåtterne.

Jeg gik som sagt fuldstændig besærk med TØS i går. Hele mit fine, hvide hus er gråt, og pulveret ligger tykt over det hele. Siddepindene er fyldt med TØS. Blodmiderne her et døgn efter? HA! De lever i bedste velgående :o /d. De kravler i vindueskarmen, og sidder under pindene stadigvæk, trods heftig, rigtig heftig omgang med staldchok i går + ca. 3 kg TØS vil jeg tro. Jeg masserede/børstede TØS ind i siddepindene, men altså - det virker bare ikke her. Eller giften. Endnu. Jeg tager hævn i morgen! De lede djævle skal UUUUDD!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #64 Dato: 02 August , 2013, 17:01 »
Så er siddepindene smurt ind i lugtfri petroleum. Siddepindene bliver brændt i morgen og erstattet med nye, men ind til da, skal krybene i hvert fald ikke formere sig eller suge mere blod af mine høns, end højst nødvendigt!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #65 Dato: 02 August , 2013, 17:24 »
Det lader til, at jeg fik bugt med minr..hurra! Jeg gjorde følgende..
Først ud med alt strøelse mv, så vaskede jeg hele huset, siddepinde vægge, alt i vand iblandet TØS. Herefter penslede jeg pindene med lugtfri petroleum. Dette virkede ikke..det vrimlede stadig med blodmiderne.. Så fik hele huset afvaskning med den blanding, som der henvises til med sprit, lampeolie, vand og sæbe.. Det blev sprøjtet med tryk sprøjte OVER ALT.. Det virkede her ikke..kunne stadig se blodmider. Så sprøjtede jeg overalt med insektspray, på pinde, vægge, gulv, hjørner..brugte næsten 3 hele spray, men det er ok..de koster 2 stk for 30kr i Tyskland). Herefter TØS overalt, vægge pinde, mv børstet tørt ind over alt efter at giften havde virket en halv dag. Først efter giften fandt jeg døde mider, og efter TØS er de helt sikkert væk. Men jeg tjekker hele tiden..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #66 Dato: 02 August , 2013, 17:31 »
Det lader til, at jeg fik bugt med minr..hurra! Jeg gjorde følgende..
Først ud med alt strøelse mv, så vaskede jeg hele huset, siddepinde vægge, alt i vand iblandet TØS. Herefter penslede jeg pindene med lugtfri petroleum. Dette virkede ikke..det vrimlede stadig med blodmiderne.. Så fik hele huset afvaskning med den blanding, som der henvises til med sprit, lampeolie, vand og sæbe.. Det blev sprøjtet med tryk sprøjte OVER ALT.. Det virkede her ikke..kunne stadig se blodmider. Så sprøjtede jeg overalt med insektspray, på pinde, vægge, gulv, hjørner..brugte næsten 3 hele spray, men det er ok..de koster 2 stk for 30kr i Tyskland). Herefter TØS overalt, vægge pinde, mv børstet tørt ind over alt efter at giften havde virket en halv dag. Først efter giften fandt jeg døde mider, og efter TØS er de helt sikkert væk. Men jeg tjekker hele tiden..
Tusind tak for input. Jeg ved ikke om jeg skal le eller græde efter at have læst om din kamp :o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #67 Dato: 02 August , 2013, 18:05 »
Er vi tilbage ved diskussionen om der er forskel på TØS og hemexcide mons tro??
"Forskellen" der blev fundet var en lille forskel i kornstørrelsen på de to produkter hvor Hemexcide var en anelse finere, kan det måske gøre en forskel??

TØS sælges jo f.eks. ikke med samme anprisninger om virkning mod blodmider, det sælges som et tør hygiejne middel, hvorimod hemexcide praler med deres virkning mod blodmider.

Jeg har heldigvis (7-9-13) ikke haft blodmider, men har prøvet mit hemexcide på myrer i hele haven og der virker det altså fuldstændig fantastisk (bortset fra støvede pletter på fliserne).

Jeg ved ikke om det gør en forskel hvilket produkt det er, men måske nogen herinde har haft succes med hemexcide og/eller TØS og blodmider, det ville da være rart at vide om det virker eller ej...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #68 Dato: 02 August , 2013, 18:32 »
Jeg vil gerne forebygge angreb og har derfor købt 25 kg Hemexcide - Jeg læste på indlægssedlen, at det virkede i et helt år, hvis man oplemmede det i vand og sprøjtede det på, men der stod ingen blandingsforhold, så jeg ringede til firmaet i går og fik at vide - at jeg skulle blande 1 kg Hemexcide med ca. 3 l vand - Så måske er det sådan vi skal bruge det i stedet for tørt  8) 

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #69 Dato: 03 August , 2013, 00:24 »
Er vi tilbage ved diskussionen om der er forskel på TØS og hemexcide mons tro??
"Forskellen" der blev fundet var en lille forskel i kornstørrelsen på de to produkter hvor Hemexcide var en anelse finere, kan det måske gøre en forskel??

Jeg tror det ikke. TØS er den 'grovkornede' af de to. TØS er som cement eller kartoffelmel i konsistens, så det burde være fintkornet nok.

At den ene leverandør anpriser sit produkt anderledes end den anden gør, har ikke nødvendigvis med produkternes effektivitet og virkning at gøre.  ;)

Men måske har diatomejord ikke den effekt på/mod blodmider som vi gerne så (og som Susanne skriver har jeg måske bare været meget heldig at undgå blodmider - og det kan meget vel være, da jeg heller ikke har oplevet blodmider i de mange år før jeg begyndte at bruge diatomejord).

Jeg vil gerne forebygge angreb og har derfor købt 25 kg Hemexcide - Jeg læste på indlægssedlen, at det virkede i et helt år, hvis man oplemmede det i vand og sprøjtede det på, men der stod ingen blandingsforhold, så jeg ringede til firmaet i går og fik at vide - at jeg skulle blande 1 kg Hemexcide med ca. 3 l vand - Så måske er det sådan vi skal bruge det i stedet for tørt  8) 

Er det så ikke billigere og måske også bedre at bruge kalk?

 

 
Mvh
Erik Andersen

Susanne

  • Gæst
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #70 Dato: 03 August , 2013, 07:34 »
...........og det ville ikke være første gang i verdenshistorien, at en vare ikke lever op til producentens lovprisninger :(


Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #71 Dato: 03 August , 2013, 08:31 »
Tusind tak for input. Jeg ved ikke om jeg skal le eller græde efter at have læst om din kamp :o.

Det var også hårdt, men jeg er så heldig, at jeg har kun et lille bitte hønsehus (og alt for.mange høns), så det gik lige.. Men det var bestemt slidet værd !!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #72 Dato: 03 August , 2013, 09:28 »
Er der da slet ingen der med sikkerhed har haft blodmider og er kommet af med dem ved at bruge enten TØS eller Hemexcide??

Som nævnt før har jeg med sikkerhed haft god effekt af hemexcide på myrer (mange aktive myreboer før imellem fliser og lign., ingen myrer, ingen aktivitet efter)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #73 Dato: 03 August , 2013, 10:11 »
Et tip for at se om bekæmpelsen virker.
Lav blodmidefælder, klip bølgepap ud i passende firkanter og placer ved siddepinde og rundt om i hønsehuset. Blodmiderne vil søge ind i hulrummet i bølgepappen om dagen for at undgå dagslyset. Man kan så skille bølgepappet ad og se om der gemmer sig blodmider.
https://www.landbrugsinfo.dk/Fjerkrae/Filer/fjk_artikel_09029_b1.pdf
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #74 Dato: 03 August , 2013, 10:29 »
Et tip for at se om bekæmpelsen virker.
Lav blodmidefælder, klip bølgepap ud i passende firkanter og placer ved siddepinde og rundt om i hønsehuset. Blodmiderne vil søge ind i hulrummet i bølgepappen om dagen for at undgå dagslyset. Man kan så skille bølgepappet ad og se om der gemmer sig blodmider.
https://www.landbrugsinfo.dk/Fjerkrae/Filer/fjk_artikel_09029_b1.pdf
Aha, det var interessant læsning. Tak for linket! Der står også, at Staldchok ikke længere er et godt valg pga. resistens over for indholdsstoffet /d. Og det der virker stadigvæk er i forsøgsstadiet i lægemiddelbranchen.

Her til morgen er der stadig blodmider at se i hønsehuset. Ikke mange, og der var mange lig i aftes efter påsmøring med petroleum på siddepindene. Jeg går ud fra, at dem i morges, er nogen der har suget i nat og hoppet af, for de var fyldt med blod. I øvrigt vidste jeg ikke, at de også sad på hønsene i dagtimerne. Jeg havde en høne i bad i går, og da jeg skulle lukke vandet ud af karret, vrimlede det med mider, der kravlede rundt på siderne af badekarret?!! :(

Jeg er på vej til et byggemarked for at købe maling. Så fjerner jeg alt inventaret og maler hele huset. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre ved ovenlyset, for her er der fri adgang til isoleringen i taget.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"