Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvor jeg dog hader burhønsehold!!  (Læst 7933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mutti

• Passiv bruger
Sv: hvor jeg dog hader burhønsehold!!
« Svar #45 Dato: 10 Februar , 2009, 10:38 »
FØJ! Hvis jeg kunne ville jeg leve som Bonderøven! Det er snart slut med at handle i butikker, men hvor handler man så??? Det er simpelthen for klamt den måde producenterne behandler deres varer på.

den er jeg også med på hvis det kan lade sig gøre.Den mand han inponerer mig virkeligt
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Tine R.

• Gæst
« Svar #46 Dato: 10 Februar , 2009, 10:42 »
ja ham bonderøven er jeg desværre også lidt misundelig på.. skulle da vist hellere glæde mig lidt over det jeg har?? ;)
jeg tænker lidt at gårdbutikker måske er bedre?? eller hvad?? det er jo så også dyrere, men personligt vil jeg hellere betale prisen, for et dyr som har haft et acceptabelt liv, end en kyllingehakkekotelet, pumpet med kalkun!! >:(

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #47 Dato: 10 Februar , 2009, 10:54 »
der er nu ingen grund til misundelse for det er hårdt arbejde at have så mange dyr, men jeg skal jo være ærlig og sige at jeg har dem af 2 grunde for det første fordi jeg gerne vil have en flæskesteg der har haft et godt liv med krølle på halen, og dernæst fordi jeg elsker at have dyr omkring mig, man skal ikke gøre det hvis ikke man nyder at gå i gummistøvler og muge ud.

Og så vil jeg igen sige at der er mange steder på landet man kan købe grise- og kalve kød det er bare de færreste der annoncere med det.

Og prisen jaaa! 20,- kr. pr. kg for gris syntes jeg ikke er dyrt.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 10 Februar , 2009, 11:18 »
I kan gøre ligeosm vi gør ;).. Hvert år køber vi et par grise til os selv, og vores venner, bekendte og famile kan også vælge at købe en som så kan gå ved os hele sommeren. Når frosten så begynder at komme bliver alle grisene slagtet, og kødet fordelt mellem dem som har bestilt og os selv.

Med køer har vi i mange år købt to-seks af dem selv, men de senere år har vi bare haft en fire stykker gående fra en nabogård. Kun sidste år vi var uden pga at de skulle vaccineres tror jeg nok ;)... Anyway... vi får så en kalv ud af det om efteråret hvor alle der har gået der så bliver slagtet. Det kød vi ikke selv skal have bliver som det andet solgt fra ;)...

Det vil sige at vi stortset er selvforsynene med kød. Og i og med at vi også er jægere her på gården kommer dette også på bordet. Det er faktisk kun kylling og gås vi køber udefra, men det er så fra en bekendt der også har gård og opdrætter dem ;)...

Sådan kan man vælge at gøre ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #49 Dato: 10 Februar , 2009, 12:05 »
Jeg vil bare lige sige at jeg bestemt ikke føler mig stødt eller fornærmet, bestemt ikke  :D

Tværtimod synes jeg at Allans indlæg gav lidt "liv" til denne tråd.

Alt kan lade gøre - siges det. Og hvis man ikke kan have dyrene selv, så er der nok en gård butik i nærheden eller nogle venner, som måske har plads.

Det at have dyr er bestemt et stort arbejde, som tager tid og plads. Og man skal virkelig have dyrene for egen fornøjelses skyld, ikke for at tjene penge (for det tror jeg ikke kan lade gøre) og det skal heller ikke være en sur pligt at passe dem.

Man kan også som Mikkel skriver være fælles om en gris eller en kalv, for indrømmet en slagtet kalv er meget kød hvis man er enlig.

Der er mange muligheder, man skal bare researche lidt og vupti så har man forbindelserne.

Det kan også godt være at kødet er dyrere i en gårdbutik, for det er mindre portioner. Meen hvis det ikke svinder og er pumpet med vand, så får man mere for pengene.

Pris og kvalitet følges nu engang ad.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #50 Dato: 10 Februar , 2009, 12:35 »
Nu er jeg jo i den heldige situation at jeg kan købe gris af Elise, uhhmm, og vi gjorde fælles proces i sommer da vi slagtede vores fælles hanekyllinger til fryseren,,, og det gør jo tingene noget nemmere, men det ville være skønt med en plukkemaskine eller et fjerkræslagteri i nærheden så vi slap for at plukke, og jeg må da også indrømme at Elise gjorde hoveparten af plukkeriet, da jeg ikke har hænder til det, men det smager simpelthen for godt til at lade være.
Jeg kan nok ikke franarer hende noget af hendes kalvekød, men jeg vil da helt sikkert forsøge.

Det er dejligt at have dyr, men uanset hvor meget man elsker sine wellingtons så er det et stort arbejde, der ligesom kræver familiens opbakning, og ikke mindst god plads, og det har vi heldigvis, så vi ikke er nødt til at henfalde til buræg og ulykkeligt grisekød.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #51 Dato: 10 Februar , 2009, 16:07 »
Nej rig bliver man ikke af at have dyr, men meget træt om aften ;D. Nej jeg tror kun amn kan tjene penge ved at ty til træmme kalve, burhøns og ulykkelige grise, og det er jo det vi ikke vil, så der skal andre grunde til at slæbe sig en pukkel til for at tilfredsstille vores kære dyr behov end simpelt mamon.

Og Ina jo du kan godt købe kalve kød når den dag kommer, så du skal ikke bruge kvindelist, nu er det jo sådan at hvis man bare er tidligt ude så har jeg det grise- og kalve kød folk vil ha når vi slagter, jeg køber bare ikke ind før alle har meldt ud for jeg syntes ikke det er så sjovt at stå med eks. 7 grise til eget forbrug så vi finder ud af det
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 10 Februar , 2009, 17:37 »
Det er heller ikek en udgift at have foreksempel, køerne. Her hos os spiser de kun græs hele sommeren, og alt der så skal gives ud er når de bliver købt, og tænk så på hvor meget man spare til almindelig indkøb af kød? Ved os ville de ligge mange 1000 kr over hvad de koster at fede en kalv op. ;D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #53 Dato: 10 Februar , 2009, 18:17 »
Lestat: Ja føj, du er da en skrækkelig én  ;D ;D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #54 Dato: 10 Februar , 2009, 18:35 »
Hvis man nu ikke er så heldige at have en Elise i nærheden, så er der en del kogræsser laug eller kogræsser foreninger rund omkring, hvor køer bliver brugt til naturpleje om sommeren og slagtet om efteråret. Ulempen er så at man skal normalt købe ½ko og det fylder jo en del så en stor fryser er nødvendig. Men det er rigtig godt kød.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #55 Dato: 10 Februar , 2009, 22:50 »
Her plejer vi at fylde en stor fryser med kalvekød, en stor fryser med grisekød og en storfrysser halvt med diverse andet. :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #56 Dato: 11 Februar , 2009, 13:34 »
Citér
Hamburgerryg har været sprøjtet lige siden ruder konge var knægt hvem spiser ikke det.
Jeg spiser ikke hamburgerryg. Ligesom jeg ikke spiser skinke, pølse (undtagen i sjældne tilfælde) eller kylling, egne dyr undtaget. Det sidste siger selvfølgelig heller ikke alverden.  ;D

Grunden hertil er, at jeg rent tilfældigvis blev født ind i en halvvegetarisk, halvakademisk, meget kvalitetsbevidst familie, hvor vi så godt som udelukkende spiser økologisk mad. Jeg kan faktisk prale med at være akkurat lige så økologisk som mine høns, og det siger en hel del.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #57 Dato: 11 Februar , 2009, 14:06 »
Hæ, hæ, Nu er Vegetar jo bare et gammelt Indiansk ord for dårlig jæger...  <T <T

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #58 Dato: 11 Februar , 2009, 14:59 »
Bjørn - for pokker...
Jeg fik helt tårer i øjnene af grin - den var sød  ;D

For at vende tilbage til emnet...
Ja, jeg får sgu også helt ondt i maven ved tanken om burhøns, tremmekalve og bundne søer. Men helt ærligt - så bliver jeg også lidt irriteret over den folkestemning, der rejser sig i kølvandet efter sådan en udsendelse. Vi har altså allesammen mulighed for at påvirke produktionsdyrenes forhold - og vi har muligheden hver eneste dag: lad være med at købe skidtet! Se - det er noget der batter 1000 gange mere end alverdens forargede facebookgrupper, vor herre til hest!

Undskyld - det er bestemt ikke for at træde nogle over tæerne. Jeg er bare mere til handling! 
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #59 Dato: 11 Februar , 2009, 15:02 »
Og jeg er fuldkommen enig med dig ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.