Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor jeg dog hader burhønsehold!!  (Læst 7887 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: hvor jeg dog hader burhønsehold!!
« Svar #30 Dato: 09 Februar , 2009, 16:31 »
De fleste vil nok heller ikke gå så langt væk :D... Det højest vores har været væk fra hønegården er ude på vores marke til køer, og det er ikke mere end 100 meter :D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #31 Dato: 09 Februar , 2009, 17:31 »
Undskyld men kan ikke lade være. Jeg har nu læst dette emne samt det om sprøjtet kylling og giver jer alle ret, men hvis vi ser på fuglene som det de er, hvor mange af os kan så sige sig helt fri for at få dårlig samvittighed.
Hvor mange bruger æglægnings foder.
Hvor mange har hønsene lukket inde.
Hvor mange har lys udover dagslys.
Hvor mange har udstillings dyr. Som bliver transporteret i små kasser og de står i små bure.
o.s.v. o.s.v.
Der er intet af dette der er naturligt  for en fugl.
Jeg ved godt at vi gør det pænt og nænsomt og ikke er ude på at skade dyrene, men jeg synes tros alt at vi lige skal kigge på os selv først.
Det med at sprøjte kødet intil nu er det jo kun vand og vi har spist det i mange år og det smager ikke anderledes idag bare fordi vi ved at der er vand i og som nogen skrev så kan de mindre bemidlede og så få råd til kylling.
Håber ikke at have fornærmet nogen det var ikke meningen, men synes bare ??? ??? ???
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #32 Dato: 09 Februar , 2009, 18:00 »
Til Allan

Du har fuldstændigt ret, der er ingen dyr, absolut ingen dyr, som er beregnet til at blive holdt som husdyr/kæledyr. Vi er alle skyldige i dyremishandling på et eller andet niveu.

Så vi må hellere holde op med det pjat og slagte dem alle sammen inden de lider mere også må vi blive vegetarer alle sammen,  ;)

Hmmm jeg tror jeg må have en større fryser.

« Senest Redigeret: 09 Februar , 2009, 18:11 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 09 Februar , 2009, 18:02 »
Ja Allan jeg kan give dig ret langt hen af vejen. Men jeg fanger ikke mine høns med en stor fejemaskine som så kaster dem ned i en kasse med et antal på må og få, når jeg transportere mine høns er der heller ikke 26% døde. Men selføgelig skal vi også kikke på egen hønsegård
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #34 Dato: 09 Februar , 2009, 19:52 »
Nu har vi jo aldrig spurgt vores høns (jeg har i hvert fald ikke :o) om de helst vil være fri eller fanget, men man kan jo sige til vores forsvar, at til gengæld for hønsenes frihed giver vi dem tryghed i hus og gård og foder/vand i den rette mængde.

Skulle vores kære kræ leve på den fuldstændigt naturlige facon, ville rigtig mange af dem ikke overleve kyllingestadiet, da overlevelsesraten er eget lavere i Gud (eller Darwins) vilde natur.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 09 Februar , 2009, 22:45 »
Hvor mange bruger æglægnings foder. "Æglægnings foder" er lidt misforstået. Mange tror at der er "noget" i der gør at hønsene SPRØJTER æg ud. Et mere rigtigt ord vil være at kalde det for enten tilskudsfoder eller fuldfoder (som er 2 forskellige typer)
Hvor mange har hønsene lukket inde. Ja, mine er lukket inde om natten. Og det er for deres egen skyld. Desuden er der vist ingen der tvinger hønsene til at gå ind. Så dette kan jeg heller ikke se noget galt i.
Hvor mange har lys udover dagslys. Jeg har ikke...
Hvor mange har udstillings dyr. Som bliver transporteret i små kasser og de står i små bure. Det har jeg heller ikke.

Så hvis det er dine betragtninger i at fjerkræ bliver behandlet "dårligt". Så må mine (og mange andres) dyr da kunne klasificeres som noget helt unikt ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 09 Februar , 2009, 22:57 »
Hvor mange bruger æglægnings foder: mine får det der hedder komplet, om det er æglægningsfoder ved jeg ikke...kender ikke forskellen.
Hvor mange har hønsene lukket inde: Mine er ikke lukket inde. Døren står altid åben så de kan gå ind og ud om det passer dem.
Hvor mange har lys udover dagslys: jeg har så lys ved mine høns, det tænder kl 4, men jeg har tit hørt hanerne gale allerede kl 2-3 stykker. Desuden er det vel ikke mere mishandling end at vi andre skal vækkes af et vækkeur kl 6.20  ;)
Hvor mange har udstillings dyr. Som bliver transporteret i små kasser og de står i små bure: Ikke mig.

Så min konklusion må være at mine høns har det ret godt, og meget tæt på det naturlige.  ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #37 Dato: 10 Februar , 2009, 07:30 »
Hvor mange bruger æglægnings foder: Ja jeg bruger "æglægnings foder" tilskudsfoder til korn, og ja jeg bruger også startfoder og voksefoder.

Hvor mange har hønsene lukket inde: Hvis det menes at de er lukket inde i en hønsegård, så ja.

Hvor mange har lys udover dagslys: Har haft, men er gået bort fra det igen.

Hvor mange har udstillings dyr. Som bliver transporteret i små kasser og de står i små bure : Ja det har jeg også, og det på indtil flere udstillinger.

Tilføjelse til denne herlighed er :

Hvor mange ruger ud med en maskine, som er fuldstændigt naturstridigt : Ja det gør jeg sgu også.

Så konklusionen er at jeg er en af de onde !!!

Ps og da jeg også sorterer hårdt i mit tillæg og slagter mange haner, så må jeg også være morder og racist.
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2009, 07:51 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #38 Dato: 10 Februar , 2009, 08:27 »
Okay morder det tager jeg i mig igen - for drab/mord er dagligdagen for mange dyr i naturen, så det er kun naturligt at slagte og spise sine egne dyr.

:D ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #39 Dato: 10 Februar , 2009, 08:54 »
Hej Allan

Du har selvfølgelig ret i, at vi også altid må se på os selv - men jeg mener nu ikke, at det er de rigtige parametre du stiller op !

Hvis vi nu er realistiske, og fastslår at det ikke er vilde dyr, som vi er ejere af, men derimod husdyr/hobbydyr/kæledyr - så må vi jo bare sørge for, at vi er vores ansvar bevidst, og giver dem så god en behandling som muligt - og her er det erhvervsmæssige dyrehold nok ikke helt sådan, som de fleste brugere af dette forum ønsker !

Så tag ikke focus fra KZ-fangerne ved at begynde at diskutere lødigheden af æglægningsfoderet - det er en helt anden snak !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 10 Februar , 2009, 09:00 »
Hvis vi ikke holder vopres dyr rigtigt så er der ingen i hele verden der kan holde dyr på nogen måde... Disse dyr vi har er som tidligere nævnt tamdyr, og mange af dem ville gå til og ikke have en chance i den vilde natur.

Man kunne jo lave et forsøg og sætte 10 høns, 10 ænder og 10 får ud i en skov de fleste ville gå til på den ene eller anden måde... De små af dem ville blive ædt i løbet af kort tid. Fårens lam ville blive ædt af ræven, så man kan jo diskutere hvor meget dyreplageri det nu er... :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #41 Dato: 10 Februar , 2009, 10:04 »
Hallo hallo
Jeg fik nok tændt op under nogen, men det var det der var meningen.
Hvis i lagde mærke til det så skrev jeg, os og vi, i mit indlæg jeg prøver ikke at gøre mig bedre end andre jeg tror at de fleste af os herinde holder høns på samme måde.
Alt hvad jeg mente var at inden man begynder at " råbe op " skal man lige gribe i egen barm selv.
Det er ikke møntet på vores hus/hobby dyr men på os selv.
Vi ser gang på gang eksembler på dyremishandling i tv, og vi råber op i et par dage og så er det glemt intil det kommer igen, det samme med sprøtning af kylling om 14 dage er det glemt.
Hamburgerryg har været sprøjtet lige siden ruder konge var knægt hvem spiser ikke det.
Og så igen som jeg skrev i mit første indlæg undskyld hvis jeg fornærmer nogen.
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Tine R.

• Gæst
« Svar #42 Dato: 10 Februar , 2009, 10:12 »
Jeg hader alt hvad der hedder indespærret dyr, det kan være bur høns - træmme kalve eller fikseret søer.

Derfor har vi høns så vi får friske æg og en kylling i ny og næ, og alle går fridt på 10 tønder land.
Vi har ænder så juleanden er sikret de går i en ande gård.
Vi har grise der er på friland og kan rode i jorden som grise nu skal og sikken en flæskesteg.
og vi har en ko som gerne skulle holde os med kalvekød, hun bor i en stald i en boks med masser af halm og hvor hun kan gå rundt og hver dag bliver hun lukket ud på fold.

Og jeg hader transporten og håndteringen af vores dyr, derfor bliver alle mine dyr slagtet hjemme.

Det er et stort arbejde og kræver masser af plads og det er ikke alle der kan gøre som os men mindre kan også gøre det netop ikke at købe bur æg .

misundelelse er en grim ting.. det ved jeg.. men kan nu alligevel ikke helt lade være med at føle en smule af det her..
Det lyder bare så dejligt!!

Tine R.

• Gæst
« Svar #43 Dato: 10 Februar , 2009, 10:27 »
Allan. Jeg kan godt følge din tanke. Det var ikke det hele jeg er enig i, men det meste. og det er jo også et af de store etiske spørgsmål. så helt klart vil der komme en diskussion op. Men det er vel også meningen med et forum?? ikk?? at man kan diskutere, sammenligne og måske rykke sine perspektiver og holdninger? jeg syntes ihvertfald det er fedt!

med hensyn til kyllingekød "pumpningen" jeg har altid vist at det blev fyldt med saltvand. mener da også at have læst det på pakkerne?
anyways, som en skriver, hamburgerryg bliver også pumpet, rullepølse, oksebryst, alt færdig pålæg. og jeg syntes på en måde, at det giver en bedre struktur, og en fyldigere smag. men, det er sku træls når man køber en stor pakke bacon i tern, steger det, og ser der er under en tredjedel tilbage, eller det der store flotte kyllingebryst fileter man købte, er under halvt så store, efter stegning. men igen. Jeg ved det, jeg har arbejdet som slagter, og derfor kom det ikke som en overraskelse for mig. Det som jeg syntes er noget svineri, det er altså når de pumper grisehud ind, uden at skrive det!! GRISEHUD??? I EN KYLLINGEFILET?? hvad er det dog for noget?? FØJ!!

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 10 Februar , 2009, 10:32 »
FØJ! Hvis jeg kunne ville jeg leve som Bonderøven! Det er snart slut med at handle i butikker, men hvor handler man så??? Det er simpelthen for klamt den måde producenterne behandler deres varer på.
Venlig Hilsen
Lisbeth