Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider...satans!!  (Læst 57213 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #45 Dato: 29 Juli , 2013, 14:23 »
Hej igen Preben - Nu har jeg ringet og bestilt det direkte fra firmaet - 25 kg koster 475 kr. ink. moms og levering til døren - Tusind tak for hjælpen  /o

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #46 Dato: 29 Juli , 2013, 20:00 »
Og Ina.. Hvad siger du til tilbageholdelse af æg ved brug af pust i rumpen?? Det ene er vel ikke mindre eller mere giftigt end det andet...eller?? :-)

hm jeg er kold, men det skal du jo ikke være,,, pyethrin som er hovedindholdstoffet er udtræk af chrysantemom og i de små doser, som et pust i måsen kan give tænker jeg ikke problematikken er så stor, men jeg skal ikke kloge mig for meget på andres vegne,, og jeg ved at Marianne Vedel har tjekket ud på stoffet, så mon ikke man kan søge på det,,, hvad frontline angår, har du jo fået svar fra Finn :)

http://da.wikipedia.org/wiki/Pyrethroid

http://www.mortalin.dk/files/pdf/Trinol_nr__810_Insektmiddel_Original_31_jul_2008.pdf
« Senest Redigeret: 29 Juli , 2013, 20:08 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #47 Dato: 29 Juli , 2013, 20:25 »
På Hemexcide er der ingen tilbagehold det er også godkendt til økologi.

Frontline spray er godkendt til fjerkræ i Frankrig.

Blodmider lever og suger blod på fjerkræ, så ingen fare for andre dyr.

Blodmider kan forøvrigt overleve i flere år uden blod.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #48 Dato: 29 Juli , 2013, 20:32 »
@ Lene: blodmider kan også gå på krybdyr. Bare til info :-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #49 Dato: 29 Juli , 2013, 21:42 »
Merial siger selv at frontline ikke virker særligt godt mod mider (anbefaler multiple monthly applications, og det er i forbindelse med frontline plus og den anden dråbe dispenser).
Merial anbefaler ivermectin produkter til mide behandling.

Frontline produkter er beregnet til lus og lopper der lever på dyrene, derfor er det svært at få en god effekt på sådan noget som blodmider der jo kun kommer forbi efter en snack - derfor er det hovedsagligt huset der skal behandles, da det jo er der de har deres primære cyklus :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #50 Dato: 30 Juli , 2013, 16:11 »
Til orientering brugte jeg Frontline, da jeg oodagede et par lus på den ene høne og besluttede, at da jeg nu skulle endevende hele huset, kunne hønsene ligeså godt også blive gjort "rene"!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #51 Dato: 30 Juli , 2013, 23:23 »
Hej

Jeg bøvler også med blodmider.
Har tømt huset pillet alt træ ned der kan pilles ned og smidt det ud.
Renset huset de fleste kroge og samlinger har fået med en damprenser.
Nyt sand er kørt ind i huset nye pinde som er smurt i lugtfri petrolium.

Så er alt sprøjtet med stald chok 2 dåser, så stod huset lukket i 1½ time før jeg åbnede og luftede ud.

Nu er der sat fælder op til blodmiderne så jeg kan tjekke midt på dagen om der er flere eller om de er døde.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #52 Dato: 31 Juli , 2013, 12:52 »
Håber du får bugt med dem Kenneth  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #53 Dato: 01 August , 2013, 19:47 »
Så ramte det dælme også her. Huset er spækket med de blodsugende bæster. Jeg er meget flov over, at jeg ikke har opdaget det før. Siddepinde, holdere, loft, redekasser. Alt er et stort, rødt og sort levende mylder <W <R.

Og her må jeg så blive en smule irritabel: jeg muger ud meget ofte, og hver eneste gang drysser jeg løs med lavendel og tør-øko-sug pulver. Jeg har gummimåtter i redekasserne. Da jeg løftede dem, valsede miderne rundt i pulveret, som var det strandsand?! >:(

Jeg har fyret en spraydåse gift af derinde, men nu tør jeg ikke lade hønsene sove derinde, pga. den kraftige gift.

Når I skriver "fjern miderne" hvordan gør I så det? De kribler og krabler jo, og er over det hele. Fejer I dem ned, skolder I dem, klasker I dem - hvad filan gør I?

*SUK* Hvor er jeg træt af utøj!!!!!!!
« Senest Redigeret: 01 August , 2013, 19:51 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #54 Dato: 01 August , 2013, 20:05 »
sidste år da vi havde dem så blev det ikke klasket eller noget  bare først sprøjtet, så røg bombe(for  en sikkerheds skyld) og  når død og lig væltede over det hele, så grundig rengøring så spray til sidst endnu en gang...
jeg tror at hvis du "´fjerner dem" så kan man ikke se om det man gør virker... eller?
ja jeg synes også de er klamme og skrækscenarie for enhver hønseejer.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #55 Dato: 01 August , 2013, 22:30 »
Nu må jeg ud og endevende det hus,,, jeg har haft, nej hønsene har haft lus,,, og det er så det... det er ikke rengøring der plager mit hønsehus, men en gang om året, bliver der brændt hurtigt af med en gasbrænder op og ned af alle væge, og nyt bundlag, om efteråret bliver der kun skiftet strøelse, og det er det.

Jeg må være født under en heldig stjerne, for i de 20 år jeg har haft høns, har ingen epidemier ramt os, men nu bliver jeg jo mistænksom når i andre siger at i er plaget af blodmider, så må jeg over og nærlæse det hele, og frem med gasbrænderen.. det er også ved at være tid.  <: Altså når vi har fået noget regn i større mængder.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Susanne

  • Gæst
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #56 Dato: 01 August , 2013, 23:18 »


Og her må jeg så blive en smule irritabel: jeg muger ud meget ofte, og hver eneste gang drysser jeg løs med lavendel og tør-øko-sug pulver. Jeg har gummimåtter i redekasserne. Da jeg løftede dem, valsede miderne rundt i pulveret, som var det strandsand?! >:(



Ja, endnu en, der oplever, at at TØS desværre ikke er så effektivt, som vi aller gerne ville tro :(

Og her er det endda forebyggende, at det dumper. Øvøv!

Jeg strør også om mig med pulveret, men har netop fundet nogle få blodmider - jeg troede ellers, at bæsterne var væk for evigt her!

Hvordan man fjerner miderne?

På søndag når jeg har god tid, vil jeg gå ud og først fjerne al strøelse og alt inventar.

Derefter laver jeg en blanding af 1 del sprit, 1 del opvaskemiddel, 2 dele lampeolie (eller lugtfri petroleum - det er det samme) og 2 dele vand. (Ved meget milde angreb eller ved forebyggelse 4 dele vand )

Denne blanding kommer jeg i en rygsprøjte og sprøjter i alle revner og sprækker. Det søler lidt og efter et stykke tid kan jeg sandsynligvis se en masse døde blodmider ligge på gulvet i alt det våde.

Så gøres huset rent med gulvskrubbe og brun sæbeopløsning - og her følger ligene med ud i skyllevandet.

Fra inventaret fjernes miderne ved grundig vask i ridende vand.

Og så tror jeg at jeg vil lave et udtræk af rejnfan og pifte denne blanding på dyrene.

Men, hvor er de bare en fandens pestilens de møgmider :(



Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #57 Dato: 01 August , 2013, 23:31 »
I dette blodmidevanvid, begynder jeg at blive lidt kreativ. Stod i kø i netto og stirrede...på eddike, det koster da kun en 5'er, mons tro sådan nogle små bæster kan tåle at blive sprøjtet med det? ::)
 Det er min plan at slagte 2/3 af (hønse)flokken i uge 33, så jeg vil helst ikke fylde dem med gift lige inden.
Grunden til slagt er for at minimere ricikoen for at få blodmiderne med når hønsene skal flytte fra campingvognen og ind i det nye hønsehus.
Har overvejet at de få heldige høns skal sove udendørs 2 nætter før de kommer i det nye hus, så må jeg jo hoppe i en sovepose og vogte for ræven. Man bliver da kulderet af de små kryb  :'(
Den blanding med vand, sprit, lampeolie og opvaskemiddel har jeg sprøjtet med et par gange, tror det virker bedst hvis man erstatter vand og sæbe med tændstikker
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #58 Dato: 02 August , 2013, 00:10 »
Og her må jeg så blive en smule irritabel: jeg muger ud meget ofte, og hver eneste gang drysser jeg løs med lavendel og tør-øko-sug pulver. Jeg har gummimåtter i redekasserne. Da jeg løftede dem, valsede miderne rundt i pulveret, som var det strandsand?! >:(

Ja, endnu en, der oplever, at at TØS desværre ikke er så effektivt, som vi aller gerne ville tro :(

Og her er det endda forebyggende, at det dumper. Øvøv!

Jeg strør også om mig med pulveret, men har netop fundet nogle få blodmider - jeg troede ellers, at bæsterne var væk for evigt her!


Tøv en kende inden I kasserer brugen af diatomejord (jeg kalder det meget bevidst diatomejord fremfor at bruge salgsnavne, da vi tidligere har konstateret at produkterne stort set er identiske).  Diatomejord bruges professionelt til bekæmpelse af skadedyr i feks kornlagre. Hverken OWA eller Nordic Stald Kemi eller producenten af diatomejord, kan leve af de meget få sække de sælger til os fjerkræfolk. Så at anfægte effekten er måske lidt forhastet. Måske det ligger i måden det bliver brugt på?

Som jeg for kort tid siden beskrev i en anden tråd om diatomejord (linker nedenfor) har jeg endnu været forskånet for angreb af de satans blodmider. Om det skyldes fremgangsmåden i anvendelse af diatomejord tør jeg ikke garantere for.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=34848.msg303839;topicseen#new

Interval mellem udmugninger i hønsehuset tror jeg ikke er så afgørende for om man får angreb af blodmider eller ikke, da disse bæster normalt ikke opholder sig i bunden af hønsehuset, men typisk over bunden. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider...satans!!
« Svar #59 Dato: 02 August , 2013, 07:24 »
Den blanding med vand, sprit, lampeolie og opvaskemiddel har jeg sprøjtet med et par gange, tror det virker bedst hvis man erstatter vand og sæbe med tændstikker
*g Se dét tror jeg at du har fuldstændig ret i Janni, men mon ikke Morten ville blive ked af det? ::)

----------------------------

Jeg har desværre været plaget af utøj lige siden jeg fik høns i 2010. Første år var det lus, andet år var det igen lus, i foråret fandt jeg lopper, og nu blodmider. Jeg er som sagt temmelig hysterisk hvad angår rengøring, og giver også mine høns et pift med staldchokken nogle gange om året. Desuden så det TØS dér, så jeg troede jeg var sikret, men nix. Det var jeg altså ikke. Stakkels høns. Åh, det må have kriblet og krablet på dem. Utroligt, at jeg ikke har set det, men de har været flittige til at lægge æg og deres kamme har været røde og fine. Eneste signal er de gamle maraner, som er fuldstændig plukkede på halsen, men det "plejer" de at være hen over sommeren. Araucana og blandingshøns har fine, blanke fjerdragter som altid. Skurvognen ser ud til at have klaret frisag, men den bliver også totalrengjort i weekenden.

Efter giftaffyringen og total fjernelse af strøelse og redekasser, fik siddepinden og holderne en omgang kogende vand. Derefter kastede jeg om mig med TØS pulver. Flere kilo som jeg dryssede ud i et tykt lag på siddepinde, holdere og på gulv. Kastede det op i loftet også, men det kan jo ikke sidde fast der ::). Det hjalp meget, men i aftes var der stadig små klamme røde prikker, der bevægede sig rundt trods staldchok, spansk insektgift, kogende vand og massive mængder TØS :o. Hold op, hvor er de dog sejlivede, de bæster >:(.

Kampen forsætter i weekenden.... *k
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"