Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine model ?  (Læst 4125 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
Rugemaskine model ?
« Dato: 27 Februar , 2013, 12:53 »
Hej.

Jeg vil høre om der var nogen, der har erfaring med denne rugemaskine, billede vedhæftet.
Desværre har jeg ingen navn eller model nummer, så jeg kunne google lidt om den.
Det ligner jo allermest en æggekoger :D

Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Rugemaskine model ?
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2013, 15:16 »
Kender den ikke... men hvorfor så lille en maskine?  Jeg har aldrig rigtig forstået deres eksistensgrundlag...
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2013, 15:26 »
Jeg har ikke en kæmpe hønsebestand, så havde ikke umiddelbart brug for den store udrugningsmaskine, og så var denne ikke så dyr, i forhold til en R-COM 20 ( bare som eksempel )

Og så kunne jeg godt se det hyggelige i, at den kunne stå på køkkenbordet ;)

Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.2 Maran/kryds?
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2013, 16:32 »
Men hvad kan den indeholde? 9æg? så fylder du den op, 1/3 af æggene er ubefrugtede, skadet eller lign. så er der 6 tilbage... halvdelen bliver haner, og en enkelt eller to går ofte til så er der 4-5 kyllinger og man er næsten altid sikker på at det man har tilbage er haner ;)
Hvad med istedet at vente til en høne skrukker? det er også smadder hyggeligt og du slipper for at bruge varmelampe til 3 kyllinger ;) endnu et alternativ er at låne plads i en maskine hos en bekendt... men igen det er jo helt op til dig :) Jeg syntes bare de er lidt skøre de små maskiner... :) har ikke lige helt styr på priserne, men Americas den lille blå maskine er også god og billig :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #4 Dato: 27 Februar , 2013, 16:37 »
Wanda.   /o /o /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Februar , 2013, 16:40 »
Så blev jeg da lige sat på plads....
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.2 Maran/kryds?
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 27 Februar , 2013, 16:40 »
Hvis det var mig, så ville jeg blot sørge for at have en hønse-race som ruger, og så 12 æg under en skruk. Det er en rasende billig metode ifh. til en lille rugemaskine.
Der er ikke noget der er så nuttet og dejligt at se på, som en skruk med kyllinger. Dertil kommer at hun sørger for alt, lige fra at vise dem hvor foder og vand er, samt varme dem.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 27 Februar , 2013, 18:03 »
@ Tantelaila

Er du sikker det ikke er en æggekoger ?? for hvordan skal æggene evt. kunne vendes ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #8 Dato: 27 Februar , 2013, 19:40 »
Jeg tror ikke du skal føle at du er blevet sat på plads  ;)
Det folk mener er nok snarre at den maskine du viser, nok vil være for lille.
Jeg kan godt forstå du syntes det ville være smart med den i køkkenet,  <L så alle kan følge forløbet. Det er jo ikke så nemt under en høne  ;D
Men det folk skriver om størrelsen, at den nok vil være for lille, er kun ud fra alle de tråde som der har været her på forum, om netop køb af for små maskiner.
Mange har fortrudt at de har købt dem for små. At det er meget der skal gøres -- varmelampe,pladsen til de små mm  !a og så bliver der måske kun 5 kyllinger ud af det.
Men  :) som der også skrives. Så er det jo helt op til dig, hvor mange kyllinger du vil ha`ruget ud.  /o Syntes du, at den er smart og liige til dit behov, så er det jo bare super.
Jeg har aldrig set denne model.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2013, 22:14 »
Ej sådan må du ikke læse det (lig mærke til alle smilyerne ;) ) det er ganske enkelt som Linda skriver erfaringsmæssigt... og Lene kom med vendeproblematikken også, langt de fleste maskiner ligger æggene ned... men kender intet til den maskine du viser, men ja den ligner sq en æggekoger :D Måske du kender en der har en maskine du kan låne? så du kan kigge med :) Hvilke høns har du? er det nogen der skrukker villigt? Personligt så syntes jeg jo det er langt det mest hyggelige at se en hønemor med kyllinger... kyllinger uden mor er bøvlede :D og hønemor får stort set altid bedre rugeresultat end alverdens maskiner ;) de høns er mega tekniske...
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 28 Februar , 2013, 00:50 »
Hvad en lille blå en, den som mange kalder for "madam blå" der kan man også følge med i hvad der  sker og den er heller ikke så stor. Mener den er til 20-24 æg.
Og er nok mere stabil end den "æggekoger" som vises.

« Senest Redigeret: 28 Februar , 2013, 00:52 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Svend Erik

• Bruger
    • Team Dråby
« Svar #11 Dato: 28 Februar , 2013, 01:36 »
Måske kan du læse lidt mere om den her http://www.brinsea.com/products/mini.html
Racefjerkræ på Djursland, Kolind og Omegns Fjerkræklub
www.djursracefjerkrae.dk
Faverolles den hyggeligste høne
www.faverolles.dk
Racefjerkræ i Danmark
www.racefjerkrae.dk
Faverolles i Dråby
www.TeamDraaby.dk

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Februar , 2013, 08:13 »
@ Tantelaila

Er du sikker det ikke er en æggekoger ?? for hvordan skal æggene evt. kunne vendes ?

Jeg troede også først at det var en joke, altså at det var en æggekoger. Men nu har jeg fundet lidt mere info omkring den, selvom det stadig er sparsomt.
http://www.aliexpress.com/item/CE-COMPLIANT-Favorable-Priced-Chicken-Egg-Mini-Incubator/532325858.html
Her står den til salg i udlandet, på en ebay-agtig side.
Jeg tør ikke købe den, og ja 7 æg er nok lige i underkanten.
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.2 Maran/kryds?
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 Februar , 2013, 08:25 »

Ej sådan må du ikke læse det (lig mærke til alle smilyerne ;) ) det er ganske enkelt som Linda skriver erfaringsmæssigt... og Lene kom med vendeproblematikken også, langt de fleste maskiner ligger æggene ned... men kender intet til den maskine du viser, men ja den ligner sq en æggekoger :D Måske du kender en der har en maskine du kan låne? så du kan kigge med :) Hvilke høns har du? er det nogen der skrukker villigt? Personligt så syntes jeg jo det er langt det mest hyggelige at se en hønemor med kyllinger... kyllinger uden mor er bøvlede :D og hønemor får stort set altid bedre rugeresultat end alverdens maskiner ;) de høns er mega tekniske...

Det er bare iorden Wanda.
Jeg kender desværre ingen med høns, eller rugemaskine.
I de år jeg har haft høns, er det kun lykkedes en gang med en skruk høne, der lå på 7 æg, da hun rejste sig igen, var æggene væk. Der har nok været en tyv på spil. Jeg bor ikke det samme sted længere, og min nuværende hønse "stald" er tyveri sikret, ( så godt det nu kan lade sig gøre).
Er startet helt forfra med høns igen for et par uger siden, var ude og købe 2 dværg wyandotter, 3 maraner, 1 australorps, 2 Sussex, og 1 araucana hane, som jeg gerne skulle have nogle damer af egen race på et tidspunkt.
Men det er unghøns, så regner ikke med de skrukker lige foreløbigt?
For ja det ville da være allerbedst med kyllinger fra moder skruk :)
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.2 Maran/kryds?
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 28 Februar , 2013, 08:34 »
@ Tantelaila

Du skal selvfølgelig købe det du har lyst til. Men jeg synes personligt også at 7 æg er lidt, for der kan hurtigt gå nogle tabt. Og jeg synes nu heller ikke at den maskine ser særlig stabil og sikker ud. Men jeg er nu også meget skeptisk og vil til hver en tid sværge til en trærugemaskine.  ;)

Men det skulle da være til at finde en mindre, stabil og god rugemaskine. Så go for it og du bliver bidt af det  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: