Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873  (Læst 2482 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Dato: 03 Januar , 2013, 21:14 »
Staten ottedobler afgiften på kontrol af dyrevelfærd
kr.873 pr. besætning. Så meget kommer det fra nu af til at koste, at Fødevarestyrelsen kontrollerer dyrevelfærd.
Beløbet på kr.873 pr. besætning afløser den hidtidige afgift på kr.111

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2013, 21:24 »
Hej
Så må vi jo håbe vi får 8 gange så meget kontrol
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2013, 21:26 »
Hej
Så må vi jo håbe vi får 8 gange så meget kontrol
Søren

Det er et rigtigt godt spørgsmål, Søren. Jeg er bange for det er en af regeringens berømte pengemaskiner igen igen....

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #3 Dato: 03 Januar , 2013, 21:30 »
Hej
Ja , hva fanden de skal jo have pengene ind en eller anden sted
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #4 Dato: 03 Januar , 2013, 21:40 »
Er der kontrol hos alm. Hobbyavlere???
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #5 Dato: 03 Januar , 2013, 21:40 »
Kun hvis besætningen er registreret i CHR

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #6 Dato: 03 Januar , 2013, 21:42 »
Er der nogen forklaring på denne noget hidsige stigning?? Ved godt at der er de almindelige årlige stigninger på alt, meen en 8dobling er da alligevel noget
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #7 Dato: 03 Januar , 2013, 21:47 »
Man hævder (skriver) at der skal foretages 8 x flere kontrol besøg. Men pr. besætning, så når jeg da ikke at få lavet ret meget andet, end være tilstede når kontrolanterne gennemgår staldene og efterfølgende kontoret, for at gennemgå bilag.

Jo, jo, man bliver holdt i arbejde i Danmark.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #8 Dato: 03 Januar , 2013, 22:01 »
Beløbet på kr.873 pr. besætning afløser den hidtidige afgift på kr.111

Rudy

Er det pr CHR nummer eller pr tilmeldt dyreart?

Her giver det uanset blot omkostninger. Arbejdet vil være det samme. 1 x 0 er som bekendt det samme som 8 x 0.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #9 Dato: 03 Januar , 2013, 22:19 »
Rudy

Er det pr CHR nummer eller pr tilmeldt dyreart?

Her giver det uanset blot omkostninger. Arbejdet vil være det samme. 1 x 0 er som bekendt det samme som 8 x 0.  ;D

Erik, den "gamle" opkrævning vi fik på kr.111 var pr. besætning og da man kan have mange besætninger tilmeldt samme CHR-nr. så kan det da godt løbe op.
F.eks. 3 x kr.873 = kr.2619 mod tidligere kr.333, det syntes jeg da godt kan kaldes noget af en ekstra udgift.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #10 Dato: 03 Januar , 2013, 22:22 »
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Kontrol/Kontrollens_vaerktoejer/Betaling_for_kontrollen/Sider/Ny-afgift-paa-873-kr.aspx

Alle besætningsejere betaler 873 kr. pr. besætning hos ejere af dyrehold, bortset fra akvakulturbrug, som i Fødevareministeriets Centrale Husdyrbrugsregister (CHR) pr. 1. februar 2013 er registreret med en besætningsstørrelse på mindst 10 dyr. Der betales 873 kr. pr. besætning. Har man flere forskellige dyrearter med mindst 10 dyr i hver besætning betales for hver besætning. Har man flere besætninger med mindst 10 dyr af samme dyreart beta-les også et beløb på 873 kr. for hver besætning.

Der skal betales uanset om dyrene anvendes i erhvervsmæssig/kommerciel sammenhæng eller og der blot er tale om hobbydyr, som man fx kun bruger til at klappe.



Så har du mindre end 10 dyr men er registreret i CHR for mere, så sørg for at lave det om inden 1/2
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #11 Dato: 03 Januar , 2013, 22:32 »
F.eks. 3 x kr.873 = kr.2619 mod tidligere kr.333, det syntes jeg da godt kan kaldes noget af en ekstra udgift.

Rudy.
Jer er helt enig omkring pengene. Det var faktisk også det jeg skrev.
Det jeg ikke var bekymret omkring var arbejdsbyrden.

Finn.
Da mit er hobby med begrænset antal dyr (5 høveder og max 2-3 grise) burde jeg så undgå forhøjelsen.

Jeg føler så med Jer andre som bliver ramt, for jeg er enig i, at det sikkert blot er én af de mange 'skatteskruer' der spændes lidt hårdere. Den ekstra kontrol er sikkert kun 'på papiret'. Men godt ser det jo ud, 'på papiret'. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #12 Dato: 04 Januar , 2013, 08:52 »
Det er unægtelig noget af en stigning.
Men jeg kan også undre mig over, at det tidligere kun har kostet 111 kr. hvis det skal dække et eller flere kontrolbesøg. Det kan man da ikke give kontrollanten løn for...

Synes, det burde være ligesom med husleje: At det er en grænse for, hvor mange procent et gebyr pludselig kan stige med. Som erhvervsdrivende kan man jo ikke bare lukke bixen og sige, det gider jeg ikke betale, så jeg skærer ned til under ti dyr.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #13 Dato: 04 Januar , 2013, 09:29 »
Tja der kommer nok til at blive nedlagt en del besætninger i 2013.  /d /d

Jeg er glad for at jeg stopper med at avle gedeunger. Jeg betaler forøvrigt ca. 440 kr. hvert år for at holde en gedebesætning på ikke over 10 dyr. Og som jeg så læser og forstår det, så ville der komme 873 kr. oveni hvis jeg havde over 10 dyr. Det vil så være 1313 kr.......ialt... :o

Bare min løn steg % vis lige så meget.

Ligeledes bliver det vedtaget at man endelig må få lov at sælge æg fra andre høns end hybrider, så bliver dette vel også så dyrt at få æggene testet, så mange vælge det fra på forhånd.
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2013, 09:49 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Besætnings gebyr stiger fra kr.111 til kr.873
« Svar #14 Dato: 04 Januar , 2013, 12:10 »
Med Veterinærforlig 2, der blev indgået 2. november 2012 med tilslutning fra samtlige parter i Folketinget, er det besluttet, at Fødevarestyrelsens dyrevelfærdskontrol skal styrkes og at hele kontrollen skal finansieres af erhvervet. ContentTop
​Du kan læse mere om forliget og se selve forligsteksten her.

Til finansiering af kontrollen i 2013 vil blive opkrævet et årligt beløb på 873 kr. pr. besætning hos ejere af dyrehold, bortset fra akvakulturbrug, som i Fødevareministeriets Centrale Husdyrbrugsregister (CHR) pr. 1. februar 2013 er registreret med en besætningsstørrelse på mindst 10 dyr.

Hjemmel til opkrævning af den nye afgift er en tekstanmærkning (tekstanmærkning nr. 158 ad 24.32.01, stk. 1) på ændringsforslaget til forslag til Finanslov for 2013.

Tekstanmærkningen kan læses her på side 542

Af hensyn til korrekt opkrævning er det vigtigt, at man inden 1. februar 2013 har opdateret sin/sine besætningers størrelse med antallet af dyr 1. februar 2013, da det er besætninger med mindst 10 dyr, der opkræves.     

Hvem skal betale afgiften?
Alle besætningsejere betaler 873 kr. pr. besætning hos ejere af dyrehold, bortset fra akvakulturbrug, som i Fødevareministeriets Centrale Husdyrbrugsregister (CHR) pr. 1. februar 2013 er registreret med en besætningsstørrelse på mindst 10 dyr. Der betales 873 kr. pr. besætning. Har man flere forskellige dyrearter med mindst 10 dyr i hver besætning betales for hver besætning. Har man flere besætninger med mindst 10 dyr af samme dyreart beta-les også et beløb på 873 kr. for hver besætning.

Der skal betales uanset om dyrene anvendes i erhvervsmæssig/kommerciel sammenhæng eller og der blot er tale om hobbydyr, som man fx kun bruger til at klappe. 

Dette er direkte sakset fra FVST hjemmeside. Jeg har markeret det med rødt, som jeg synes er lidt modstridende. Men igen det kan så bare være mig, som ikke læser/forstår det rigtigt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub