En lyn hurtig løsning har vores gamletræ- legehus et været sat på gamle fliser og hegnet et passende stykke med hegn til gård. Det kan fint gå, men det bedste er da at komme godt fra start.
Vores hønsehus er muret oven på beton, her kan rotter ikke komme igennem, men vi havde ikke forudset de kunne klatre op langs en stolpe ved muren og kradse hul igennem et bræt ved tagudhænget, så det gav lidt sved på panden en uges tid til den nu er fanget og hullet stoppet.
Over i den ældgamle stald er der støbt sokkel helevejen rundt men et gulv af jord og ovenpå perlesten, for at dræne vil jeg tro? Vi har ovenpå lagt 30 cm halm. Men måtte konstatere at den samme rotte havde lavet en gang ind under soklen og ind til ænder og gæs. Så her skal der støbes gulv så snart andemor har ruget færdigt.
Vi har lagt giftkorn i hullet og for 2 dage siden var de næsten allesammen spist. Der har ikke været aktivitet siden, så nu håber vi på den ikke har unger eller venner, så vi kan få ro

Hvad du end bygger så tænk ihvertfald på de små bæster for det er virklig nervepirrende når man har skrukker, og smadder klamt at vide de er derude. Hellere bruge lidt mere tid på byggefasen og komme godt igang.
Ang. race ja det er jo hvad formål du skal bruge dem til, prøv evt. at se i lektikonnet her på siden, så går tiden på hospitalet også

Brahma er dejlige rolige dyr. De er smukke og fås i næsten den farve du må ønske dig. De ligger fint med æg og kød burde der været med den vægt, men har endnu ikke slagtet de store kun dværg. Du skal ikke regne med de gider sidde på pind, det synes mine store er for opreklameret, de sover i bedste kyllingestil, kun dværgene sidder på sovepind. De store gider heller ikke redekasser, men elsker en tot halm på gulvet, men har dog affundet sig med jeg bestemt synes de skal have små rum, så længe det er i gulvhøjde. De kan og vil gerne ruge og hvad der følger med det. De store galer ikke særlig højt, men meget dybt og hæst og ikke ret længe eller ofte. Herhjemme finder de sig fint i at blive aet og holdt, det er dog svært for ungerne at tumle de store så de nøjes med dværgene.
Hegn der er væltet og kun er 30cm. højt gider de altså ikke smutte over, så indhegningen slipper du let fra. En god ide er dog at sætte strøm på den anden side for neden og oven så du kan holde Mikkel og co. ude

Brahma har fodbefjering, og derfor skraber de ikke dybere end de holder dine stauder rene for ukrudtsspire og frø-Jeg har kun skulle luge få gange i sommers da de turde vove sig hele 30 meter hjemme fra huset

Lokke lokke med et drys korn rundt hvor der trænger til at blive luget. De elsker når jeg går udenfor og følger med rundt, bare ikke for langt væk fra hytten, for så er der så skrækligt lang vej hjem igen- læs 60-100 meter

Næsten ligegyldigt hvad du vælger, så byg hellere for stort, for det har det lidt med at gribe om sig og blive til mere end først beregnet. En skruk og kyllinge afdeling er bestemt også dejligt at have klart.
Jeg ved ikke hvor du bor men du er meget velkommen til at komme og se vores og få tår kaffe, vi bor på Nordfyn.