Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Alt muligt  (Læst 8711 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline John Theilgaard

• Passiv bruger
Alt muligt
« Dato: 25 Februar , 2013, 22:36 »
Hejsa
Jeg er helt ny hønsemand, faktisk så ny at jeg hverken har høns, hønsegård eller hønsehus endnu. Men det kan ikke afholde mig fra at planlægge det hele i hovedet inden jeg går i gang. Det betyder at der er en masse spørgsmål der trænger sig på

Jeg vil gerne have en hønsehold der er så selvkørende som muligt, så derfor overvejer en vildfodringstønde (sådan en med spiral i bunden) med foderpiller der altid er tilgængelige for hønsene, til at have stående udendørs. Derudover en tønde med korn og automatisk fodring der giver en en vis mængde om dagen. Hvad siger I om det?

Ang. hus så skal det også bygges fra bunden, er det ok kun at have jord/sand gulv eller er det strengt nødvendigt at have fast gulv, evt. hævet fra jorden så hønsene har et tørt område til sandbadning nedenunder?

Findes der en oversigt et sted over hvilke racer er egner sig til krydsning og hvilke der ikke gør. Eller er det sådan et emne med 100 meninger hver gang der er 100 hønsefolk?

Hvor mange høns er max til én hane?

Hvilke racer regnes for de mest hårdføre til at klare danske forhold?

Når man først får sine høns, skal de så have noget tid under lås og slå, for art vænne sig til redekasserne og siddepinde, inden man lukker dem ud i gården?

Det var vist nok for nu, jeg læner mig nu tilbage og afventer med glæde 1000 modsatrettede besvarelser ;) Hvilket er det dejlige med nørdeforummer  ;D

Mange hilsner John (der ligger på hospitalet  :( og drømmer om at komme hjem og lave hønsegård)
6.300000 Buckfast honningbier
1.1 menneskebørn
Div. høns

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Alt muligt
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2013, 22:45 »
for det første skal du gøre op med dig selv om det er for æg / kød /hygge du vil ha høns, lette eller tunge racer hvor godt de flyver, hvor meget de skraber, hvis de skal lukkes ud i haven, når du kommer op i brugshøns kan de alle klare det danske klima, ikke alle små udstillingsracer gør det lige godt

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2013, 23:06 »
Jeg vil gerne have en hønsehold der er så selvkørende som muligt, så derfor overvejer en vildfodringstønde (sådan en med spiral i bunden) med foderpiller der altid er tilgængelige for hønsene, til at have stående udendørs. Derudover en tønde med korn og automatisk fodring der giver en en vis mængde om dagen. Hvad siger I om det?

/d

Fodring udendørs er generelt et 'no go' af hensyn til rotter og vilde fugle. Der findes dog en foderautomat som kan anvendes idet en h*ne skal træde op på en 'klap' for at give adgang til foderet. En rotte eller småfugle er for lette til at udløse åbningen til foderet. Men generelt er fodring indendørs at anbefale.

Ang. hus så skal det også bygges fra bunden, er det ok kun at have jord/sand gulv eller er det strengt nødvendigt at have fast gulv, evt. hævet fra jorden så hønsene har et tørt område til sandbadning nedenunder?

Nu ved jeg ikke hvad slags 'hus' du har i tankerne, men igen skal du tænke i baner der kan undgå rotteinvasion. Er det et nyt hus du vil bygge er det en rigtig god ide at hæve det 30-40 cm over jorden. Og det besvarer vel samtidigt spørgsmålet om bund.  ;D

Når man først får sine høns, skal de så have noget tid under lås og slå, for art vænne sig til redekasserne og siddepinde, inden man lukker dem ud i gården?

Det er nok et temperamentsspørgsmål. Men start med at lukke dem fri (fra transportkasser) i hønsehuset. Der kan sagtens gå 'en rum tid' inden de vover sig udenfor huset. I andre tilfælde går høns ud i løbet af ½ time, og tager det bare som en selvfølge at 'her bor vi'.

Og god bedring iøvrigt. Dejligt med lidt drømme, når tiden bliver for lang.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2013, 00:18 »
Selvkørende og selvkørende. Du skal alligevel ud og se til dine høns hver dag for at se at de har det godt og samle æg ind. Så kan man da lige så godt fodre samtidig. Og hvad vil du have ud af dine høns? Æg, kød, skal de selv kunne ruge m.m. Men den race der er mest tilpasset dansk vind og vejr, er god til at ruge og finde foder m.m. er helt klart danske landhøns. De har været i landet i ca. 2000 år, så de meget sunde høns. Det samme gælder de andre nordiske hønseracer som svenske blomsterhøns, islandske landnamshøns, norske jærhøns m.m. Det er alle lette racer der kan finde på at sove i toppen af træerne, sidde udenfor på en gren i sne og regn og stadigvæk producere æg og kyllinger. Men det er jo ikke ideelle forhold for dem. De vil gerne behandles lige så godt som alle andre høns. Og det indebærer altså at man tilser dem på daglig basis.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2013, 09:55 »
En lyn hurtig løsning har vores gamletræ- legehus et været sat på gamle fliser og hegnet et passende stykke med hegn til gård. Det kan fint gå, men det bedste er da at komme godt fra start.
Vores hønsehus er muret oven på beton, her kan rotter ikke komme igennem, men vi havde ikke forudset de kunne klatre op langs en stolpe ved muren og kradse hul igennem et bræt ved tagudhænget, så det gav lidt sved på panden en uges tid til den nu er fanget og hullet stoppet.
Over i den ældgamle stald er der støbt sokkel helevejen rundt men et gulv af jord og ovenpå perlesten, for at dræne vil jeg tro? Vi har ovenpå lagt 30 cm halm. Men måtte konstatere at den samme rotte havde lavet en gang ind under soklen og ind til ænder og gæs. Så her skal der støbes gulv så snart andemor har ruget færdigt.
Vi har lagt giftkorn i hullet og for 2 dage siden var de næsten allesammen spist. Der har ikke været aktivitet siden, så nu håber vi på den ikke har unger eller venner, så vi kan få ro  ;)
Hvad du end bygger så tænk ihvertfald på de små bæster for det er virklig nervepirrende når man har skrukker, og smadder klamt at vide de er derude. Hellere bruge lidt mere tid på byggefasen og komme godt igang.
Ang. race ja det er jo hvad formål du skal bruge dem til, prøv evt. at se i lektikonnet her på siden, så går tiden på hospitalet også :) Brahma er dejlige rolige dyr. De er smukke og fås i næsten den farve du må ønske dig. De ligger fint med æg og kød burde der været med den vægt, men har endnu ikke slagtet de store kun dværg. Du skal ikke regne med de gider sidde på pind, det synes mine store er for opreklameret, de sover i bedste kyllingestil, kun dværgene sidder på sovepind. De store gider heller ikke redekasser, men elsker en tot halm på gulvet, men har dog affundet sig med jeg bestemt synes de skal have små rum, så længe det er i gulvhøjde. De kan og vil gerne ruge og hvad der følger med det. De store galer ikke særlig højt, men meget dybt og hæst og ikke ret længe eller ofte. Herhjemme finder de sig fint i at blive aet og holdt, det er dog svært for ungerne at tumle de store så de nøjes med dværgene.
Hegn der er væltet og kun er 30cm. højt gider de altså ikke smutte over, så indhegningen slipper du let fra. En god ide er dog at sætte strøm på den anden side for neden og oven så du kan holde Mikkel og co. ude ;)
Brahma har fodbefjering, og derfor skraber de ikke dybere end de holder dine stauder rene for ukrudtsspire og frø-Jeg har kun skulle luge få gange i sommers da de turde vove sig hele 30 meter hjemme fra huset ::) Lokke lokke med et drys korn rundt hvor der trænger til at blive luget. De elsker når jeg går udenfor og følger med rundt, bare ikke for langt væk fra hytten, for så er der så skrækligt lang vej hjem igen- læs 60-100 meter :o ::) ;D
Næsten ligegyldigt hvad du vælger, så byg hellere for stort, for det har det lidt med at gribe om sig og blive til mere end først beregnet. En skruk og kyllinge afdeling er bestemt også dejligt at have klart.
Jeg ved ikke hvor du bor men du er meget velkommen til at komme og se vores og få tår kaffe, vi bor på Nordfyn. :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2013, 09:59 »
Hov, undskyld det greb vist om sig og blev tem`lig langt, sådan er det jo med noget man brænder for ::)
Men så går tiden i hospitalssengen da med at komme igennem mit indlæg *f

Moskusænder

Offline John Theilgaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2013, 10:41 »
Tak for alle besvarelser. Jeg vil bygge efter at det er rotte- og rovdyrsikkert. Det med selvkørende skal ikke forstås sådan at jeg ikke vil kigge til dem hver dag, for man skal jo ud og hente æg. Men jo mindre af det kedelige arbejde arbejde der er, jo nemmere/bedre synes jeg det er. Så hvorfor ikke automatisk fordring og vanding, så slipper man for at slæbe vandkanden og kornet hver dag, man skal kun hente æg og ellers se hvordan det går. Vi har i forvejen en tønde med foderspiral til fasanerne, efter mine erfaringer så er det ikke noget der tiltrækker rotter, idet fasanerne kun pirker det korn ud som de skal spise. I modsætning til den gammeldags "betonrør ovenpå tagplade" model, hvilket er en rottemagnet af rang. Jeg tænke en sådan til piller og en med automatisk fodring til korn. Den sidstnævnte kan indstilles til at give f.eks. et ½ kg hver dag på samme tidspunkt, det vil hønsene nok vænne sig til med det samme og så ellers støvsuge området. Jeg har svært ved at se problemet ved at fodre udendørs, men kan selvfølgelig tage fejl.

Ang. race vil jeg gerne have flotte høns der giver æg, kød og er robuste gode rugere. Mængden af æg er ikke så vigtig. Tænker selv på sussex, brahma, orpington eller dorking, jeg hælder nok mest til dorking.

Bor på Sydlangeland så der er lidt langt til Nordfyn, men det er et godt tilbud, tak.
1.1 menneskebørn
Div. høns

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2013, 10:49 »
Så vidt jeg husker må man ikke fodre udenfor - det skal være under tag.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline John Theilgaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2013, 10:57 »
Jeg har det sådan lidt med alt det man ikke må, gerne lige må køres igennem mit eget realitets-, fornufts-, og praktisk anvendelighedsfilter. Hvis sådan en regel findes, bliver den klart opsamlet i de filtre  ;)
1.1 menneskebørn
Div. høns

Miss Christina

• Gæst
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2013, 11:00 »
Høns har brug for mere end korn regn med ca 100 til 150 gr +- fodder per næb 
og ja renses skal de jo også de spiser en del og hmmm de aflevere så også en del ;)

Høns må ikke gå sammen med Svømmefugle
må ikke fodres ude må heller ikke drikke opsamlet vand
man må ikke give/sælge æg væk
jo hvis de er tjekket i hoved og r.. og de test koster
og bla bla bla en del regler ... osv
alt efter hvor man Bor må Høns ikke gå frit på egen grund må evt ikke have Hane måske max en
 og må max have et vist antal Høns.. og så igen bla bla bla.. >:(

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #10 Dato: 26 Februar , 2013, 11:01 »
Vores ægligningpiller er i automaten indendøre, og er frit tilgængligt hele dagen. Det samme med deres vandbeholder.
Men så kommer det krimminelle jo........Vi har en lille spand med dagens køkken affald som bliver sat udenfor på jorden hver morgen og taget med ind og gjort ren hver aften, når der lukkes. Korn bliver strøget udendørs der hvor jeg gerne vil have de skraber/luger.
Det med den der fasanautomat lyder faktisk spændende, jeg vil da gerne se billeder, for jeg kender den ikke, men at slæbe sække er ikke mit ynglingsjob. Vandbeholderen vi har behøves til vores få stykker kun at blive fyldt op ca. hver 5. dag. dog pønser jeg lidt på at lokke byggesmølf på sagen at grave vandslanger ned, dels så vandet ligger frostfrit, for det er sat.. træls, med frosset vand, men nu mest fordi jeg synes det er lidt synd de får "gammelt" vand og jeg har set man kan få en lille drikkekop til at koble på en haveslange, hvilket jo resultere i frisk vand dagligt. :)
Så ja lige ekstra til din liste, lav strøm til lys og varmelamper osv. og grav slange ned til frostfrit vand.

Hønsekaffe har du til gode hvis du forvilder dig Nord på ;)

Moskusænder

Offline John Theilgaard

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Februar , 2013, 17:09 »
America Thisted har en del sager til dyrehold, heriblandt vildfodring. Her kan du se hvad jeg mener, klik på 'vildtfodring': http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=197&forwardtarget=indre&vhmenu=6&hmenu=5
Fidusen er en plasttønde med et hul midt i bunden hvori der sidder en spiral, for at få kornet/pillerne ud skal fasanerne pirke til spiralen, hvorved spiralen gir sig så meget at kornet kan falde imellem trådene. Det virker super godt. Den lækre model er at man, i stedet for spiralen, sætter en tidstyret motor på. Den kan så indstilles til at give en vis mængde på et fast tidspunkt hver dag. Den kunne man jo passende bruge til korn, som hønsene jo ikke må have adgang til hele tiden.

Jeg har erfaring for at tønden er tør og god og ikke tiltrækker rotter. Dog har jeg en kollega hvis rotter har fundet ud af at hoppe op og hænge i spiralen og på den måde få noget korn ud af den. Han ligger nu på lur med en salonriffel. Rådyr kan være lidt hårde ved spiralen, men det er jo ikke et problem i en hønsegård, alternativt kan man hegne den inde med noget stormasket hønsene kan gå igennem.

Ang. vanding så er det jo meget begrænset mængder høns indtager af gangen, de har ikke brug for en hel balje med vand, men bare en lille kop de nemt kan komme til. Jeg tænker også en nedgravet vandledning hen til en automatisk drikkekop. Igen har America Thissted en masse grej. Se her: http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=188&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5
Klik på 'vandautomater automatiske'

Jeg tænker på den drikkekop der hedder 'Disko' også bygge en lille isoleret kasse den kan sidde ned i og som går i jorden indtil frostfri dybde. Man kan så købe sådan noget varmeledning der kunne ligge nedenunder koppen og løbe ned langs slangen indtil frostfri dybde. Og vupti, helårs no bøvl vanding. I samme rende som man fører vand frem, ligger man selvfølgelig også et elkabel så man har til varmekabel, lys og en stikkontakt. Sådan et varmekabel koster ikke alverden i strøm, her er et på kun 11w: http://www.dansk-elgulvvarme.dk/pi/Selvbegr%C3%A6nsende_varmekabel_1m_11W_R%C3%B8d_2093_5.aspx

Slangerne har America også: http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&ukategoriid=439&forwardtarget=indre&vhmenu=12&hmenu=5

Der er mange muligheder og America har en masse sager, men det var sådan jeg lige umiddelbart havde tænkt det. Der er lidt arbejde til byggesmølf :-)
1.1 menneskebørn
Div. høns

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 Februar , 2013, 22:39 »
Jeg fodrer kun udendørs - under halvtag - fra en 20 kg beholder med fodplade, der lukker op, når hønen træder på den. Den beskytter godt mod slagregn, og holder foderet knastørt. Rottebeskyttelsen af foderet er ikke en prioritet her, da jeg mener, at hønsegården er rottetæt, og det er godt det samme, for hønsene "skyder med spredehagl" når de spiser, så der ville være rigeligt spild til en rummelig rottefamilie.....Køkkenrester får de i en bøtte, det er spist op så hurtigt, at det med halvtaget ikke har været med i mine overvejelser. Jeg har lært af Marianne, at sige til dem, at de ikke må drikke af vandpytterne. Det er kun her i frostvejr, at de får serveret vand inde- og planen til sommerbrug er vandautomater. Jeg har også automatisk åbne & lukkelem - og i nød & betryg kan æg ligge i reden i mere end 1 dag. Selvfølgeligt med fare for at en høne tror, at det er en indbydelse til at blive skruk /o
Der har tidligere været indlæg om automatik i forbindelse med hyggehønsehold. Der har også været nogle skarpe indlæg i den forbindelse.
Jeg arbejder alt for mange timer til ikke at have max. automatik - og det giver en extra tryghed-. Det bør ikke forveksles med, at jeg ikke er glad for mine høns & gerne vil passe på dem. Jeg er helt med på, at har man altid bedre tid, er det en del af hyggen at lukke ind & ud, fodre dagligt etc. Det ville det også have været for mig under andre omstændigheder. Nu er det væsentligt for mig & mine høns, at så meget som muligt bare altid fungerer. Helt af sig selv. Lige som robotstøvsugeren - og vaskemaskinen, med det rene tøj til børnene.

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Februar , 2013, 22:54 »
Har sendt dig en mail

Offline John Theilgaard

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Februar , 2013, 00:07 »
Helt enig med dig Stella omkring automatik. Jeg vil alligevel komme ud til hønsene stort set hver dag, for at give køkkenrester, hente æg, gøre rent m.v. Der er rigeligt at lave, jeg ser slet ikke nogen grund til, at jeg ikke skal gøre det så let for mig selv som muligt. Jeg har det som dig, at det ikke vil være jordens undergang hvis jeg sprang en dag eller en weekend over i en snæver vending. Med automatisk vanding og fodring er vi ikke afhængige af andre til at fodre og vande når vi er væk, hvilket er ret rart når man bor med lidt langt til naboer og venner.

Jeg vil gerne have høns fordi jeg gerne vil vide hvor det jeg putter i munden har været og har haft det. Derudover glæder jeg mig til en kæmpe hønsegård, hvor jeg kan nyde synet af nogle flotte høns der skraber i jorden, uden at være alt for bange for de mange ræve m.v. vi har hernede, fordi hønsene er under hegn hele tiden.

Det skal være nemt samtidig med at hønsene har det godt, hvilket man sagtens kan ;-)

Forsvindingsreder har jeg ikke så meget fidus til, men det kunne måske være en løsning på det med æggene henover en weekend?

(har dog ikke modtaget nogen mail, hvad med bare en PM :-)
1.1 menneskebørn
Div. høns