Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hundeangreb  (Læst 43056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hundeangreb
« Svar #75 Dato: 13 April , 2013, 23:14 »
Hov vi krydsede vist hinanden Erik, så jeg ser først dit svar nu. Hvad er det for et trick, den gode Ryge har hittet på?

Søren Ryge's problem var rævene. Han bandt hovederne af slagtede høns på el-hegnet med ståltråd. Af for den da.

Andre hunde-lækkerier kan med fordel bruges til formålet. Det der er afgørende, er, at hunden sætter tænderne i noget, der er strømførende.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #76 Dato: 13 April , 2013, 23:28 »
Jani>> Så længe det er det mobile fårehegn I bruger, så skal den NOK få det lært. Der kan den ikke smutte igennem trådene.

Hørte et sted at man skulle sætte vildthegn op på klokker så det var isoleret fra og så sætte strøm til det. Det kunne holde selv Ulve ude...  ;)

Hi hi du kender mig jo Morten jeg vil rigtig gerne selv kunne ordne ting og sager, men din beskrivelse, får mig til at fremstå som hende fra reklamen om sport/spil, hvor de siger der er så meget kvinder ikke forstår.
Alskaen har vel samme størrelse osv. som en ulv (jeg har aldrig set en ulv) og ulve er HELT sikkert ikke velkommende og vil blive nedlagt så snart jeg træf en jæger, og så må jeg jo æde den bøde bagefter ;)
Men når nu vi taler om gøre det selv projekter, ville det skimse være lidt blærret, at have et ulveskind foran brændeovnen, hvor jeg selv har nedkæmpet dyret, spist det og garvet skindet.
Jeg fik engang en kogebog af min mor, som hun havde købt fra nogle indianer da hun boede i Tampa/Florida. Her er der opskrifter på alt fra egern, bjørn og ulve <J <R
Jeg er med på vildthegn ikke er et "vildt" hegn, men der hvor min film knækker lidt er det med at sætte det op på klokker <J <A
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #77 Dato: 13 April , 2013, 23:35 »
Jeg er med på vildthegn ikke er et "vildt" hegn, men der hvor min film knækker lidt er det med at sætte det op på klokker <J <A

Porcelænsklokker/hegnsklokker. Du kan også bruge plastikisolatorer. Det der er vigtigt er at hegnet 'hænger' så der ikke er afledning af strøm til pæle, jord eller andet.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #78 Dato: 13 April , 2013, 23:38 »
Jani>> Så længe det er det mobile fårehegn I bruger, så skal den NOK få det lært. Der kan den ikke smutte igennem trådene.

Ja det mobile fårehegn er så gnavet i stykker mange steder og omme ved gæssene er det søndersmadderet. Det almindelige stålhegn har de forsøgt at hoppe over så der er pælen (ca. 8 cm i omkreds) knækket og hegnet krøllet sammen. Lågen mellem gårderne er slået i stykker, så de vil dælme ind. Det var nok ikke sket hvis der var røget 9-10 000 volt igennem hegnet, men som man siger, af skade bliver man klog sjællendt rigere :angel:
 (Jeg har naturligvis været ude og fået taget billeder som alt sammen med tøj osv. skal sendes til politiet.)

Moskusænder

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #79 Dato: 13 April , 2013, 23:50 »
Porcelænsklokker/hegnsklokker. Du kan også bruge plastikisolatorer. Det der er vigtigt er at hegnet 'hænger' så der ikke er afledning af strøm til pæle, jord eller andet.

Hmmm....jeg tror min hjerne er ved at være på overarbejde, for jeg fatter ikke en meter ::) :P

Hegnet er sat fast på pæle som inden i er af metal beklædt udvendigt, med plastik. Disse pæle er lige til at træde fast i jorden, og hive hele herligheden op igen og let flytte med, SMART! Selve hegnstrådene er vist nok stålvejer agtigt. Og alle masker er ca. 10x10cm. Hele hegnet er strømførrende, og hvis en tråd springes ledder strømmen udenom og ud til resten af hegnstråedene. ( jeg ville nødig selv sidde fast, og pakkes ind når hegnet ryger op af jorden og klapper sammen om det dyr der sidder der, av. Jeg håber vi er hjemme og kan hjælpe dyret, med mindre det er et der bidder) Højden er 120cm.

Hvor gør jeg af klokkerne?

Moskusænder

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #80 Dato: 13 April , 2013, 23:57 »
Det lyder umiddelbart som om det er et fuldt strømførende hegn. Hvis dette er tilfældet kan du glemme alt om klokkerne.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #81 Dato: 14 April , 2013, 00:02 »
Nååår, jeg må hellere lige høre Poda hvad de mener, jeg kan se de er begyndt at forhandle dem.
Vores er købt hjem fra New Zeland, men mon ikke det er samme system.

Moskusænder

Offline mvk

• Passiv bruger
« Svar #82 Dato: 19 April , 2013, 17:52 »
Jeg mener at 250 kr. pr. dyr er ok. Det er standardpris for gode avlsdyr i DK.
Jeg tror vi skal passe på med at bruge standardpriser. Hvad hvis det nu er dyr der lige er hjemkøbt til meget højere priser, eller hvor tilsvarende slet ikke kan købes til den pris? Er der tale om racedyr bør man få en eller flere med kendskab til kvalitet og prisniveau til at udtale sig skriftligt og bruge dette over for hundens ansvarforsikring.

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #83 Dato: 19 April , 2013, 19:24 »
Jeg tror vi skal passe på med at bruge standardpriser. Hvad hvis det nu er dyr der lige er hjemkøbt til meget højere priser, eller hvor tilsvarende slet ikke kan købes til den pris? Er der tale om racedyr bør man få en eller flere med kendskab til kvalitet og prisniveau til at udtale sig skriftligt og bruge dette over for hundens ansvarforsikring.

Jeg er helt enig. Mine sorte dværg Brahma er bestemt ikke lette at opdrive igen. De var ikke reprensenteret til udstillingen i Lepzig selvom der var 29000 fugle, og heller ikke til LU. i år er de set.
En sød formand for en fjerkræsklub har vuderet 100 euro må være markedsprisen hvis overhovedet de kan opdrives.
Så havde det blot været en kær have-rundkørsels-høne havde jeg ærgert mig lidt mindre, og kun været ked af at miste et kært dyr.

Men i virkligheden da lidt sjovt at kæledyr som hunde skal vuderes som noget ganske tragisk tab i forhold til en høne. Her er det jo blot bare en høne, hvor en hund der er flænset midt over af en anden hund kan få folk op af sofaen :o

Moskusænder

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #84 Dato: 20 April , 2013, 08:34 »
Jo, det er trist at hvis en hund bider en anden hund og der bare er gået lidt hul, så kræves hunden, som har bidt aflivet.

Men hvis selvsamme hund flænser en hel hønsegård med døden til følge for hønsene, nå ja, det var bare ærgerligt og måske falder der en bøde og lidt erstatning af. /d /d

Men igen høns er også det aller laveste rangerende husdyr, og har meget få rettigheder, og de må desværre også behandles som l...

MEN høns er meget mere end hybrid høns som laves i millionvis. Der er  mange sjældne racer og variteter, som ikke er nemme at få fat på igen og slet ikke hvis de bare skal være i en fornuftig kvalitet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #85 Dato: 20 April , 2013, 21:43 »
Janni, hvad er status på dine høns?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #86 Dato: 20 April , 2013, 22:29 »
Alle guld sortbåndet voksene og 4 hønniker er døde og dvægene i guld/sort båndet er døde.
De sorte dværge er døde.
1 gæsling død. og resten mangler lidt dun på ryggen, men ellers ok. (Deres hus var væltet omkuld på folden, mens de voksne gæs forsøgte at forsvare dem)
På nær 4 ællinger er resten døde.
3. andemor forladt reden og æggene gået til.
gåsen som ellers rugede hoppet fra og æggene gået til.
Duerne skræmt for længe fra reden og æggene gået til.

2,1 skadet unghøns som behandles med antibiotika stukket i brystmusklen.
Gustav (gasen) halter men det går bedre og pigerne ser også ud til at komme sig men har stadig sår der skal holdes rene og de er under skarp observation, med besked på at ringe hvis de får det værre.

Ja vores bryggers ligner et dyrehospital med varmelamper og bokse til de forskellige såret dyr, men jeg tror efterhånden jeg tør ånde lettet lidt op.

Heldigvis ser det ud til kyllerne fra dem alle er friske og de er netop idag ringet, så nok ryger jeg ned af bakken, men er dog stadig med afliggere, så næste sæson burde der ske lidt igen. Men det er dælme godt nok tomt i hønsehuset og i haven, det skal jeg lige vænne mig til :(

Næsten alle hegn er skadet, og mest træls er det vi ikke ved om vi må pille dem ned, og sætte nyt op, for hundeejerens forsikring har vi ikke hørt et suk fra. Politiet fortalte dog det ikke pyntede på hundeejerens situation hvis de ikke selv samarbejder så det vil også gøre indtryk på dommen. Men det kan jeg jo ikke betale dyrlægeregning og ny indkøb med, så min venlighed er nærmest lig nul.

Moskusænder

Offline mvk

• Passiv bruger
« Svar #87 Dato: 20 April , 2013, 22:36 »
Men det kan jeg jo ikke betale dyrlægeregning og ny indkøb med, så min venlighed er nærmest lig nul.
Husk at du i det samlede erstatningskrav til hundeejerens ansvarsforsikring ikke bare skal medtage et beløb pr. dyr men også hvad de ellers har ødelagt samt eventuelle udlæg til dyrlæge m.m.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #88 Dato: 21 April , 2013, 05:52 »
janni prøv at få et hegnsfirma til ag give et skriftlig tilbud på rep af hegnet, og hust at notere hvor mange varmelamper du har kørende  4-6 stykker bliver hurtigt 50 kr om dagen, samt hvad du har måttte indkøbe af ekstra lamper, samt skriv op hvor lang tid du bruger på ekstra tilsyn af dyrene.

men det skær mig lidt i hjertet at din venlighed er ved at være opprugt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #89 Dato: 21 April , 2013, 07:59 »
Pyh, det er godt nok slemt.
Jeg synes, du skal kontakte naboens forsikringsselskab evt. dit eget, som så kan vejlede dig, for du kan jo ikke have dine dyr gående på den måde uden hegn, det er jo levende væsner.
Jeg synes, du klarer det ufatteligt flot, jeg ved slet ikke, hvordan jeg selv ville have taklet noget tilsvarende   :o
Et lille lyspunkt er, at du trods alt har lidt tilbage at komme videre med.
Den ene gang jeg oplevede, at "nogen" havde glemt at lukke for de to hønsehuse om natten, og ræven to 16 høns, var jeg fuldstændig i chok af sorg over, hvad mine arme høns havde været igennem, og det var hæsligt, at finde fjerene rundt i haven, hvor man så kunne genkende, hvem der havde lidt døden der.
Du har min dybeste medfølelse. *t
Alle os her på forum, ved jo at det ikke bare er høns, som uden videre kan erstattes med andre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk