Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider...satans!!  (Læst 56945 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #90 Dato: 05 August , 2013, 18:50 »
Peter og Luna sender deres dybeste medfølelse til dig og deres gamle venner <W - de er slet ikke klar over, at jeg også røgbomber deres hjem en af dagene.
« Senest Redigeret: 05 August , 2013, 18:52 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #91 Dato: 06 August , 2013, 00:04 »
I dag har jeg brændt alt strøelse af. Jeg tændte op kl. 10 og det ulmer stadig :o.

 :police:

Det gjorde du vel ikke?  :)

Grundet tørken er der forbud mod brug af 'åben' ild i store dele af DK. Derudover er der afbrændingsforbud generelt uden for perioden 1.12 - 31.3 (tror jeg det er), Sankt Hans aften dog undtaget. Og i perioden hvor afbrænding er tilladt gælder det kun tørt haveaffald. Rigtigt skrivebordsarbejde - hvor helvede, i DK, forefindes tørt haveaffald i den pågældende periode.

Dyrlægen vil ikke udskrive lusemiddel til mig. Han mente, at blodmider var ret naturligt, så jeg skulle bare sprøjte løs med Frontline hver tredje dag, fire gange i alt. Hmmm...., det synes jeg ikke lyder særlig skåntsomt.

Hvilken dyrlæge har du fat i?

Prøv at tale med Bjarne Rasmussen fra Hårlev dyreklinik.

Hårlev Dyreklinik
Dyrlæge, Bjarne Østergård Rasmussen
Faksevej 27B
4652 Hårlev
tlf. 56286168
http://www.haarlevdyreklinik.dk/

Han har været anbefalet ganske mange gange herinde ved tilfælde af syge fjer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #92 Dato: 06 August , 2013, 06:59 »
Hvad angår ild er jeg et meget ansvarsfuldt menneske, og kunne aldrig drømme om at lave et bål, hvis jeg ikke havde sikkerhedsforanstaltningerne i orden. Således var både skumslukker og vandslange parat ved bålet, og desuden var området rundt om blevet sølet til med vand inden antænding. Strøelsen var lagt på folden med meget langt til nærliggende træer, buske, krat, huse osv. Det har jeg ikke dårlig samvittighed over. Savsmuld brænder nu heller ikke, det ryger bare. Sikke nogle rygeoste jeg kunne have lavet dér ::).

Bjarne Rasmussen i Hårlev har jeg anvendt, nu er jeg skiftet til en der er tættere på. Han er også fuglekyndig, men lød ærligt talt lidt træt og uoplagt, da han ringede kl. 16.30 i går.

@Helle: Luna og Peters hønsegård hilser igen /o. Jeg gav hønsene fri i aftes, som en lille kompensation for alt det bøvl de må leve med. Der gik ca. 30 sekunder, så var haven og terrassen fyldt med maraner og hvide høns, og Jokke førte et par af sine damer direkte om til havedøren, hvor de nedstirrede Lars igennem ruden, ind til han kom ud med nogle undulatfrø ;D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #93 Dato: 06 August , 2013, 10:25 »
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #94 Dato: 07 August , 2013, 00:22 »
Det har jeg ikke dårlig samvittighed over.

Det var ikke din samvittighed jeg var bekymret for. :) Ved afbrænding uden for de tilladte perioder ifalder man en bøde på kr 10.000 hvis myndigheder/politi kommer på besøg.

Dette oplevede én på et nedlagt landbrug lidt øst for Næstved sidste år. Det var i mange medier da det lige var sket.

Jeg plejede at brænde halm fra både hønsehus og grisesti af med jævne mellemrum men stoppede naturligvis da jeg hørte om tilfældet. Man kan komme af med ganske meget brugt halm for meget mindre end kr 10.000.
Mvh
Erik Andersen

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #95 Dato: 07 August , 2013, 20:46 »
Nej, det er vist de færreste der er klar over bødestørrelserne ved afbrænding er særdeles høje, for slet ikke at tale om hvis det ulyksalige skulle ske og der går ild i noget. Så er det bøden +  alle udgifter til udrykning, og det er altså ikke småting det koster ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #96 Dato: 08 August , 2013, 21:36 »
Opskriften med lampeolie (petroleum)  (som Hiltunen har prøvet et par gange og erklæret for uduelig) har jeg selv anvendt et par gange.

Og jeg kan konstatere, at den virker fuldstændig ligeså godt som Hemexide/TØS, chockspray, Trinol, Røgbomber, kogende vand, duftede olier, forbudte strips fra Tyskland, rejnfan, lavendel, loppekur til hunde og giftigt pulver fra England.

Vi kan konstatere, at blodmider er en monsterplage - og jeg tror, at de, der virkelig kommer af med dem efter et angreb - og jeg mener "kommer helt af med" dvs at de heller ikke dukker op året efter - er utrolig heldige/dygtige/vedholdende/har brændt hønsehuset ned  8)

Petroleum har gennem mange mange år været brugt mod utøj hos høns. Det slår krybene ihjel, og dampene har sandsynlig en vis effekt på de individer, der ikke bliver direkte ramt! Så der er ingen grund til at erklære den opskrift for mere ubrugelig end alle de andre produkter, vi omgiver os med!
Jeg har ikke erklæret noget udueligt, blot fundet en justering så den virker bedre
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #97 Dato: 08 August , 2013, 22:02 »
Vil man mon ku dryppe hønsene i nakken med fx frontline-pipetter? Så vil miderne vel dø. Men man må nok undvære æg i et stykke tid.
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #98 Dato: 08 August , 2013, 23:04 »
Jeg har ikke erklæret noget udueligt, blot fundet en justering så den virker bedre

Var det tændstik-versionen <T *f
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #99 Dato: 08 August , 2013, 23:09 »
Var det tændstik-versionen <T *f
Nemlig Tanja:)
Har lige googlet lidt, blodmider kan også leve af gnavere, så smitten kan også komme den vej fra. Bliver da tosset af det her!
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #100 Dato: 09 August , 2013, 06:53 »
Vil man mon ku dryppe hønsene i nakken med fx frontline-pipetter? Så vil miderne vel dø. Men man må nok undvære æg i et stykke tid.
Nej, pipetterne er giftige at anvende for høns, det skal være spray. (ifølge min dyrlæge og hvad jeg har læst rundt omkring)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #101 Dato: 11 August , 2013, 01:03 »
Nogen der ved om ByeMite stadig findes? Synes ikke jeg kan se at det sælges nogen steder, 1 liter er til 250L vand, så kunne godt tænke mig at vide hvad det koster(ved godt det er på recept)
Har fået en ubrugt Shell vaponastrip, håber den stadig er virksom(den er vist fra 85)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #102 Dato: 11 August , 2013, 07:36 »
Nogen der ved om ByeMite stadig findes? Synes ikke jeg kan se at det sælges nogen steder, 1 liter er til 250L vand, så kunne godt tænke mig at vide hvad det koster(ved godt det er på recept)
Har fået en ubrugt Shell vaponastrip, håber den stadig er virksom(den er vist fra 85)
Jeg har ikke kunnet finde ByeMite nogen steder. Ha, hvad der ikke findes i gemmerne rundt omkring. En vapona strip fra 1985 :o /o. Den burde næsten i glas og ramme i stedet for at hænges op ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #103 Dato: 12 August , 2013, 00:55 »
Hva så?? Har du sradig mider? Det lader altså til her ca 14 dage senere, at mine er væk.. så jeg krydser bare fingre herfra :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #104 Dato: 12 August , 2013, 07:11 »
Hva så?? Har du sradig mider? Det lader altså til her ca 14 dage senere, at mine er væk.. så jeg krydser bare fingre herfra :-)
Hvor er jeg glad for at høre det /o. Sejt og godt kæmpet /o /o !!!!!!!!!!

Her går det fremad. Rigtig meget endda. Der er stadig enkelte mider at se hver dag, men jeg skal lede efter dem. Som regel kravler de på væggen. Jeg er stadig i gang med det store rengøringsprojekt. Alt strøelsen er kørt ud og nyt kommet på, over flere omgange endda. Væggene er vasket ned. Alt er sprøjtet. Petroleum bliver smurt på siddepindene ca. hver 3. dag. Redekassen er foræret væk (med besked om, hvad der er hændt..), så nu må de stakkels høns nøjes med to kattetoiletter og en store fodertønde, som jeg har lagt ned og foret med hø. Jeg får en ny redekasse med hjem i dag. Magen til den gamle: en bogreeol med fire rum (der er alligevel lidt fordele ved at ens arbejdsplads har gammelt bras stående hist og her ;)). Den skal lige have noget lak på toppen, og så et bræt foran, så hønsene ikke skraber redematerialet ud. Jeg venter på Frontline spray som jeg har købt via Tyskland. Det skulle gerne komme en af dagene, og mit blodmide-krigsmateriel fra England er blevet afsendt, og kommer nok også en af dagene. Der er både røgbomber og "total red mite kill spray" i blandt.

Når alt er blevet røget (og speget), maler jeg hele hønsehuset over med hvid højglansmaling, kalker bagefter og så håber jeg, at krigen er vundet *k. Og SÅ skal jeg igang med de to andre hønsehuse bagefter :o :o :o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"