Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hundeangreb  (Læst 36933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hundeangreb
« Svar #60 Dato: 13 April , 2013, 14:46 »
He he jes det kan være jeg skal samle en suport gruppe (hønsevenner) Og kalde det her for en bandekrig, så kan det jo være jeg kan få politiets opmærksomhed *e *e *f

Men jeg er jo iøvrigt også mega frygtindgydende, og da særligt med Brhama- logo- Ørneblik på ryggen *g *g *g
   /o /o

Iøvrigt kom jeg til  og spekulere i, nu i kunne snakke med naboen. Er de helt sikker på de hunde kommer over hegnet?? Jeg havde nogle gevaldige problemer med min egen hund, og de stoppede da jeg opdagede at han smuttede under hegnet. Skal så lige siges at jeg fangede ham under hegnet, og fik ham tilbage, men jeg rodede nemlig rundt i en masse løsninger for at han ikke hoppede over, og det hjalp jo ikke da han smuttede under.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Hundeangreb
« Svar #61 Dato: 13 April , 2013, 15:17 »
Næh! Hvor jeg føler med dig. Opdagede din historie i dag, efter at vi i går aftes fandt de fleste af vore silker dræbt af en jagthund. Desuden er vores dejlige brahmahane pist forsvundet - ligger jo nok død et sted i buskadset, og en af hans høner er også død. Derudover har vi en skambudte blomsterhøne og de resterende fire brahmahøner ser også lidt afdæmpede ud. Så lige nu holder vi vejret og håber at resten er ok igen om nogle dage. Hundens ejer har selv fortalt os, at det er hans hund, der har gjort det (svigermor luftede den - uden snor på trods af, at den tidligere har taget en af naboens høns. Og åbenbart uden at svigermor har grebet ind mens hunden myrdede løs!).
Han vil gerne betale erstatning (ku osse lige mangle andet) men det hjælper jo ikke på at vi nu mangler rugehøner og en avlshane! Jeg vil lige høre jer allesammen, om I er sikre på at 250 pr næb er standard? - for så skal han sørme af med den sum pr. stakkels høne!
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hundeangreb
« Svar #62 Dato: 13 April , 2013, 16:03 »
Næh! Hvor jeg føler med dig. Opdagede din historie i dag, efter at vi i går aftes fandt de fleste af vore silker dræbt af en jagthund. Desuden er vores dejlige brahmahane pist forsvundet - ligger jo nok død et sted i buskadset, og en af hans høner er også død. Derudover har vi en skambudte blomsterhøne og de resterende fire brahmahøner ser også lidt afdæmpede ud. Så lige nu holder vi vejret og håber at resten er ok igen om nogle dage. Hundens ejer har selv fortalt os, at det er hans hund, der har gjort det (svigermor luftede den - uden snor på trods af, at den tidligere har taget en af naboens høns. Og åbenbart uden at svigermor har grebet ind mens hunden myrdede løs!).
Han vil gerne betale erstatning (ku osse lige mangle andet) men det hjælper jo ikke på at vi nu mangler rugehøner og en avlshane! Jeg vil lige høre jer allesammen, om I er sikre på at 250 pr næb er standard? - for så skal han sørme af med den sum pr. stakkels høne!
Jeg mener at 250 kr. pr. dyr er ok. Det er standardpris for gode avlsdyr i DK.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Hundeangreb
« Svar #63 Dato: 13 April , 2013, 17:18 »
Fint Tanja - det lader jeg gå videre til hundeejeren. Tak skal du ha
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hundeangreb
« Svar #64 Dato: 13 April , 2013, 17:37 »
Jeg tror nu at tilbageholdenheden fra politiets side, skyldes at hundeloven skal revideres og at der er enorm kritik af at man afliver en hund, fordi den har forgrebet sig på en artsfælle,,, det er ikke i orden, og det er jo igen fødevareministeren der står for den del af loven, hvordan det så lige falder sig,,,, så det lader nok vente på sig
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hundeangreb
« Svar #65 Dato: 13 April , 2013, 20:17 »
Næh! Hvor jeg føler med dig. Opdagede din historie i dag, efter at vi i går aftes fandt de fleste af vore silker dræbt af en jagthund. Desuden er vores dejlige brahmahane pist forsvundet - ligger jo nok død et sted i buskadset, og en af hans høner er også død. Derudover har vi en skambudte blomsterhøne og de resterende fire brahmahøner ser også lidt afdæmpede ud. Så lige nu holder vi vejret og håber at resten er ok igen om nogle dage. Hundens ejer har selv fortalt os, at det er hans hund, der har gjort det (svigermor luftede den - uden snor på trods af, at den tidligere har taget en af naboens høns. Og åbenbart uden at svigermor har grebet ind mens hunden myrdede løs!).
Han vil gerne betale erstatning (ku osse lige mangle andet) men det hjælper jo ikke på at vi nu mangler rugehøner og en avlshane! Jeg vil lige høre jer allesammen, om I er sikre på at 250 pr næb er standard? - for så skal han sørme af med den sum pr. stakkels høne!

Tove jeg føler virklig med dig, det et ganske modbydligt syn. og ingen ord dækker den smerte det er at finde sine kære dyr maltrakteret og dræbt på den afskylige måde. *t :'(
Det allerværste for os var de stakler der var flæset halvt over, som bare ligger og stirre tomt, og akurat magter at blinke, som om de næsten beder om hjælp til at få afsluttet deres smerter.

Man kunne jo spørger en hundeejer om de ønsker deres hund revet midt over og brækket ben, og skræmt halvt ihjel og mange dybe bidsår, på deres hund. Det tror jeg ingen dyrevenner ønsker sig, og så er det jo fuldstændigt ligegyldigt om det er en skildpadde, hund, kat, slange, høns det er et kæledyr som betyder en masse for dens ejer, og ingen dyreejer ønsker sådan en skæbne for sit dyr.
Nu kan i jo se hvor rasende denne hundeejer fra vores sag blev da de troede vi havde fundet og skudt deres hunde, selvom vi egenlig ville have været i vores gode ret til det.
De kom 3 personer og råbte og skreg at de ville slå os, vores børn og dyr ihjel. Alt imens vores børn står og høre det hele og er mega forskrækket og bange. Thomas springer ud for at få dem væk, imens jeg skynder mig at lukke terassedøren og ringer efter politiet. Men et eller andet sted er det altså en værdig død med et rent skud. Det er det ikke at blive flænset og efterladt!!!! At vi nu skal gå og være rædselsslagende for vores børn, dyr og os selv igen skal blive angrebet, er næsten det allerværste.
Jeg har bestilt en stødgiver, men kan det mon holde de store hunde fra det de nu ved er sjovt, de har jo smagt blod og ved hvor det kommer fra.
Jeg har ikke set deres hundegård, men ejeren fortæller den er 220cm. Men at den ene (Alaskan Mallemutte) Kravler henover hegnet. Og så undre det bare mig at hvis man selv har set sin hund kravle henover, hvorfor pokker har de så ikke tag på?
Ivørigt hænger deres historie vist heller ikke ret godt sammen. De efterlyser på en side fra tv2 deres "søde" hunde hvor de beskriver manden var ude at gå tur med hundene og noget genere den ene så den slap fra ejeren og den anden med. NÅ! For til mig fortæller han da han er her forbi for at kigge efter hundene, at de gik ude i haven og 2 minutters uopmærksomhed, hvor han vender sig rundt og så var den store væk og den anden rev sig løs fra der hvor den stod bundet. Til politiet da ejeren sad her forklare hun at Labradoren har stået bundet og revet sig løs da den anden ejer(manden) ikke kunne holde Alaskaen og den slap fri (læs ud af haven) Men ligegyldig hvordan sagen vendes og drejes er der jo fra ejeres side tale om hunde der ikke kan kaldes til sig, og som ikke er forsvarlig indhegnet, bundet, eller have med på tur, for hvem kan egenlig holde 2 så store hunde ene mand alene, hvis de ikke vil lystre og er til at styre????
Jeg vil ikke gøre mig til dommer i den her sag, for det er der heldigvis politi og retsytem til, men jeg er forundret over ejeren ikke selv er mere interessert i at passe forsvarlig på sine "elskede" dyr, for var det mine ville jeg være temlig ræd for hvis de som før skrevet kom til skade oppe på landevejen, eller alle de jærger som bor her i området fik fat på den. Selvom de har dræbt og skadet mine dyr og bidt og rusket i både Thomas og jeg kan ikke hader dyrene, men jeg er sku ked af det på alle leder og kanter, både over mine dyr, og den frygt jeg nu må leve med og over at det forhold hundeejerne og vi har, skal få kurre på tråden, kun fordi de ikke vil passe  godt på deres egne dyr. Jeg ville virklig være flov og skamme mig, hvis jeg havde udsat andre for den oplevelse. Jeg håber alligevel, de vil tænke lidt over sagerne, og indse det her ikke kan blive ved som det er. Jeg ønsker dem intet andet end at de enten indser, de ikke magter deres dyr, og får dem i andre gode hænder, eller tager sig alvorligt sammen og går til hundetræning og får proffesionel til at indhegen deres matrikkel. Det ville jo også sende et rigtig godt signal til folk i deres lokalområde, og måske ville alle de strider de åbenbart har med folk netop dæmpe skærmyslerne??? Ihvertfald vil jeg ønske de vil overholde deres aftale og ansvar om forsikringen, for det ville være træls hvis vi skal bede om hjælp fra retsytemet til at få de forskiringspapir, når vi jo er voksne mennesker som ikke behøver at elske hinanden, men bare kan tale pænt og ordenligt sammen, og løse de kedelige ting der nu er sket.

@Tove jeg ved ikke hvor stort de overskud er lige nu? Men her i denne tråd står der rigtig mange fine link til hvad man kan gøre når vi har haft uønsket besøg af hunde. Alt fra hvad må man og hvad må man ikke. Og ret til erstatning. Under alle omstændigheder er det nok klogest at politi anmelde sagen da der jo skal en fordikring ind over for at hundeejeren ikke selv skal til lommerne. Rigtig meget held og lykke med det forløb i nu skal til og igennem. Det er først idag jeg har haft overskud til at samle mig sammen til at skrive en liste over de dyr der har klaret angrebet og de der ikke har.
 Jeg sender dig iøvrigt en Pb. om nogle af de ting som du skal huske når du skal udfylde skades anmeldelsen.
Alle mine varmeste tanker til dig herfra mig  *l
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hundeangreb
« Svar #66 Dato: 13 April , 2013, 21:31 »
jeg har ikke fået læst det hele, men svarer lige på om strøm holder hundende væk og det kan jeg kun svare JA til.

en hund der får stød af et kraftigt el hegn kommer ikke forbi jer foreløbigt igen. og vil nok ikke nærme sig hønsene igen i min. et halv år hvis ikke for altid.

mine hunde har ved en fejl fået stød på heste hegnet et par gange og det huskede de MEGET LÆNGE.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hundeangreb
« Svar #67 Dato: 13 April , 2013, 22:24 »
Jeg kan bekræfte at hunde der har 'smagt' hegnet ikke kommer igen.

Da jeg fik kvæg for ca 1½ år siden kunne min GD ikke dy sig for at smutte ind på folden og 'hilse' på de nye beboere. Jeg jog ham naturligvis ud da der ikke var behov for stress af nye dyr. Han kom igen.

Det skal siges at han kun kunne komme ind ved at løfte/berøre den nederste tråd på hegnet. Det var åbenbart gået uden stød, ved 2 passager ind og 1 passage ud, men 4. gang gik den ikke. :(

Han fik hegnet at mærke. Han skreg som en stukken gris og løb ind og gemte sig i huset. Da jeg kom ind for at se til ham lugtede han så han ikke var til at være i nærheden af. En lugt han udskiller når han er virkeligt bange.

Han har aldrig siden været tættere end 10 m på folden og dens hegn. Så jo - elhegn virker. 
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hundeangreb
« Svar #68 Dato: 13 April , 2013, 22:40 »
Jamen det lyder jo glimmerende at de får lært det ikke er en hundelegeplads. Grunden til jeg tvivler er nemlig om den tykke pels vil beskytte Alaskan malletutten, for så er jeg jo lige vidt ?
Jeg vil forsøge at kontakte en proffesionel opdrætter af racen, for at høre hvordan, sådan en størrelse hund og pels holdes væk fra vores matrikkel, så episoden ikke gentager sig, med min gode vilje.
jeg må dog indrømme det bestemt ikke huer mig at skulle udsætte dyrene for det smæk, men hvis det er det der skal til, tjaaa, så må det jo desværre være sådan. I sidste ende er det jo ikke mig der udsætter undslupne hunde for el, men deres ejer der burde have vist sine dyr den respekt og omsorg at holde dem fra at komme til mit el-hegn.

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Hundeangreb
« Svar #69 Dato: 13 April , 2013, 22:52 »
Vores Sindy (Schæfer) fik snuden på et elhegn en aften vi var ude at gå tur og hun ABSOLUT skulle tættere på fårene. I mørket må hun have overset tråden. Resultatet = Alt hvad der ligner et får skal nu skældes ud. Dog holder hun lidt afstand.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hundeangreb
« Svar #70 Dato: 13 April , 2013, 22:56 »
Grunden til jeg tvivler er nemlig om den tykke pels vil beskytte Alaskan malletutten, for så er jeg jo lige vidt ?

Det er muligt at Malamuten kan passere hegnet flere gange uden at blive ramt pga dens kraftige pels. Men det finder der også råd for.

Det kaldes Søren Ryge tricket  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hundeangreb
« Svar #71 Dato: 13 April , 2013, 22:59 »
Ja av min snude ::)
Det lyder til i med hunde der har prøvet at komme for tæt på et el-hegn har haft erfaring med den ønskede effekt.
Af hvad jeg kan google mig til, er Alaskan er ret intelligent, og vil gerne strejfe, så nok husker den her er sjovt, men måske netop des større overraskels/forskrækkels effekt får det så netop, og så må vi jo håbe den smutter i stedet for at tænde af :o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hundeangreb
« Svar #72 Dato: 13 April , 2013, 23:01 »
Det er muligt at Malamuten kan passere hegnet flere gange uden at blive ramt pga dens kraftige pels. Men det finder der også råd for.

Det kaldes Søren Ryge tricket  ;)

Hov vi krydsede vist hinanden Erik, så jeg ser først dit svar nu. Hvad er det for et trick, den gode Ryge har hittet på?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Hundeangreb
« Svar #73 Dato: 13 April , 2013, 23:06 »
Puha en ubehagelig sag.. Jeg håber aldrig selv at skulle finde hunde i min kommende hønsegård.

Jeg ville dog aldrig riskere at agressiv hund kunne få chancen for at bide i mig, den ville prompte blive skudt ned hvis den var igang med at lave ravage i hønsehården.

Hellere aflive en andens køter end risikere bidskader fra selvsamme blodtørstige bæst.

Det er forøvrigt fuldt lovligt at nedskyde "uvane husdyr" uden varsel i visse tilfælde, f.eks. en situation som den fra denne tråd.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Hundeangreb
« Svar #74 Dato: 13 April , 2013, 23:07 »
Jani>> Så længe det er det mobile fårehegn I bruger, så skal den NOK få det lært. Der kan den ikke smutte igennem trådene.

Hørte et sted at man skulle sætte vildthegn op på klokker så det var isoleret fra og så sætte strøm til det. Det kunne holde selv Ulve ude...  ;)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/