Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Alt muligt  (Læst 8712 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna

• Passiv bruger
Sv: Alt muligt
« Svar #15 Dato: 06 Marts , 2013, 09:41 »
Hmmm, det lyder rigtigt interessant, alt dette her med fodringen. Er der nogen, der har erfaringer med sådan nogle tønder på ben med spiral eller andet til fodring af høns? Dur det - eller kan de ikke hitte ud af det? Og hvad med hønsefoder kontra vildfuglefoder (som jeg intet aner om)? Mine høns får æglægningspiller blandet med knækfoder - ryger det ikke lige igennem en spiral?

Synes ellers, at det ville være smart, da jeg alligevel har alt foderet i tønder, så med et par ben på og en spiral, så ville meget dagligt "fylden op i truget" være sparet.

Og den der foder-silo med bræt, som de skal træde på - virker det? Mine høns sviner også en del, så ligger der ikke bare alligevel en bunke mad på gulvet? Og kan rotter, skader mv. ikke også bare træde op på brættet?
« Senest Redigeret: 06 Marts , 2013, 09:46 Fra Nanna »
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline John Theilgaard

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 06 Marts , 2013, 12:39 »
Nu taler jeg uden erfaring med høns. Men jeg har i lang tid fodret fasaner på den måde og hvis de kan hitte ud af det, så  er det min klare forventning at det kan høns også. Om man kan komme piller i sådan en foderspiral, har jeg ikke prøvet, men hvis pillerne har omtrent samme størrelse (diameter) som korn, så tror jeg det går fint. Jeg tror faktisk at der er nogle jægere der fordre fasaner med piller på den måde. Hvis dit knækfoder er blandet med pillerne, så tror jeg bare de følger lige så stille med ud når hønsene pirker.

Til inspiration: https://www.google.dk/search?q=foderspiral&hl=da&safe=off&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=yyo3Ua6AL4_IswbbkIDADA&ved=0CGgQsAQ&biw=1600&bih=785

og

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7453.5;wap2
6.300000 Buckfast honningbier
1.1 menneskebørn
Div. høns

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 06 Marts , 2013, 16:36 »
Jo, men som der også står i dit 2. link, så er det lidt usikkert, om foderpiller kan komme gennem spiralen. Foderpiller er ca. 0,8 - 1,2 cm aflange piller med æglægningsfoder (altså á la en meget tyk macaroni i mindre stykker). Diameteren er nok som korn, men ikke længden.  Derfor ville jeg gerne høre, om nogen havde hønse-erfaring med foderspiral og piller?

Knækfoder er jo nærmest smuler, så jeg er bekymret for, om det bare dysser igennem - pirkende høns eller ingen pirkende høns  ???
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline John Theilgaard

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 06 Marts , 2013, 17:02 »
Hvis jeg forstår dig ret, så er dit knækfoder jo blandet op med korn, også vil kornet jo holde det tilbage, så er det kun den lille bitte smule knækfoder der ligger helt ud til spiralen der vil drysse ned.

Men vores tvivl om det hele er fuldstændig løst med denne her: http://www.wolf-hunter.dk/product.asp?product=246
6.300000 Buckfast honningbier
1.1 menneskebørn
Div. høns

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 06 Marts , 2013, 17:07 »
Knækfoder og foderpiller er blandet sammen - ikke noget decideret korn, men du har ret: Den ser da ud til at være genial  /o
Nanna

0,2 Teenagere.....