Tanja:
At korn generelt feder meget er jeg nu ikke helt enig i.
I hønse fuldfoder er der vel omkring 80% korn i.
Grunden til at foder producenterne typisk anbefaler en max. andel af korn, når man bruger deres tilskudsfoder, er at der i forvejen er en stor andel korn i tilskudsfoderet. Jeg vil gætte på min. 40-50%.
Det er rigtigt at nogen korn-arter feder mere end andre. Men der er også andre typer af korn hvor andelen af skaller er meget stor og den totale udnyttelse er væsentlig lavere.
DoktorLarsen:
Korn er absolut ikke kun en snack men derimod hoved bestanddelen i fjerkræ foder. Om du så køber et færdigt produkt hvor kornet er malet og presset i piller, eller om du tilføre hele korn er jo en smagssag.
Der er flere måder at fodre på.
-Enten kan man tilbyde hønsene et færdig fuldfoder hvor man ikke behøver at tilføre korn.
-En anden mulighed er at fodre med et hønse tilskudsfoder, og samtidig tilføre korn.
-Der er også dem som slet ikke tilføre færdig foder men netop lader dyrene leve udelukkende af korn og det de ellers kan finde i haven.
Ang. hvordan det gives til dyrene.
Ja, her er også mange måder at gøre det på.
-Nogen strøer det ud i hønsegården/haven.
-Nogen tilbyder det separat i en foder automat.
-Og andre blander det sammen med tilskudsfoder.
Jeg har i mange år hørt til den sidste del, som blander det sammen med tilskudsfoder og tildeler det hele sammen i én automat.
Du kan også godt tilbyde korn til kyllinger men andelen skal helst ikke bliver for stor da sammensætningen i kyllinge færdig foder er afmålt kylllingernes behov i forvejen.
Oftest kan både høns og kyllinger bedst lide hvede, af de tilgængelige kornsorter.
Danny