Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Korn, hvad er det godt for?  (Læst 10305 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
Korn, hvad er det godt for?
« Dato: 14 Juni , 2013, 19:39 »
Nu har jeg spurgt og fået svar fra tre-fire personer med høns. De siger alle, at korn kun er en "snack". Det er dog ikke min opfattelse (jeg er dog helt grøn hvad angår dette emne)!

Jeg kan nemlig se at folk køber mere end en sæk eller to korn, specielt hvede.

Hvordan gives det, som en betragtelig del af foderet? Og er det det samme for månedsgamle kyllinger og æglæggende?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Korn, hvad er det godt for?
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2013, 22:06 »
Korn feder meget, så korn er ikke godt som det eneste foder. Jeg bruger selv tilskudsfoder som er fyldt med alle de ting som en høne i æglægning har brug for, bl.a. proteiner og mineraler. Der kan fodres med op til 40% korn sammen med tilskudsblandingen. Jeg blander pillerne med hvede, en anelse knækket majs (det feder også en del, bruger det mest om vinteren) og en sjat byg hvis jeg har. Du kan også fodre med fuldfoder, dvs. piller der indeholder alt, så du ikke behøver at fodre med korn ved siden af. Har du læst her? http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Foder/%c3%86gl%c3%a6gningspiller

Vedr. kyllinger, så får mine kyllinger knuste æglægningspiller (jeg kværner det til pulver i en kaffekværn) blandet op med undulatfrø. Det får de til de er ca. 1 måned gammel, hvor jeg kværner pillerne grovere og grover og efterhånden begynder at tilsætte lidt hvedekorn og majs også, ind til kyllingerne er så store, at de går over til at æde det samme som hønsene.
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2013, 22:13 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2013, 23:27 »
Tanja:
At korn generelt feder meget er jeg nu ikke helt enig i.

I hønse fuldfoder er der vel omkring 80% korn i.

Grunden til at foder producenterne typisk anbefaler en max. andel af korn, når man bruger deres tilskudsfoder, er at der i forvejen er en stor andel korn i tilskudsfoderet. Jeg vil gætte på min. 40-50%.

Det er rigtigt at nogen korn-arter feder mere end andre. Men der er også andre typer af korn hvor andelen af skaller er meget stor og den totale udnyttelse er væsentlig lavere.

DoktorLarsen:
Korn er absolut ikke kun en snack men derimod hoved bestanddelen i fjerkræ foder. Om du så køber et færdigt produkt hvor kornet er malet og presset i piller, eller om du tilføre hele korn er jo en smagssag.

Der er flere måder at fodre på.
-Enten kan man tilbyde hønsene et færdig fuldfoder hvor man ikke behøver at tilføre korn.
-En anden mulighed er at fodre med et hønse tilskudsfoder, og samtidig tilføre korn.
-Der er også dem som slet ikke tilføre færdig foder men netop lader dyrene leve udelukkende af korn og det de ellers kan finde i haven.

Ang. hvordan det gives til dyrene.
Ja, her er også mange måder at gøre det på.
-Nogen strøer det ud i hønsegården/haven.
-Nogen tilbyder det separat i en foder automat.
-Og andre blander det sammen med tilskudsfoder.

Jeg har i mange år hørt til den sidste del, som blander det sammen med tilskudsfoder og tildeler det hele sammen i én automat.

Du kan også godt tilbyde korn til kyllinger men andelen skal helst ikke bliver for stor da sammensætningen i kyllinge færdig foder er afmålt kylllingernes behov i forvejen.

Oftest kan både høns og kyllinger bedst lide hvede, af de tilgængelige kornsorter.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2013, 22:17 »
Tak for de dejlige svar! Nu ved jeg hvad jeg skal fodre mine høns når de vel at mærke engang bliver høns. De er nemlig kun 4 uger gamle.

Så skal kyllingerne altså bare have foder fra forhandlerne, som æglægningsfoder med hvede.

Jeg har også læst, at nogen bruger startfoder med 20% hvede.

Er der mon alternativer? Kunne egentlig godt tænke mig at samle jeres metoder og i en oversigt så alle fremtidige nye hønseavlere/holdere sparer sig selv og alle for besvær. ;D

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2013, 22:23 »
jeg blande stille og roligt hvede i startfoderet, enten hel eller valset.
og så skifte jeg startfoder ud til slagtesvin piller.
og hvis det er slagtekyllinger jeg har er det startfoder-svinefoder-hvede.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2013, 22:28 »
Jeg kan se at protein er meget vigtigt. Var det mon en ide at blande noget soyaskrå (der vist indeholder omkring 53% protein)?
Noget a la det her: http://foderhallen.dk/produkter/108-skraa/305-moellerens-soyaskraa-afskallet/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2013, 23:13 »
Så skal kyllingerne altså bare have foder fra forhandlerne, som æglægningsfoder med hvede.

Kyllingerne skal helst have et fjerkræ-startfoder, efterfulgt af et voksefoder. Æglægningsfoder er til voksne høns og bruges til at fremme æglægningen.

Jeg kan se at protein er meget vigtigt. Var det mon en ide at blande noget soyaskrå (der vist indeholder omkring 53% protein)?
Noget a la det her: http://foderhallen.dk/produkter/108-skraa/305-moellerens-soyaskraa-afskallet/

De færdige foderprodukter du kan købe skulle gerne indeholde de fornødne mængder protein.
Men hvis du selv vil til at blande foder så er det en god ide at tilføre soyaskrå.

Mvh
Erik Andersen

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2013, 15:39 »
Angående det med typen af korn, så vil mine allerhelst have rug i stedet for hvede, det burde vel også være sundere.
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2013, 23:27 »
Jeg har ikke erfaring med rug, men det burde være mindre fedende end hvede.

Måske andre har prøvet det??
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Juni , 2013, 23:40 »
Angående det med typen af korn, så vil mine allerhelst have rug i stedet for hvede, det burde vel også være sundere.

Hvis det fungere for dig (dine høns) så skal du selvfølgelig bare fortsætte men normalt vis så anbefaler man at de ikke får for meget rug. Nogen steder står der at den daglige ration ikke må overstige 15%, andre kilder siger højst 5-10%.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 Juni , 2013, 15:51 »
Jeg har set på hvad voksefoder indeholder: (http://foderhallen.dk/produkter/51-foder/280-moellerens-fjerkrae-vokse/)
Sammensætning:
Hvede    50,00    %
Byg    15,70    %
Sojaskrå, afskallet, toasted*)    13,73    %
Havre    7,00    %
Solsikkeskrå, delvis afskallet    5,00    %
Hvedeklid    4,15    %
Foderkridt    1,17    %
Monocalciumfosfat    0,89    %
Soyaolie *)    0,85    %
Vegetabilsk fedt    0,85    %
Fodersalt    0,32    %
Vitaminer/mikromineraler    0,30    %
Cholinchlorid-forblanding    0,04    %
     100,00    %

Jeg har opsummeret det til følgende:
62% Hvede
20% Rug
16% Sojaskrå
1% Vispumin (Vitaminer/mineraler, cholinchlorid, lysin methionin)
1% Calcium (skaller)

Tror I, at det vil virke? Altså er det ligeså godt? Har svært ved at se, at det ikke skulle være det. Men I ved jo noget mere end jeg gør! ;)