Da jeg var barn opdrættede min mor Welsumer. De er ikke lige til at få til at skrukke, eller føre, så hun havde dværg dotterene kun til at ruge, og det var de tilgengæld geniale til, så dem skal du nok blive glade for

Jeg kan ikke huske hvor gamle de var når de gik igang, men jeg kan huske de næsten igen æg gav for de skrukkede hele tiden, men det var jo derfor hun så elskede welsumerne for deres flotte store æg

Jeg selv har kastet min kærlighed på Brahma, for de har lidt af det hele, og så eeeeeelsker jeg bare deres rolige væremåde. Vores lille dværghøne fra sidste år, har netop lagt sig skruk, og det er min egen første skrukhøne så, jeg er meeeeget spændt.

Jeg var sikker på rugning i maskine ikke var noget for mig, indtil vores flamingokasse flyttede ind. Hurtigt efter flyttede mit oldfund også ind, og det er altså rent underholdning, at trykke næsen flad, for at følge med, når de små popper ud i verden. Jeg er så også typen som elsker at rode, pille og lyse æg hver dag, når de alligevel er ude og lufte, og følge med i udviklingen, selvom det jo slet ikke er nødvendigt

Hver gang jeg ser de små første bevægelser i ægget, presser en lille tåre i øjenkrogen, for det er simpelthen så fantastisk, det kan lade sig gøre, og lige facinernde hver gang. Gad vide om man nogens sinde får nok? Ihvertfald har jeg ikke fortrudt, mine små hokus- pokus-vips- en kylling- maskineri er flyttet ind. Men jeg glæder mig nu allermest til at se mor og børn

Husk der kan være lidt i en stor, selv om den så ædere lidt mere forbrug, men et godt råd, vælg en med et fornuftigt vindue, for fjernsynet kan sættes til salg når der går stjerne på æggene